wat doet ijzer en koper samen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.598 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:51

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
ik heb een maze 2 (koper) en een koperen radiator, met koperen buizen enz....
maar dit alles word aangedreven door een ijzeren pomp, nou werd me water echt heel goor van kleur ik dus denken dat me radiator vies was, maar dat is een nieuw ding, dus pomp even uit me kaar en dat hele ding verroest en aangekoekt, dus mijn vraag, door het wisselen van de ionen in hte water, wordt dat het koper blok dan de duppe of alleen die pomp ?

bla?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12 22:04
uhm, tijd voor een nieuwe pomp? lijkt me niet echt lekker zo, smerig water enzo

TheS4ndm4n#1919

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:37

Mad_Demon

de dokter

Roest van je pomp, hij is immers van ijzer :?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

tja ijzer en water
wellicht met cola? >:)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

nee ijzer en koper gaat denk ik een redoxreactie aan. en dat geeft die troep vermoedelijk heb je een beetje last van koperoxide was het een beetje groenig die troep

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ja, 2 verschillende niet al te edele metalen gaan, in een geleidend medium (en tenzij je meervoudig gedestilleerd water gebruikt is het geleidend), een spannings-verschil opleveren, waardoor beide aangetast gaan worden. In eerste instantie de minst edele van de 2 (dus ijzer), maar ook het koper gaat uiteindelijk meedoen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
de pommp word vervangen en het was echt gewoon roest, terwijl er toch gedeminiraliseeerd water in zat, dus zelfs nog beter dan water, bedankt

bla?

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:25
Als je een ijzeren pomp of radiator hebt zitten, dan moet je juist _GEEN_ demi water gebruiken. In demiwater lost een gedeelte van je radiator of pomp gewoon op (nou ja roesten eigenlijk). Demiwater ontrekt gewoon mineralen / zouten aan je systeem. Eigenlijk best aggressief spul demiwater...
Kraanwater werkt icm met een ijzeren rad / pomp beter.

Een scheut autokoelvloeistof doet wonderen tegen (galvanische) corrosie!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Dit lijkt mij een typisch voorbeeld van een redoxreactie. Je pomp gaat er dus als eerste aan omdat deze van het onedelste metaal is gemaakt in deze situatie.

• pietervl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-12 23:28
IJzer is in dit geval het opofferingsmetaal van de 2(toch nog wat geleerd van de scheikundelessen).

Het koper zal pas gaan oxideren nadat al het ijzer is aangetast.

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
ja, oke daar ben ik dus ook achter gekomen, ik maak me maze 2 nu even schoon met azijn ofzo (iemand anders id?)en dan maar even kijken of het weer een beetje mooi er uit ziet :)

bla?

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Op zondag 16 juni 2002 12:07 schreef Q-bone het volgende:
ja, oke daar ben ik dus ook achter gekomen, ik maak me maze 2 nu even schoon met azijn ofzo (iemand anders id?)en dan maar even kijken of het weer een beetje mooi er uit ziet :)
Met wat geconcentreerd zoutzuur los je heel de rotzooi op en tast het koper niet aan. Je kunt ook Salpeterzuur gebruiken zodat je een laagje van het koper wegvreet, maar is niet echt aan te raden, omdat je dan niet precies weet of maze dan nog wel dezelfde grootte heeft als eerst (ivm lekken)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Op zondag 16 juni 2002 12:07 schreef Q-bone het volgende:
ik zou toch ook maar meteen voor een andere pomp gaan, want anders kan je binnenkort weer poetsen
Pagina: 1