internet delen met 2 nic's in w2k server

Pagina: 1
Acties:

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:06

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Ik heb een probleempje met internet sharing.

De oude situatie was een server met 2 nic's erin waarvan de hele is verbonden met de kabelmodem en de tweede netwerkkaart is verbonden aan een switch die 2 verdiepingen horen staat.

Nu is mijn vader eens op het idee gekomen om een pc voor zichzelf te kopen en die moet in de woonkamer staan.. okeeh, niet zo probleem. Mijn vader wil absolute niet dat er nog een kabel naar boven loopt naar de switch. Dus ik probeer het optelossen door in de server een extra netwerkkaart te drukken die ik fijn op 192.168.0.2 zet.

Alleen nu weet ik niet hoe ik die onder w2k ook kan delen. Dus ik zet er als noodoplossing sygate erop om de deling voor de twee netwerkkaart op zich te nemen. Alleen dat sygate begint te zeuren dat die 192.168.0.1 nodig heeft om te kunnen delen. Maar daar hangt de switch weer aan.. Hoe kan ik toch internet delen over 2 nic's ???

Ik heb helaas niet met de search kunnen zoeken omdat ik nu via een remote verbinding ben verbonden via de server. Mijn eigen pc staat nu ook in de woonkamer .

Dit bericht kost me al veel moeite om te posten

AKA Rinkel weblog

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Ik gebruik Winproxy om mijn internet te delen in eenzelfde situatie. De nic van de internetlan heeft bij mij 192.168.0.55 met 255.255.255.0 als subnet en de nic van de lan lan (;)) heeft bij mij als ip 10.0.0.1 met als subnet 255.255.254.0.
De pc van mij (jouw vaders) heeft als ip 10.0.0.1 en subnet 255.255.254.0.
Kwestie van in winproxy het juiste interne en externe IP instellen en het werkt.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Okeeh. De oplossing voor die probleem die iedereen voordraagt is het gebruiken van W2K NAT. Nu hebben ik een heel artikel gelezen op http://www.win2000mag.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=7882 en netjes gevolgt maar het wil niet werken.

De DPC teamleden waar ik veel mee op irc zit hebben mij ook de nodige gegevens gegeven waar mee ik aan het werk ben geweest.. Maar weer wil het internet niet werken op de werkstations...

Nu is het vreemde.. Zodra ik op de servers ROUTERS en Remote activeer ligt de hele internet verbinding op de servers zelf ook op zijn gat. En dat is best wel vreemd.

Het enigste site's die ik kan bereken zijn die ik zelf host (DOH) maar voor de rest kan ik zelf mijn @home gateway niet pingen. Maar als ik de service routers en remote weer uitgooi dan is het boem.. Internet weer terug. Dus ik denk dat het NAT sharing niet wil lukken omdat de server dan internetloos is..

Of heeft iemand anders nog een suggestie...

netwerkkaart 1: intel 10Mbs vaste ip aan een @home modem
netwerkkaart 2: intel 100Mbs 192.168.0.1
Netwerkkaart 3: 3com 10Mbs 192.168.0.2

AKA Rinkel weblog

• Slowmotion
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:34
Kijk anders even op deze site,
mijn 2000 as draait nu als server voor een xx aantal maanden.

http://www.martijnjongen.com/MXW2K.htm

hier staat een PDF bestand, is makelijk te doen.
suc6

Verwijderd

Je doet het bijna goed.

Maak absoluut geen gebruik van Internet connection sharing. Dit is de "lite" versie van wat ik hieronder beschrijf. Echter, je hebt dan niks te zeggen over ip adressen, ranges, lease tijden etc etc. Met wat ik hieronder beschrijf kan je dat allemaal WEL zelf doen.

IP adressen uitdelen noemen we DHCP: Dynamic Host Configuration Protocol.
Een manier om hosts (elke machine) op het netwerk te voorzien van een ip adres, een dns achtervoegsel, lease tijd, default gateway, dns server, wins server etc etc.

