Waarop gebaseerd aansluitkosten ADSL

Pagina: 1
Acties:

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 18:37

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
IK vraag me af waar de eenmalige kosten van een Internet provider op gebaseerd zijn bij ADSL.

Zoals bij het onderstaande voorbeeld:

"Aan alle abonnementen zijn eenmalige set-upkosten verbonden van € 238,- (incl. BTW.) (Cistron)"

IK vernam van www.plex.nl dat KPN € 200 vraagt per lijn die omgezet in ADSL wordt, klopt dit?

Iemand die meer informatie heeft waarom KPN zoveel vraagt en als KPN dat mag.

Dich bis echt unne foëzen haas

• -Marshal-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
Onder de eenmalige kosten valt neem ik aan de modem, maar ook de KPN centrale moet worden aangepast voor jouw ADSL lijn.

Distributed.net, the only reason my computer is on right now !

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Sorry voor het niet vermelden, maar de eenmalige kosten zijn zonder modem en splitter.

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 17:57
Op zaterdag 15 juni 2002 19:05 schreef slaay het volgende:
Sorry voor het niet vermelden, maar de eenmalige kosten zijn zonder modem en splitter.
zijn denk ik kosten die kpn rekent voor het leveren en geschikt maken van de adsl lijn. Daarom is mxstream ook zoveel aantrekkelijker dan bv tweakdsl/cistron (heb ik het nog niet eens over datalimiet)

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Maar door die hoge eenmalige kosten en dan nog kosten installatie/modem en splitter, en dan nog ongeveer € 50 per maand. Zit je op € 950 het eerste jaar.
Dat is per maand € 79,17, hier kun je behoorlijk wat minuten voor per maand via de telefoonlijn internetten.

Dus veel mensen nemen nog geen ADSL zoals ik zelf merk bij mijn lokale actie op www.ikwilbreedband.nl.

Want ze vinden dat ze nu goedkoper uit zijn dan met ADSL, en geef ze jammer genoeg groot gelijk!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Op zaterdag 15 juni 2002 19:31 schreef slaay het volgende:
Maar door die hoge eenmalige kosten en dan nog kosten installatie/modem en splitter, en dan nog ongeveer € 50 per maand. Zit je op € 950 het eerste jaar.
Dat is per maand € 79,17, hier kun je behoorlijk wat minuten voor per maand via de telefoonlijn internetten.

Dus veel mensen nemen nog geen ADSL zoals ik zelf merk bij mijn lokale actie op www.ikwilbreedband.nl.

Want ze vinden dat ze nu goedkoper uit zijn dan met ADSL, en geef ze jammer genoeg groot gelijk!
Het is misschien wel duurder in verhouding, maar heel wat sneller. Dus ideaal voor mensen die veel downloaden. En je bent altijd bereikbaar (tenzij je isdn hebt).

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 19:05 schreef slaay het volgende:
--------------------------------------------------------------------------------

zijn denk ik kosten die kpn rekent voor het leveren en geschikt maken van de adsl lijn. Daarom is mxstream ook zoveel aantrekkelijker dan bv tweakdsl/cistron (heb ik het nog niet eens over datalimiet)

Sure ,,,
Nou dus echt niet,,cistron maxx is 10xx meer aantrekkelijker als mxstream van de kpn
met cistron maxx heb je een 8 mbit download en 54 kb/s upload tegen een prijs die bijna gelijk ligt aan mxstream fast van de kpn, waar je maar dik 1 mbit download hebt en 25 kb/s upload,,,ik geef je 1 advies ga voor bbned adsl van cistron daar komt mxstream van de kpn zelfs niet bij in de buurt ,,en het scheelt bijna niks in kosten kwa abbo per maand.

:z :z

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-08 15:51
Op zaterdag 15 juni 2002 18:51 schreef slaay het volgende:
IK vraag me af waar de eenmalige kosten van een Internet provider op gebaseerd zijn bij ADSL.
Kosten gemaakt door de provider, door de telco en door KPN.
IK vernam van www.plex.nl dat KPN € 200 vraagt per lijn die omgezet in ADSL wordt, klopt dit?
Nee. Het is slechts EUR 133,87.
Iemand die meer informatie heeft waarom KPN zoveel vraagt en als KPN dat mag.
http://www.opta.nl/
http://www.kpn-wholesale.nl/
Je bent ongeveer een week bezig met allemaal lezen, maar alle informatie is gewoon publiek beschikbaar. Succes!

