Als je je site IE en netscape proof wil houden gebruik dan zo weinig mogelijk Javascript, IE heeft ondersteuning voor javascript trukjes die NS/Mozilla niet heeft.
[Off-topic]
Volgens mij wordt je topic heel snel gesloten, dit soort dingen zou je namelijk ook met google kunnen vinden.
[Off-topic]
Volgens mij wordt je topic heel snel gesloten, dit soort dingen zou je namelijk ook met google kunnen vinden.
|>
o.a. ik vraag me namelijk ook af of 'jullie' er ook speciaal op letten of je site netscape proof is?Op zaterdag 15 juni 2002 16:35 schreef Jackabuzah het volgende:
Als je je site IE en netscape proof wil houden gebruik dan zo weinig mogelijk Javascript, IE heeft ondersteuning voor javascript trukjes die NS/Mozilla niet heeft.
[Off-topic]
Bij heeel veel sites blijkt dit dus echter niet zo te zijn. en dus vroeg ik me af (ligt dit aan slecht webscripten, er geen rekening mee houden, of aan NS zelf)
Omdat Netscape zich meer aan de standaarden houdt dan Internet Explorer geloof ik, maar ook een aantal dingen die ons gewoon zijn niet kent. Er wordt wel gezegd 'gewoon aan de standaarden van w3c houden, dan werkt het het beste' maar natuurlijk heeft Microsoft (Op zaterdag 15 juni 2002 16:26 schreef Scarecrow het volgende:
Ik heb voor de gein eens netscape geinstalleerd ipv IE die ik normaal altijd gebruik.
En ben eens gaan rond browsen, en tot mijn schrik zien er ongelofelijk veel sites beroerd en lelijk uit met netscape.
Hoe komt dit eigenlijk?
Door beide browsers te installeren, en in beide browsers te gaan vergelijken tot je de gulden middenweg hebt... en daar dan wat van opsteken zodat je al standaard wat 'crossbrowser oplossingen' hebt liggen voor sites.En hoe maak je je pagina 'netscape' proof? (hoe houd je dus rekening met netscape bezoekers)
//edit
ik wil geen IE vs NS flame war starten, het gaat mij om mijn vragen.
[/quote]
Ik vraag me af of je die kunt voorkomen eigenlijk...
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Verwijderd
Netscape ondersteunt elke mogelijke Javascript functie volledig hoor, dus ik weet niet waar je deze info vandaan hebt? Sterker nog, Internet Explorer ondersteunt niet altijd dezelfde functies als in Javascript, aangezien Jscript hier en daar anders is. Javascript is natuurlijk 100% Netscape.Op zaterdag 15 juni 2002 16:35 schreef Jackabuzah het volgende:
Verder is er niet echt een vaste set regeltjes waar je je aan moet houden, je kunt het best gewoon elke paar minuten je site in beide browsers bekijken, en dan alternatieven of workarounds zoeken als de browsers verschillende dingen gaan doen.
Sinds beide browsers redelijk goed met het document object model om kunnen gaan, zijn de verschillen al sterk verminderd.
In deze moderne tijd is het misschien handig om even te vertellen of je het over Netscape 4.x hebt of over mozilla met een Netscape stickertje.
* Bluestorm denkt dat ie hier zeer recent nog wat heeft gelezen over al dan niet ondersteunen van Netscape 4 ten koste van gebruik van de W3C standaarden.
* Bluestorm denkt dat ie hier zeer recent nog wat heeft gelezen over al dan niet ondersteunen van Netscape 4 ten koste van gebruik van de W3C standaarden.
Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden
ik had laats wilde <marquee> (of hoe dat ook heet) gebruiken om van rechts naar links te scrollen.
in IE werkt het weer wel in mozilla (ns based) weer niet
ik zal uiteraard zelf wel iets fout hebben gedaan maar goed
MZ 1.1
NS ?? (meest recente versie da weet ik wel)
IE 6.0Op zaterdag 15 juni 2002 16:46 schreef Bluestorm het volgende:
In deze moderne tijd is het misschien handig om even te vertellen of je het over Netscape 4.x hebt of over mozilla met een Netscape stickertje.
