Ik heb net een Alpha 8045 icm met een Papst nglm (2050 rpm 19dB) gekocht. Ik ga AS III gebruiken bij de montage. Ik lees regelmatig dat mensen het contactvlak van de heatsink nog bewerken met schuurpapier om het contact vlak met de processor zo glad als mogelijk te krijgen. Echt concrete temperatuur verschillen ten opzichte van een onbewerkt exemplaar ben ik nog niet tegengekomen. Wie kan me een indicatie geven hoeveel temperatuurdaling ik kan verwachten ?
Nee, ze zijn fijn bewerkt op een freesmachine.Op zaterdag 15 juni 2002 17:41 schreef vinniel het volgende:
Zijn die dingen niet standaard gepolijst dan???
Echt onzin, die Alpha die je in je handen hebt is top kwaliteit --> die moet je dus echt niet meer bijwerkenOp zaterdag 15 juni 2002 17:36 schreef linus-1 het volgende:
Ik heb net een Alpha 8045 icm met een Papst nglm (2050 rpm 19dB) gekocht. Ik ga AS III gebruiken bij de montage. Ik lees regelmatig dat mensen het contactvlak van de heatsink nog bewerken met schuurpapier om het contact vlak met de processor zo glad als mogelijk te krijgen. Echt concrete temperatuur verschillen ten opzichte van een onbewerkt exemplaar ben ik nog niet tegengekomen. Wie kan me een indicatie geven hoeveel temperatuurdaling ik kan verwachten ?
Wat je wel kan doen, en daar heb je AS3 voor, is daar een dikke druppel van op de heatsink doen en dan de heatsink langdurig met de Artic Silver inwrijven, dan vult dat spul wel de minieme holle deeltjes in je heatsink op.
Dit zal maximaal ongeveer 4 graden schelen, niet veel meer.
(experienced user)
De meeste mensen deugen!
Verwijderd
ik denk dat het alleen slim is om je ding te polijsten als er een grote gleuf in zit ofzo, dan kan het wel handig zijn maar die alpha's zijn geloof ik wel van goeie kwaliteid dus ik zou het gewoon zo laten
Heb het gedaan met mijn 8045, resultaat:
lame arm...
Niet doen dus is niet nodig...
lame arm...
Niet doen dus is niet nodig...
Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.
Verwijderd
Nou, je geeft zelf het antwoord al. Met een frees zal het mooier worden dan met schuurpapierOp zaterdag 15 juni 2002 17:42 schreef linus-1 het volgende:
[..]
Nee, ze zijn fijn bewerkt op een freesmachine.
Niet doen dus..
P4 neem ik aan?Op zaterdag 15 juni 2002 20:41 schreef Flippit het volgende:
Past die alpha op een Pentium???
Dan niet heb je nadere model voor nodig, gaten komen niet overheen...
Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.
Verwijderd
Hier doelde ik op:Op zaterdag 15 juni 2002 20:44 schreef MightyRaven het volgende:
[..]
P4 neem ik aan?
Dan niet heb je nadere model voor nodig, gaten komen niet overheen...
PI 133@200 MHz / 128MB / 2x2.1GB Fujitsu / 4MB VGA Matrox. Windows '95
Verwijderd
lol...dat is net zo veel waard als de alpha kost....Op zaterdag 15 juni 2002 23:46 schreef Flippit het volgende:
[..]
Hier doelde ik op:
[..]
Ik lees ook wel vaker dat mensen hun koeler gaan polijsten.
Ze denken vaak dat dit beter zal koelen terwijl het tegendeel waar is.
Voor het contact met je core heb je al artic silver.
En als je de rest gaat polijsten wordt de oppervlakte juist minder van de koeler omdat je alle oneffeheden eruit werkt.
Elke klein (miniscuul) hobbeltje en bobbeltje in de koeler vergroot het oppervlakte waardoor deze juist beter koelt.Omdat de koeler meer oppervlakte heeft om de warmte van de koeler aan de lucht af te geven.
En als je de rest gaat polijsten wordt de oppervlakte juist minder van de koeler omdat je alle oneffeheden eruit werkt.
Elke klein (miniscuul) hobbeltje en bobbeltje in de koeler vergroot het oppervlakte waardoor deze juist beter koelt.Omdat de koeler meer oppervlakte heeft om de warmte van de koeler aan de lucht af te geven.
PVOutput 11x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Oneffenheden aan de onderkant van je koeler wil je echt niet hoor. Hoe gladder en platter de onderkant, hoe meer contact tussen proc en heatsink, hoe meer warmtetransport van AMD of Intel plakje naar heatsink. Of het nut heeft om een nieuwe heatsink te polijsten weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat die zo vlak mogelijk van de band komen en dat het dus geen nut heeft
Voor het contact tussen proc en koeler heb je toch al AS dus die oneffenheden worden opgelost waardoor het contact optimaal is.
