Toon posts:

Welke technieken voor het het volgend project:....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt om aan een zeer groot project te mogen beginnen.
Om alvast wat deskresearch te doen en dus zo wat voorkennis op te bouwen kwam ik bij deze vraag: Welke technieke zal ik gebruiken voor de website?

De website kan als volgt worden omschreven:
- Het moet er grafisch zeer goed uit te komen zien : Flash
- Er komen zeer veel media dingen invoor, foto's, filmpjes en audio files.
- De content is erg dynamisch. Als iemand een foto toevoegd bij bijv. Onderwerp 1 met als trefwoorden: Rugzak,reizen,frankrijk,bergen. Dan moet deze foto ook weer gevonden kunnen worden als later iemand een onderwerp over alleen Frankrijk begint, aangezien frankrijk ook in het trefwoorden register van die foto zit.
- Ik zit dus te denken aan een soort blibliotheek met allerlei media files. Is dit het beste te doen in Mysql?

De inhoudt die aan de dynamische flash pagina gegeven wordt wordt uit een php(denk ik...) script gehaalt. PHP haalt zijn gegevens vervolgens weer uit de MySQL DB..

Nu hoor ik bijv een term als XML, is dit te gebruiken hiervoor? Zo ja, voor welk onderdeel van dit verhaal moet ik dit dan gebruiken.Het is dus zeker niet de bedoeling dat jullie zeggen van je moet dit en dit gebruiken en op deze mannier, maar meer met ideeen komen van: Hé misschien is dit wel raadzaam om te gebruiken aangezien je dit en dit wilt bereiken. Dan zal ik zelf es gaan uitzoeken hoe bijv. XML in elkaar steekt!

Misschien is dit nog lang niet genoeg informatie die jullie nodig hebben, ik zal zo veel mogelijk verstrekken als jullie meer moeten weten.

Verwijderd

imho is een database niet ondenkbaar en juist handig voor iets zoals dit, je kan gewoon een soort keyword tabel koppelen aan een tabel met een plaatje/informatie ed...

Verder alles in flash?, waarom flash: wil je graag een snelle en informatieve site of een grafische kanjer?...

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik zou persoonlijk kiezen voor html (geen flash, zoek maar ff op discussies waarom geen flash te gebruiken, en dan heb je (oa) twee opties:
Het moet makkelijk uitbreidbaar en zeer krachtig worden
Dan zou ik voor de combinatie van java(jsp) met xml gaan
Het moet makkelijk worden maar toch wel krachtig
PHP en als datasource MySQL/PostgreSQL(aanrader)/XML.

Je moet denk ik iets duidelijker zijn in hoe krachtig het moet worden e.d.

PHP en MySQL worden het meest gebruikt en zijn dus over het algemeen ook de goedkoopste oplossing. Ik vind php persoonlijk ook sneller werken (qua ontwikkel en parse tijd) als java, maar java daarentegen is meestal makkelijker/overzichtelijker/beter uitbreidbaar/netter/enz.

Dus.

Verwijderd

Kies voor PHP en HTML :)

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Doe waar je verstand van hebt.

Persoonlijk zou ik ASP icm MSSql gebruiken natuurlijk. ;)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik zou asp icm access en html gebruiken

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

ff een note van mij: als dit uitdraait op een php vas asp topic gaat dit gewoon dicht. (zie voor meer dan dus [search=php vs asp])

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:41

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Zijn er randvoorwaarden aan het budget? Over het algemeen is hosting van PHP en MySQL goedkoper dan ASP en SQL Server. Moet er daarnaast nog een integratie van verschillende platformen plaatsvinden (bijvoorbeeld ook met WAP o.i.d., en 'vaste' Windows omgeving voor het vullen van de database of gebeurd alles via Internet. (In dit laatste geval is .Net ook een optie)
Samenhangend met het vorige: Welke kennis is voorhanden in de organisatie? Als er al veel mensen thuis zijn in VB, dan is ASP.Net een goede optie. Is er al veel kennis van PHP, dan is het zonde om geen PHP te gebruiken.