MZ 1.1
Om wat dingen te noemen:
iframe: wordt door NS4.x niet ondersteund, probeer het met een scrollende layer... die helaas in Mozilla geloof ik weer niet helemaal ondersteund is. Vermijd het liever.
frames in netscape 1px korter: maak je frames juist 1px langer/breder in IE en probeer dit weg te moffelen met een herhalende achtergrond.
Waarom doet NS dit 'verkeerd'?
Omdat NS van alle frames de breedte procentueel berekent en dan afrondt naar beneden. Vaak wordt dit dan 1px verschil.
Netscape laat geen css borders zien:
Los dit op door 2 tabellen in elkaar te plaatsen, buitenste met een zwarte bgcolor en padding van 1px;
of ga moeilijk doen, bouw de zowel randjes als tabel op uit cellen en vul de 'randen' met 1px gifjes.
Netscape kleurt mn scrollbar niet:
Ja, helaas. Dat zal wel een trucje van IE zijn, het werkt toch geloof ik bij XP met skins toch niet meer... helaas. Wil je t echt, probeer dan Clay's scrollende layer met eigen scrollbar.
Weet er iemand nog meer of kan ff mijn uitspraken hierboven corrigeren mocht ik fout zitten?
iframe: wordt door NS4.x niet ondersteund, probeer het met een scrollende layer... die helaas in Mozilla geloof ik weer niet helemaal ondersteund is. Vermijd het liever.
frames in netscape 1px korter: maak je frames juist 1px langer/breder in IE en probeer dit weg te moffelen met een herhalende achtergrond.
Waarom doet NS dit 'verkeerd'?
Omdat NS van alle frames de breedte procentueel berekent en dan afrondt naar beneden. Vaak wordt dit dan 1px verschil.
Netscape laat geen css borders zien:
Los dit op door 2 tabellen in elkaar te plaatsen, buitenste met een zwarte bgcolor en padding van 1px;
of ga moeilijk doen, bouw de zowel randjes als tabel op uit cellen en vul de 'randen' met 1px gifjes.
Netscape kleurt mn scrollbar niet:
Ja, helaas. Dat zal wel een trucje van IE zijn, het werkt toch geloof ik bij XP met skins toch niet meer... helaas. Wil je t echt, probeer dan Clay's scrollende layer met eigen scrollbar.
Weet er iemand nog meer of kan ff mijn uitspraken hierboven corrigeren mocht ik fout zitten?
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Verwijderd
Het grote verschil tussen IE en NS is dat ze concurrerende browsers zijn die naar 'aartsvijanden' neigen. Nóg een verschil is dat IE te gauw iets goed weergeeft (hij is niet zo strict met de regels maar geeft bijna alles goed weer omdat hij erg losjes is) terwijl NS juist teveel van de standaarden aan zijn laars lapt (CSS en Netschaap is een zéér lastige combinatie, probeer maar eens wat degelijke randen te maken) en daardoor zeer lastig is. Vooral bij het maken van Netschaap 4.* moesten de programmeurs met het verkeerde been uit bed zijn gestapt, zo'n teringprog is dat geworden. De nieuwste versie van NS is al wat beter maar nog steeds zéér sloom (hee wat een toeval, de NS (als Ned. Spoorwegen) is ook zeer sloom!) en tamelijk dom.
Over javascript: ja, dat is typisch iets van Netscape, maar de waarschuwing van Jackabuzah berust op het feit dat zowel Netscape als IE na een poosje een eigen pad hebben ingeslagen waardoor 70% van de javascript-codes niet compatible is met beide browsers (gerekend vanaf de versies 3.0 ongeveer).
Toen ik een half jaar geleden hoorde dat Netsape ermee ging kappen was ik erg opgelucht, maar NS gíng er niet mee stoppen
valse hoop
Over javascript: ja, dat is typisch iets van Netscape, maar de waarschuwing van Jackabuzah berust op het feit dat zowel Netscape als IE na een poosje een eigen pad hebben ingeslagen waardoor 70% van de javascript-codes niet compatible is met beide browsers (gerekend vanaf de versies 3.0 ongeveer).