En voor de rest blijft het een feit (dat een koe meer schijt dan een geit) dat hoe meer oneffenheden je hebt des te groter koelend oppervlakte je hebt vandaar al die ribben op de koeler.
En voor de rest blijft het een feit (dat een koe meer schijt dan een geit) dat hoe meer oneffenheden je hebt des te groter koelend oppervlakte je hebt vandaar al die ribben op de koeler.
PVOutput 11x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Verwijderd
Bij ons op school staan er slijpmachines, je kan daarmee tot 0,001 mm presisie halen. Echt glad als je daarmee slijpt.
Er zijn 2 theorieën:
1) Gladder, vlakker, zodat het laagje AS3 heel dun mag, dan kan je beter contact hebben tussen koeler en cpu, er gaat minder warmte door de AS en meer door koeler en cpu.
2) Lekker ruw, zodat de contactoppervlakte groter is, dan kan je met je AS een groter contactoppervlakte behalen, beter gekoeld maar meer warmte door je pasta.
Ik zou voor theorie 1 gaan.
Er zijn 2 theorieën:
1) Gladder, vlakker, zodat het laagje AS3 heel dun mag, dan kan je beter contact hebben tussen koeler en cpu, er gaat minder warmte door de AS en meer door koeler en cpu.
2) Lekker ruw, zodat de contactoppervlakte groter is, dan kan je met je AS een groter contactoppervlakte behalen, beter gekoeld maar meer warmte door je pasta.
waneer nou wel of juist niet je heatsink afflakken
wanneer wel : als er sporen van het freezen achter blijven
en je dus duidelijk de de ringen ziet zitten
of als de heatsink merkbaar scheef is
als hem dan flakt dan haal je meestal tussen de 3/5 graden verschil
(dit heb ik zelf ondervonden met een coolermaster heatpipe en een Thermalright sk6)
je begind met waterproof schuurpapier op een spiegel/glas plaat (die is nl flak) korrel 400 of zo
dit bouw je op in stappen van 200
b.v eerst 400 na ongeveer 10 min 600 dan 800 enz tot 1200
dan cooler schoon maken en klaar
waneer doe je het niet als het midden van de cooler
waar dus de core contakt maakt helemaal kras vrij is
dan is het overbodig ...
nou ik hoop dat je er wat aan hebt
wanneer wel : als er sporen van het freezen achter blijven
en je dus duidelijk de de ringen ziet zitten
of als de heatsink merkbaar scheef is
als hem dan flakt dan haal je meestal tussen de 3/5 graden verschil
(dit heb ik zelf ondervonden met een coolermaster heatpipe en een Thermalright sk6)
je begind met waterproof schuurpapier op een spiegel/glas plaat (die is nl flak) korrel 400 of zo
dit bouw je op in stappen van 200
b.v eerst 400 na ongeveer 10 min 600 dan 800 enz tot 1200
dan cooler schoon maken en klaar
waneer doe je het niet als het midden van de cooler
waar dus de core contakt maakt helemaal kras vrij is
dan is het overbodig ...
nou ik hoop dat je er wat aan hebt
Na rose e cient spin
Verwijderd
Theorie 2 klopt niet echt, naar mijn mening.Op zondag 16 juni 2002 02:04 schreef algabra het volgende:
Bij ons op school staan er slijpmachines, je kan daarmee tot 0,001 mm presisie halen. Echt glad als je daarmee slijpt.
Er zijn 2 theorieën:
Verwijderd
Dan is naar mijn mening toch echt een superglad oppervlak de beste oplossing!!
hoe groter het contact oppervlak hoe beter de warmte overdracht is, en natuurlijk altijd arctic silver ertussen!
hoe groter het contact oppervlak hoe beter de warmte overdracht is, en natuurlijk altijd arctic silver ertussen!
neem een wetsteen(waar je beitels na het slijpen mee bewerkt)de fijne kant.
wetsteen neerleggen ,water erop en heatsink er overheen bewegen met draaiende beweging.
of schuurpapier zoals Prodigy beschrijft
wetsteen neerleggen ,water erop en heatsink er overheen bewegen met draaiende beweging.
of schuurpapier zoals Prodigy beschrijft
ik zeg maar zo "zeg maar niks"
Verwijderd
HAHAHA!! Hoe kom je daar nou weer bij?!?! Met waterkoeling is meer oppervlak beter ja. Binnen in het blokje waar het water stroomt.Op zondag 16 juni 2002 00:09 schreef Yamy_Daffy het volgende:
Ik lees ook wel vaker dat mensen hun koeler gaan polijsten.
Grappige reply, aangezien je dit dus nooit in de praktijk hebt gezien en je dus eigenlijk gewoon maar wat uit je nek aan het kletsen bent (no flame intended, maar moest het wel ff kwijt)
Ok, hier de praktijk! Ik heb een Alpha. Het is een 8045....ik heb em gepolijst....tromgeroffel...hij is als een spiegel...tromgeroffel... 9 graden eraf! 10 min werk! Mensen het helpt en hoe..