• jochemd
Als je een enquete leest over waarom mensen ADSL/kabel/satelliet nemen zal je zien dat het merendeel van de mensen "altijd online" als belangrijkste reden opgeeft. Ik heb zelf in de goede oude tijd ook nog thuis van Cistron Telecom genoten, en deed daar ook helemaal geen zwaar downloaden mee (dat doe ik elders wel). Maar het gemak van even email lezen zonder te hoeven wachten tot je ingebeld bent, altijd ICQ/IRC aan hebben etc. is een veel zwaarwegender argument dan de download.

• A1ex
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vind het ook hardstikke duur, echt een bottleneck om adsl te nemen zijn die aansluitkosten + adsl modem.

Toch heb ik pas cistron besteld, dan maar eenmalig die kosten, alles behalve sjello :r

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 11:19

PromWarMachine

Forsaken Archer

Jah, ongeveer 158 uur. Da's 6,5 dag :)

Voor sommigen genoeg, maar voor de meesten hier echt niet. Mijn eerste telefoonrekening toen ik internet nam was zo'n 600 gulden, da's 2 rekeningen zo geweest (4 maanden), daarna ging de stekker er uit, want ik was toen 16. Als een van de eerste besteld en nu is 20 januari 2001 de gelukkigste dag van m'n leven >:)

Back ontopic:
Die eenmalige kosten zijn de kosten die gemaakt worden omdat er speciaal voor jou iemand naar jouw centrale gestuurd wordt, om daar wat schakelaars om te zetten. Misschien is hij daar totaal 3 uur mee bezig (reken ook de reistijd ed). 3x30 euro uurloon plus winstpercentage KPN en je bent er ... toch?

Dividend for Starters

Verwijderd

probeer ASDL met je buren te delen.. Scheelt de helft in de prijs.... maar soms de helft in de snelheid als je toevallig allebei tegelijk op max snelheid zit...
Hoe vaak gebeurt dat en weeg dit af.

• A1ex
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Back ontopic:
Die eenmalige kosten zijn de kosten die gemaakt worden omdat er speciaal voor jou iemand naar jouw centrale gestuurd wordt, om daar wat schakelaars om te zetten. Misschien is hij daar totaal 3 uur mee bezig (reken ook de reistijd ed). 3x30 euro uurloon plus winstpercentage KPN en je bent er ... toch?
Ik hoorde van iemand die nu cistron heeft, dat sommige 6 maanden moeten wachten voordat ze lijn geporteerd is, wat maar 5 minute duurt ofzo.

• xxxMaverick
[b]

Sure ,,,
Nou dus echt niet,,cistron maxx is 10xx meer aantrekkelijker als mxstream van de kpn
met cistron maxx heb je een 8 mbit download en 54 kb/s upload tegen een prijs die bijna gelijk ligt aan mxstream fast van de kpn, waar je maar dik 1 mbit download hebt en 25 kb/s upload,,,ik geef je 1 advies ga voor bbned adsl van cistron daar komt mxstream van de kpn zelfs niet bij in de buurt ,,en het scheelt bijna niks in kosten kwa abbo per maand.

:z :z
tja als je het hoge abo neemt natuurlijk niet. Maar met het standaard mxstream heb je wel ff een hogere datalimiet, tegen een fractie van de (installtie)kosten van bbned

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 13:59

Crazy D

I think we should take a look.

Op zondag 16 juni 2002 12:00 schreef A1ex het volgende:
Ik hoorde van iemand die nu cistron heeft, dat sommige 6 maanden moeten wachten voordat ze lijn geporteerd is, wat maar 5 minute duurt ofzo.
KPN mag er sowieso een aantal weken over doen na de porterings aanvraag. Vervolgens kunnen ze best zeggen dat de centrale nog niet helemaal geschikt is et voila, je bent een paar maanden verder :{
Het heeft niks met Cistron of met Bbned te maken, maar alles met de kpn...

Exact expert nodig?

Verwijderd

xxxMaverick

tja als je het hoge abo neemt natuurlijk niet. Maar met het standaard mxstream heb je wel ff een hogere datalimiet, tegen een fractie van de (installtie)kosten van bbned

...................................