Je kan met W2K server het beste 3 netwerkkaarten routeren door ze allemaal een eigen IP range te geven.

Dus:

CHELLO = DHCP (niets invullen)
Netwerkkaart voor papa: 10.10.10.10 (subnet 255.0.0.0)
Netwerkkaart voor switch: 192.168.1.10 (subnet 255.255.255.0)

Op de pc van papa geef je de netwerkkaart IP adres: 10.10.10.11 (subnet 255.0.0.0)

Je installeerd DHCP in W2K.
Daarna klik je DHCP aan in "Administrative Tools".
Rechtermuisknop op je DHCP server en kies "Authorize".

Doe een wederom een rechtermuisknop: NEW SCOPE

Dan maak je de volgende scope aan:

naam scope: Thuisnetwerk
IP Range: 192.168.1.50 en 192.168.1.250
Subnet wordt automatisch: 255.255.255.0
Router: 192.168.1.10
WINS: niet invullen
DNS: 192.168.1.10 (ik neem aan dat je DNS hebt draaien, zoniet: geef een gil en ik leg je uit hoe dit te realiseren).

Kijk goed dat je DHCP server als ip adres geeft: 192.168.1.10
Zo niet: ga naar Start, Settings, Network and Dial Up connections

Ga naar Advanced, Advanced Settings
Dan zie je alle netwerkkaarten. Zorg voor deze volgorde:
NIC SWITCH
NIC PAPA
NIC CHELLO

Okee. We zijn bijna klaar.

Ga naar "Administrative Tools". Klik op Routing and Remote Access

Dan zie je je servertje met een rood pijltje naar beneden.
Rechtermuisknop en dan "Configure and Routing Remote Access".

Kies de bovenste optie: internet connection bla bla (effe kwijt)
Dan krijg je 2 opties: ICS of NAT (onderste)
Kies de onderste

Kies de netwerkkaart voor internet. *NEXT*, NEXT NEXT etc.

Ga nu naar "IP ROUTING", "GENERAL". Je ziet nu 4 netwerkkaarten: NIC Chello, NIC papa / NIC switch en Internal en Loopback
Doe een rechtermuisknop en voeg de ontbrekende toe (NIC papa / NIC switch). Je hebt er nu 5 totaal.

Sluit dit scherm af.

Controlleer of je clients netjes een 192.168.1.x adres krijgen.
Kijk of ze elkaar kunnen pingen.
Ga naar je Pa's pc en kijk of hij kan internetten / de pc kan pingen.

Het zou zo moeten werken. Ik heb dit echter allemaal uit mn hoofd gedaan dus typefouten en vergeten stapjes voorbehouden.

Eventueel kan je me MSN'ennen.

Ik ben overigens in de situatie uitgegaan dat je Active Directory hebt draaien op je W2K Server en dat iedereen netjes aanlogged op je domein.
Dit in verband met de reeds draaiende DNS server (en dat je een FORWARDER hebt ingesteld zijnde de DNS servers van je provider).

Mocht je denken: er gaat iets fout??
Dan rechtermuisknop je weer op je server en kies je "disable routing and remote access".

Je mag alles vragen, maakt me niet uit.
Ik installeer alvast Windows 2000 Adv Server hier om met je mee te doen (lang leve VMWARE !!!!)

STERKTE!!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Ik ben vervloekt door boven. Elke methode die ik probeer wordt net zo hard afgestraft. Ik wordt gewoon helemaal ziek van dat windows/hardware.

Ene moment heb ik helemaal geen internet of het gaat zeer brak. Het gaat gewoon niet zoals het moet

En zet je hem weer op ics dan knalt het weer vooruit.

Ik ga slapen. Type morgen wel mij bevindingen en probeer het dan wel van Bill gates te winnen... Want ik vind het nu niet meer leuk. Van 14:00 tot 0:15 bezig om een hoerige deling op w2k aan de praat te krijgen. Zoveel leed en bier ..