Verwijderd
Mag ik nog even toevoegen dat AS3 __NIET__ (lees: niet) beter geleidt (warmte wel te verstaan) dan koper. Waarom? Zoek dat zelf maar uit (hint: het heeft iets met de vloeibaarheid van AS te maken).Op zondag 16 juni 2002 01:56 schreef Yamy_Daffy het volgende:
Voor het contact tussen proc en koeler heb je toch al AS dus die oneffenheden worden opgelost waardoor het contact optimaal is.
Conclusie? Hoe minder AS3 hoe beter. Waarom dan wel AS3? Nou, als je geen as ertussen doet, dan zit daar lucht en dat wil je niet, dus dan maar AS3. Het beste is UBERglad, zowel proc als koeler. Maar ja, dat kan niet, want zo glad krijg je het bijna niet (kan wel hoor, met goede apparatuur).
9 graden ????Op maandag 17 juni 2002 01:21 schreef Fewture het volgende:
[..]
HAHAHA!! Hoe kom je daar nou weer bij?!?! Met waterkoeling is meer oppervlak beter ja. Binnen in het blokje waar het water stroomt.
Grappige reply, aangezien je dit dus nooit in de praktijk hebt gezien en je dus eigenlijk gewoon maar wat uit je nek aan het kletsen bent (no flame intended, maar moest het wel ff kwijt)
Ok, hier de praktijk! Ik heb een Alpha. Het is een 8045....ik heb em gepolijst....tromgeroffel...hij is als een spiegel...tromgeroffel... 9 graden eraf! 10 min werk! Mensen het helpt en hoe..
Ik wil het graag geloven maar dat lijkt me toch wel heel erg veel.
Ik heb mijn thermalright SK6 ook gepolijst. Hij was al supervlak, maar na het polijsten met grain 800 en 1000 schuurpapier kon ik het koelblok met een drupje water op een spiegel plakken. Zo vlak was hij dus geworden. In mijn geval scheelde het ongeveer 6 graden.
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
Dan ga ik binnenkort eens aan de gang (nou een beetje te warm
). Ben benieuwd welke temp. mijn XP1800+ op mijn Asus bord krijgt.
Dat lijken me reeele waarden en de moeite waard.Op maandag 17 juni 2002 20:52 schreef silentsnow het volgende:
Ik heb mijn Alpha Pal 8045 gepolijst en daarna ingesmeerd met ASIII. Door deze actie daalde de temperatuur van mijn XP2100+ stressed van 55 naar 52.
(Cooler=34CFM sunon)
Verwijderd
Ok, het is veel ja maar...Op maandag 17 juni 2002 22:07 schreef linus-1 het volgende:
[..]
Dat lijken me reeele waarden en de moeite waard.
Mijn systeem was toen een 1600+ @1750Mhz @ 2,00V. Aardig wat warmte dus. Plus dat ik een 80CFM fan had (had ja, heb nu een papst). Nu is het zo dat er dan meer verschil is. Proc ging van 50 stressed naar 41 stressed (MBM5) M'n proc is 12 graden koeler geworden door polijsten en AS3 (39 stressed dus op 1750Mhz). Ik heb grotere verschillen gezien.
M'n huisgenoot met een Taisol koelertje + Dalta60HP. Best ruw aan de onderkant, ff polijsten-->15 graden eraf.
Even een ander vraagje over een Alpha. Ik heb er ook zo een maar die buitenste 'staven' worden niet warm. gewoon kasttemperatuur. Is dat bij iedereen zo? want nu gaat al de warmte door het midden.
En nog iets. Als ik mijn proc fan uitzet (met speedfan)blijft mijn temp bijna hetzelfde. scheelt misschien 1 a 2 graden. Heb ik misschien de heatsink er niet goed opzitten?
Mijn Athlon TB 1400 wordt nu met dit warme weer 55 graden idle en 66 graden stressed.
En nog iets. Als ik mijn proc fan uitzet (met speedfan)blijft mijn temp bijna hetzelfde. scheelt misschien 1 a 2 graden. Heb ik misschien de heatsink er niet goed opzitten?
Mijn Athlon TB 1400 wordt nu met dit warme weer 55 graden idle en 66 graden stressed.
www.hetbsg.nl
Verwijderd
Het lijkt er wel op ja! Zet hem er eens opnieuw en recht! op met het dunst mogelijke laagje koelprut.Op dinsdag 18 juni 2002 12:13 schreef Beelzebub888 het volgende:
Even een ander vraagje over een Alpha. Ik heb er ook zo een maar die buitenste 'staven' worden niet warm. gewoon kasttemperatuur. Is dat bij iedereen zo? want nu gaat al de warmte door het midden.
Pagina: 1