Hmja waar praten we hier over ,met cistron maxx mag je dik 100 gig per maand downloaden paar gigjes meer doen ze echt niet moeilijk over..
en mij gaat het om hoge downloadsnelheid, en geen gezeur over teveel data, en een hoge upstream ,en vette service ,en dat vind je allemaal bij cistron,,en hmja wie met dik 100 gig per maand nog niet genoeg heeft ,waar zijn we dan mee bezig !!!!!!!!!!!!! :9

• xxxMaverick
Op zondag 16 juni 2002 13:56 schreef lagbekkie het volgende:
xxxMaverick

...................................

Hmja waar praten we hier over ,met cistron maxx mag je dik 100 gig per maand downloaden paar gigjes meer doen ze echt niet moeilijk over..
en mij gaat het om hoge downloadsnelheid, en geen gezeur over teveel data, en een hoge upstream ,en vette service ,en dat vind je allemaal bij cistron,,en hmja wie met dik 100 gig per maand nog niet genoeg heeft ,waar zijn we dan mee bezig !!!!!!!!!!!!! :9
Je begrijpt niet wat ik bedoel. Ik heb het dus over de 'instap' abonnementen van de verschillende providers. High end heb je gelijk. Maar voor welke groep is dit interresant? eigelijk alleen voor de 'tweaker' groep..

Tweakdsl heeft bv een 'goedkoop' abo. datalimiet is hier 15 gig, hoge installatie kosten enz, en hogere kosten per maand.

Dat bedoel ik alleen maar te zeggen

• SPOXER
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-06 13:01
o.a. kosten van apparatuur, zoals modem, kabels.

• jochemd
Op zondag 16 juni 2002 02:08 schreef PromWarMachine het volgende:

Back ontopic:
Die eenmalige kosten zijn de kosten die gemaakt worden omdat er speciaal voor jou iemand naar jouw centrale gestuurd wordt, om daar wat schakelaars om te zetten. Misschien is hij daar totaal 3 uur mee bezig (reken ook de reistijd ed).
KPN heeft als regel dat er maximaal 2 monteurs tegelijk aan een MDF mogen werken. Die 2 monteurs kunnen elk maximaal 30 porteringen per dag doen, voor een totaal van maximaal 60 porteringern per centrale per dag (zie de documenten op de eerder door mij gelinkte websites).
12 minuten per portering lijkt me een betere schatting.

En KPN spaart daadwerkelijk porteringen per centrale op. Toen een centrale hier vlakbij live kwam merkte je gewoon dat er maandag tot en met donderdag niet geporteerd werd, en op vrijdag plotseling een stuk of 50. En de vrijdag erna weer zo'n 50 etc.

KPN kan dat ook makkelijk doen trouwens, want ADSL porteringen zijn niet de enige porteringen. Ook voor een omzetting van analoog naar ISDN en vice-versa moet geporteerd worden, net zoals voor de aanleg van nieuwe lijnen (die nog niet geheel voorbereid zijn) en andere speciale dingen/
Waarom het groothandelstarief van een portering zoals berekend aan de concurrent dan 137.83 euro (ex BTW) is, terwijl de klanten maar een schijntje daarvan hoeven te betalen voor andere types porteringen is mij een raadsel. En ik geloof niet dat dat volgens de regels is.
3x30 euro uurloon plus winstpercentage KPN en je bent er ... toch?
Nee. KPN mag over deze handelingen geen winstmarge berekenen, dat moet allemaal kostprijsgeorienteerd zijn.

• jochemd
Op zondag 16 juni 2002 12:27 schreef Crazy_D het volgende:

KPN mag er sowieso een aantal weken over doen na de porterings aanvraag. Vervolgens kunnen ze best zeggen dat de centrale nog niet helemaal geschikt is et voila, je bent een paar maanden verder :{
Volgens hun eigen regels, waarvan ze zelf toegeven dat ze die niet halen, mag KPN 3 werkdagen doen over het accepteren van een aanvraag tot portering, en vervolgens nog 8 werkdagen over het daadwerkelijk uitvoeren van de portering.
Zie eerdere links.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 13:59

Crazy D

I think we should take a look.

Op zondag 16 juni 2002 20:06 schreef jochemd het volgende:
Volgens hun eigen regels, waarvan ze zelf toegeven dat ze die niet halen, mag KPN 3 werkdagen doen over het accepteren van een aanvraag tot portering, en vervolgens nog 8 werkdagen over het daadwerkelijk uitvoeren van de portering.
Zie eerdere links.
|:( ben een beetje out of date dus...