Toen ik een half jaar geleden hoorde dat Netsape ermee ging kappen was ik erg opgelucht, maar NS gíng er niet mee stoppen
even opletten bij 't gebruik van mozilla 1.1a, want bij mij rendert 'ie af en toe een tabel verkeerdOp zaterdag 15 juni 2002 16:47 schreef Scarecrow het volgende:
ik had laats wilde <marquee> (of hoe dat ook heet) gebruiken om van rechts naar links te scrollen.
[..]
IE 6.0
MZ 1.1
voor normaal gebruik niet erg, maar als je wilt kijken hoe je website eruitziet kan 't toch onhandig zijn
ik denk dat je dan ook beter gewoon de 1.0 milestone kunt gebruiken
"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman
Het is echt niet moeilijk hoor om een site (en ook DHTML) te schrijven die zowel in IE als in NS/Moz er gewoon hetzelfde uitzien, en hetzelfde doen. Vooral als je je beperkt tot IE5+ en Moz 0.9+ dan heb je het wel erg gemakkelijk hoor.
Hou de verschillen wat scripten betreft gewoon goed in je achterhoofd, en er is niks aan de hand. Zorg dat je CSS en HTML gewoon netjes conform de standaards geschreven is, en ook daar is meestal geen vuiltje aan de lucht.
Test als laatste gewoon in de verschillende browsers, en pas aan wat nog aangepast moet worden.
De GoT Tracker, die ik oorspronkelijk puur onder IE5.5 ontwikkeld had, had ik in een mum van tijd ook volledig Mozilla-compliant (alleen de parser moest echt anders).
Als je doelgroep niet bestaat uit complete n00bs, dan moet je al niet eens meer IE4 en NS4 willen ondersteunen...
Hou de verschillen wat scripten betreft gewoon goed in je achterhoofd, en er is niks aan de hand. Zorg dat je CSS en HTML gewoon netjes conform de standaards geschreven is, en ook daar is meestal geen vuiltje aan de lucht.
Test als laatste gewoon in de verschillende browsers, en pas aan wat nog aangepast moet worden.
De GoT Tracker, die ik oorspronkelijk puur onder IE5.5 ontwikkeld had, had ik in een mum van tijd ook volledig Mozilla-compliant (alleen de parser moest echt anders).
Als je doelgroep niet bestaat uit complete n00bs, dan moet je al niet eens meer IE4 en NS4 willen ondersteunen...
Intentionally left blank
Verwijderd
Je moet heel erg opletten bij tabellen. Ik heb daar echt veel problemen mee gekregen, maar ik wilde echt dat hij ook in NS werkte..... (en dat voor die 2 %
)
Daarmee bedoel ik van die MS features, bepaalde Javascript scripts doen het bij mij alleen onder IE. Of heb ik met verward met microsoft eigen troep, ik wordt met de dag ouderOp zaterdag 15 juni 2002 16:44 schreef Cheatah het volgende:
[..]
Netscape ondersteunt elke mogelijke Javascript functie volledig hoor, dus ik weet niet waar je deze info vandaan hebt? Sterker nog, Internet Explorer ondersteunt niet altijd dezelfde functies als in Javascript, aangezien Jscript hier en daar anders is. Javascript is natuurlijk 100% Netscape.
|>
Dat zijn dan scripts gemaakt in het tijdperk dat Microsoft zijn eigen document.all model gebruikte, en NS zijn document.layers model.Op zaterdag 15 juni 2002 20:06 schreef Jackabuzah het volgende:
[..]
Daarmee bedoel ik van die MS features, bepaalde Javascript scripts doen het bij mij alleen onder IE. Of heb ik met verward met microsoft eigen troep, ik wordt met de dag ouder. Ik ben nog opzoek naar een goed bejaardentehuis
.
Het uitvragen van bepaalde properties wil nu nog steeds wel eens verschillen, maar met het DOM model zijn beide browsers makkelijk te bedienen...
Er is geen enkele browser die ingewikkelde tabellen met veel row- en colspans zonder extra 'hulpjes' goed weet weer te geven; daar heb ik nog eens een heel topic aan gewijdtOp zaterdag 15 juni 2002 19:02 schreef japioo het volgende:
Je moet heel erg opletten bij tabellen. Ik heb daar echt veel problemen mee gekregen, maar ik wilde echt dat hij ook in NS werkte..... (en dat voor die 2 %)
Intentionally left blank
Pagina: 1