Toon posts:

[TV] Tv schema/oplossing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een tv gekregen die eerder van mijn oma was. De tv hed bij haar kortsluiting gemaakt in de afbuigspoelen gemaakt, begon te roken en toen mocht ik m hebben.

het gaat om een philips 25pt530b/00 (de nullen kunnen ook O's zijn)

Het enige dat het geval nu nog doet is zachtjes de hoospanning proberen op te starten, maar die schakelt gelijk weer uit.

Het stand-by lampje gaat niet aan maar als je op de afstandbediening drukt dan geeft het lampje ernaast een reactie.

Waarschlijk is de lijneindtrap kapot maar ik zou niet weten waar die lijneindtrap(f*ckwoord) zit (welke transistor precies gebakken is)

kan iemand me aan een schema helpen of met een of andere oplossing want het zou jammer zijn als ik dat ding moet wegflikkeren.

Volgens mij staat ie in dit forum goed maar ik kan me vergissen sorry in dat geval

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:03
Hmm, schema's vinden van tv's is best moeilijk.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 juni 2002 16:51 schreef Rave17 het volgende:
Hmm, schema's vinden van tv's is best moeilijk.
daar ben ik me van bewust maarja t is GoT dus ik kan t altijd proberen

Verwijderd

datzelfde probleem heb ik dus ook met een oude tv van me :(

Verwijderd

je weet toch wel je lijntor te zitten
zo nee, zit naast je lijntrafo, op een koellichaam, met een pootje aan de lijntrafo
kijk die eerst is na

maar omdat je zij dat er kortsluiting gemaakt is in je raster(afbuiging) zou ik eerst ook is je raster ic nakijken( nouja , nakijken, die moet je dus gewoon gelijk vervangen, want er valt weinig aan te meten)
je raster ic zit naast de stekker die naar je afbuigspoel gaat

succes

Verwijderd

Schema's van Tv's ... hmmmm idd vrij moeilijk aan te komen, alhoewel je bij een reparatie dienst zou kunnen vragen of ze er één bestellen voor je :). Kost overigens wel een 20/30 euro (jaja, veel hé voor een stuk papier ;) ).

Dat de tv auto afschakelt is overigens slechts een beveiliging die ingeschakeld wordt omdat er een fout is geconstateerd.

Een lijntor is idd heel makkelijk te vinden ... een vrij grote transistor geplaats op een grote koelplaat bij de lijntrafo zoals al verteld werd :).

Overigens je kan um ook altijd nog laten repareren, hoef je ook geen schema te bestellen. Als er naast lijntor en raster ic kapot is schat ik de reparatie bij een redelijke vakman in de buurt van 80 (pl)euro. (zitzo .. mijn Pa is reparateur :P)

Verwijderd

Schema: In de kap, in een plastic hoesje?
Anders gewoon even Philips bellen/faxen/mailen.
De tv hed bij haar kortsluiting gemaakt in de afbuigspoelen gemaakt, begon te roken en toen mocht ik m hebben.
Als dat zo is, moeten misschien de spoelen vervangen worden, tesamen met de lijntrafo, de lijntor, het raster-IC en misschien nog een paar weerstandjes en diodes. Goede kans dat hij behoorlijke terugslag in het circuit heeft gehad, met desastreuze gevolgen - meestal is de zekering (in de TV en in de meterkast) niet snel genoeg, voor in ieder geval de laagvoltage zooi zoals IC's en de directe klapopvangers...

Ik zou er, afhankelijk van de schade, in ieder geval niet teveel moeite voor doen - hij zou het zo op het oog weer kunnen doen, maar het is moeilijk inschatten welke onderdelen allemaal een opdonder hebben gehad en met welke gevolgen. Voor minder als de geschatte reparatieprijs hebben ze bij de kringloop/2ehands winkels werkende TV's - eventueel met garantie. Als je geroutineerde sleutelaar bent en je hebt nog een paar lijntrafo's etc liggen dan is het een andere zaak, maar dan zou dit topic niet geopend zijn...

Routeplanner:
- Lijntrafo is het grootste/zwaarste onderdeel op de print die met draden naar de beeldbuis gaat (met geborgde Focus en White instelpots).
- Lijntor zit op aluminium plaatje, of op eigen koelvoet, net naast de lijntrafo (zwart, 3 pennetjes)

Maar als je dat niet al wist, ga ik mij sterk afvragen hoe jij die TV gaat maken (en of je goed verzekerd bent). Een TV is nl niet een cassettewalkman die op batterijen (laag-voltage) werkt...

Heb je al gemeten?

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

werkt er hier toevallig niemand bij philips???

en, eh ik denk dat het meer moeite is om hem te repareren, dan dat het ding waard is...

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 21:40 schreef euss het volgende:
Schema: In de kap, in een plastic hoesje?
Anders gewoon even Philips bellen/faxen/mailen.
[..]

en nog meer txt .........
Mss bij oude Philips modellen, maar gezien de beschrijving v/d Tv niet bij deze. Oude modellen wil zeggen die nog uitgevoerd zijn met een houten behuizing, want vanaf de plastic behuizingen al worden er geen schema's meer bijgeleverd. De enigste manier om een schema te krijgen is dus via philips. Ik weet niet of je dat als particulier kan krijgen, als reparatiebedrijf is het iig geen probleem.

Wat betreft de rest ... daar heb je een punt. De topic starter schijnt er idd niet zo heel veel verstand van te hebben. En als je in het hoogspannings circuit in de buurt aan de gang gaat komen de spanning toch wel boven de 12 volt uit >:).

Zoals ik al zei als de tv persee gerepareerd moet worden (mits mogelijk) is een reparatiebedrijf de beste oplossing. De kosten om het na te kijken zullen dan (wederom bij een redelijk bedrijf) tussen de 15 en 20 euro liggen. Zeer redelijk dus en volledig gevarenvrij :D
Pagina: 1