10: Mjah da's dus per saldo zo'n 2 weken. Halen ze niet, dus weekje extra. Zeggen ze eerst dat het niet kan. Bbned vraagt nog een keer aan, goto 10 :+

mjah dat opsparen geloof ik wel, kan ik me uit hun oogpunt ook wel voorstellen, maar ja, waarom staan er dan geen sancties op (of worden ze niet uitgevoerd, of merken wij er niks van...)... als ze werkelijk dat zouden aanhouden, zou het bij mij geen 3-4 weken hebben hoeven duren nadat de aanvraag akkoord was (wat ook een paar dagen duurde...) en voordat de porterig rond was...
Of heeft Bbned korting gekregen en dat lekker in z'n zak gestoken? >:)

Exact expert nodig?

• jochemd
Op maandag 17 juni 2002 01:46 schreef Crazy_D het volgende:

10: Mjah da's dus per saldo zo'n 2 weken. Halen ze niet, dus weekje extra. Zeggen ze eerst dat het niet kan. Bbned vraagt nog een keer aan, goto 10 :+
Het gebeurd inderdaad nogal vaak dat er iets niet kan. Maar ik weet niet zeker of de fout wel altijd bij KPN ligt. Volgens mij komt het ook best wel regelmatig voor dat bbned een aanvraag verneukt. Alleen wordt die dan wel binnen 3 dagen geweigerd door KPN, dus als die meteen weer opnieuw ingekopt wordt dan mag dat hooguit een vertraging van 3 werkdagen betekenen.

KPN schijnt momenteel een capaciteitsprobleem op de werkvloer te hebben. Niet voldoende monteurs om ook daadwerkelijk de 60 porteringen per centrale per dag te halen. Ze schijnen dus ook verloven ingetrokken te hebben en werkweken verlengt te hebben.
Dat gaat nog leuk worden als XS4ALL op termijn met bbned gaat samenwerken en er daar een heleboel klanten gaan overstappen. Vooral als dat tegelijk valt met de grootschalige uitrol van SURFnet Thuis ADSL |:(

Natuurlijk >:) ben ik van mening dat dat onvoldoende is van KPN. De markt vraagt al sinds jaar en dag om ASL SS (waarbij de splitter in de centrale bij de telefonie leverancier staat), terwijl KPN weigert om iets anders dan ASL te leveren (waarbij de splitter in de centrale bij de DSL leverancier staat). Dit doen zij op basis van argumenten waarvan zelfs een korte blik in de folder van hun eigen apparatuurleverancier leert dat die oneigenlijk zijn (zie eerder gelinkte websites). Het grote verschil is dat voor een ASL portering er 2 kruisdraden gekapt moeten worden en 4 getrokken moeten worden, terwijl er voor ASL SS portering alleen maar 2 kruisdraden getrokken hoeven worden. KPN levert dus ten eerste de dienst waar de markt om vraagt niet, terwijl ze dat volgens de regels wel moeten, en vervolgens leveren ze een dusdanig brakke dienst wel dat ze een capaciteitsprobleem krijgen. Nog afgezien van de toename van het aantal foutieve porteringen die weer hersteld moeten worden.
mjah dat opsparen geloof ik wel, kan ik me uit hun oogpunt ook wel voorstellen, maar ja, waarom staan er dan geen sancties op (of worden ze niet uitgevoerd, of merken wij er niks van...)... als ze werkelijk dat zouden aanhouden, zou het bij mij geen 3-4 weken hebben hoeven duren nadat de aanvraag akkoord was (wat ook een paar dagen duurde...) en voordat de porterig rond was...
Of heeft Bbned korting gekregen en dat lekker in z'n zak gestoken? >:)
Van BaByXL weet ik toevallig dat zij een SLA hebben afgesloten met KPN over het leveren van ASL (maar de oplossing van fouten valt daar weer niet onder). Van bbned weet ik dat niet, maar ik ben ook niet de eerste persoon die dat zou weten.
Wel staat er sinds medio november een boete op laattijdigheid bij het opleveren van geheel of gedeeltelijk voorbereide lijnen in het kader van de New Line Service. Deze boete is door de OPTA opgelegd, en iets dergelijks heb ik voor ASL porteringen nog niet gezien (is volgens mij wel hard nodig trouwens).
Pagina: 1