Op maandag 17 juni 2002 01:46 schreef Crazy_D het volgende:
10: Mjah da's dus per saldo zo'n 2 weken. Halen ze niet, dus weekje extra. Zeggen ze eerst dat het niet kan. Bbned vraagt nog een keer aan, goto 10

Het gebeurd inderdaad nogal vaak dat er iets niet kan. Maar ik weet niet zeker of de fout wel altijd bij KPN ligt. Volgens mij komt het ook best wel regelmatig voor dat bbned een aanvraag verneukt. Alleen wordt die dan wel binnen 3 dagen geweigerd door KPN, dus als die meteen weer opnieuw ingekopt wordt dan mag dat hooguit een vertraging van 3 werkdagen betekenen.
KPN schijnt momenteel een capaciteitsprobleem op de werkvloer te hebben. Niet voldoende monteurs om ook daadwerkelijk de 60 porteringen per centrale per dag te halen. Ze schijnen dus ook verloven ingetrokken te hebben en werkweken verlengt te hebben.
Dat gaat nog leuk worden als XS4ALL op termijn met bbned gaat samenwerken en er daar een heleboel klanten gaan overstappen. Vooral als dat tegelijk valt met de grootschalige uitrol van SURFnet Thuis ADSL
Natuurlijk

ben ik van mening dat dat onvoldoende is van KPN. De markt vraagt al sinds jaar en dag om ASL SS (waarbij de splitter in de centrale bij de telefonie leverancier staat), terwijl KPN weigert om iets anders dan ASL te leveren (waarbij de splitter in de centrale bij de DSL leverancier staat). Dit doen zij op basis van argumenten waarvan zelfs een korte blik in de folder van hun eigen apparatuurleverancier leert dat die oneigenlijk zijn (zie eerder gelinkte websites). Het grote verschil is dat voor een ASL portering er 2 kruisdraden gekapt moeten worden en 4 getrokken moeten worden, terwijl er voor ASL SS portering alleen maar 2 kruisdraden getrokken hoeven worden. KPN levert dus ten eerste de dienst waar de markt om vraagt niet, terwijl ze dat volgens de regels wel moeten, en vervolgens leveren ze een dusdanig brakke dienst wel dat ze een capaciteitsprobleem krijgen. Nog afgezien van de toename van het aantal foutieve porteringen die weer hersteld moeten worden.
mjah dat opsparen geloof ik wel, kan ik me uit hun oogpunt ook wel voorstellen, maar ja, waarom staan er dan geen sancties op (of worden ze niet uitgevoerd, of merken wij er niks van...)... als ze werkelijk dat zouden aanhouden, zou het bij mij geen 3-4 weken hebben hoeven duren nadat de aanvraag akkoord was (wat ook een paar dagen duurde...) en voordat de porterig rond was...
Of heeft Bbned korting gekregen en dat lekker in z'n zak gestoken?

Van BaByXL weet ik toevallig dat zij een SLA hebben afgesloten met KPN over het leveren van ASL (maar de oplossing van fouten valt daar weer niet onder). Van bbned weet ik dat niet, maar ik ben ook niet de eerste persoon die dat zou weten.
Wel staat er sinds medio november een boete op laattijdigheid bij het opleveren van geheel of gedeeltelijk voorbereide lijnen in het kader van de New Line Service. Deze boete is door de OPTA opgelegd, en iets dergelijks heb ik voor ASL porteringen nog niet gezien (is volgens mij wel hard nodig trouwens).