Waarom wilde die vader van mij niet gewoon een kabeltje naar de switch hebben zoals elke vader (???) dat wil :'(

Het moet gewoon lukken.. Iedereen zegt maar hetzelfde. En ik volg hun. Maar waarom wil het wel bij hun werken en niet bij mij. AL die bits en bytes die in chaos op de harddisk staan om samen tot een OS te vormen. Een gezelschap van samenwerkende code die zich tegen mij werkt. Ben ik nu e schuldige of de engelen van Bill Gates.. Tijd zAL HEt uitwijzen.. Ik ga nu lekker voor de tv met een pilsje zitten

tot morgen

Proest

AKA Rinkel weblog

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:59

Predator

Suffers from split brain

Die uitleg van Systeemprutser is correct maar ik zal het ff wat inkorten:

die 2 nics moeten een ander subnet hebben.
Dus bv 192.168.0.x & 192.168.1.x

Ipv die wizard:
Open de RRAS en installeer NAT (rechtermuis, new routing protocol)
Dan de 3 nics adden ( je kan het onderscheid aangeven tussen de nic met internet en de andere 2)
Weet de naam niet meer van buiten.

Die DHCP gebruik je best maar later ff indien nodig :)
Doe het eerst even zo eenvoudig mogelijk en zorg ervoor dat je dat eerst in orde hebt.

ICS kan je niet gebruiken want die ondersteund maar NAT over 1 nic.

Dan gewoon de clients gateway resp. op bv:
192.168.0.1 & 192.168.1.1 (ip's van de win2k serv)
DNS servers van je ISP (ofwel zelf de DNS server van win2k als caching only DNS server gebruiken maar doe dat pas als het werkt) invullen.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Yep. :)

Helemaal mee eens. Zo moet het werken. Heb het zelf hier ook in een w2k server thuis draaien: wireless nic, chello nic, switch nic, extra nic.

[off-topic]
Draaien als een tierelier (en ISA Server is helemaal geweldig).

Echter, na aanschaf van een dikke Draytek Vigor Cable Router kan ik die server nu misbruiken voor andere (Novell) doeleinden.

Mn wireless kaartje heb ik nu in een werkstation en dan kan ik lekker draadloos internetten, printen etc etc of met mn iPaq pocket pc MSN'en. B-)
[/off-topic]

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Hier ben ik weer , De hele nacht is er geen internet verbinding geweest. En dat kan misschien wel kloppen want een DHCP server op een @home server is 99,9 % kans tot ellende.. Ik heb nog tot 15:00 om het probleem te fixen. Want dan moet ik alles weer opruimen. (een tft scherm in de voorraadkast is nou niet echt wat mijn moeder van haar nieuwe scherm had verwacht :D )

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Je netwerkkaart volgorde klopt wel?

Krijgen de clients wel een IP adres?

Heb je trouwens Terminal Server draaien?

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Het werkt..

Oplossing : op www.intel.com en www.3com.com even nieuwe drivers downloaden.. Die drivers die w2k server zelf zaten waren nog van de vorige eeuw

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

GEWELDIG !!!!

See you at your next problem....it may be soon :z

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 13:46 schreef Systeemprutser het volgende:
GEWELDIG !!!!

See you at your next problem....it may be soon :z
Jaja, Weer iets leuks .. Hoe kan ik met mijn pa pc met netwerk omgeving de pc op de andere nic zien en andersom :P

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Slowmotion schreef op 15 juni 2002 @ 22:31:
Kijk anders even op deze site,
mijn 2000 as draait nu als server voor een xx aantal maanden.

[url="http://www.martijnjongen.com/MXW2K.htm"]http://www.martijnjongen.com/MXW2K.htm[/url]

hier staat een PDF bestand, is makelijk te doen.
suc6
Link is veranderd naar [url="http://martijnjongen.com/nld/html/internetdelen.htm"]http://martijnjongen.com/nld/html/internetdelen.htm[/url]
Pagina: 1