Ik hoorde ook dat Access genoemd wordt. Deze heeft als nadeel dat deze niet veel concurrent users aan kan. Dus: Hoeveel bezoekers verwacht je op een dag en op 'toptijden' (aantal pageviews per uur)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Het is nu voor een Pilot. Indien goedgekeurd gaat worden komt er een groter budget.

Kennis in huis:
1ste persoon (ik):
- PHP / Database / Alg. programmeer ervaring.
- Linux (ook eigen webserver)
2de persoon: Flash MX / Dreamweaver MX / Fireworks MX

Op de vraag waarom juist flash -> Het moet een grafisch gelikte site worden, met bewegende delen erin (kan idd ook met andere talen..) Flash i.s.m. php kom je een heel eind in dynamische flash toepassingen. Oke niet de gehele site zal in flash komen, maar wel flash elementen.
De site wordt voor pedagogische doeleinden gebruikt(met als thema's die goed onder te brengen zijn in flash), daarom wordt voornamelijk voor flash gekozen.

Indien de pilot geslaagd is zou er per vestiging wat het gebruikt waarschijnlijk een server geplaatst worden. Dit om het dataverkeer te besparen en de snelheid te bevorderen(100 MBIT intern is wel ietsjes sneller :) )
De gegevens per vestigings-server worden vanaf een hoofdserver, die wel in een datacenter komt te hangen, vanaf getrokken. Je moet denken aan maximaal(zou ik al heel erg mooi vinden ) 100 servers die tijgelijk data overpompen van de hoofd naar de vestigingsserver.
Op de vestigingsserver zullen tegelijk een maximaal van 50 man gebruik maken van de diensten die eropdraaien (php/flash/Mysql) maar wat ze eraf halen zijn wel enkele MB's.

hoop hiermee weer wat licht op de zaak te hebben geschenen :)

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 10:21

mulder

ik spuug op het trottoir

Ik vermoed dat je ervaring dus niet al te groot is: Coldfusion MX of hoe het nu mag heten. Werkt goed met (dynamische) Flash ed. Vergeet XML, binnen je (vermoedelijke) ervaring en wensen voor applicatie past het niet.

oogjes open, snaveltjes dicht

Verwijderd

de vraag is niet : waar ga ik IN maken .. maaaaar . .. HOE ga IK het maken . .. de rest is onbelangrijk

• gorgi_19

gorgi_19

Gebruik maken van PHP en MySQL lijkt dan het meest voor de hand te liggen, in combinatie met waarschijnlijk een Linux-bak en Apache webserver (ook de meest gangbare combinatie)
Flash kan je ook gebruiken; het is alleen ietsje lastiger om dynamische gegevens in een flash-content te integreren (met nadruk op ietsje)

Wat ik wel vreemd vindt is om de structuur zo op te zetten met verdeling van servers. Het gevaar bestaat dat servers niet allemaal up-to-date zijn (ook overdag) en je flexibiliteit is moeilijker te handhaven. Je hebt dan in ieder geval al 101 servers nodig; wat me op zich een vrij prijzige activiteit lijkt, omdat er maximaal 50 users op zitten. Met goede caching moet een database server, met een webserver (eventueel 2 met NLB), gehost bij een snelle provider, ook best dienst kunnen doen.

Voor die afweging moet je zeker ook rekening gaan houden met het 'wachttijdenprincipe', wat is de maximaal acceptabele wachttijd, de normverwachting, en de minimumverwachting. Een wachttijd van 3 seconden per pagina tegen 1 seconde maakt in de perceptie van de gebruikers weinig uit.

Verwijderd

Topicstarter
Het verhaal met die verdeling van servers staat ook nog ter discussie. Komt denk ik nog een onderzoekje naar wat voor gegevens ze precies over willen zenden, Indien dit fimpjes van > 10 Mb worden dan is denk ik gewenst dat er een interne server komt. Het is ook zo dat al die 50 users niet de zelfde filmpjes krijgen, maar dat er dus een database van bijv. 30 filmpjes zijn en dat er dan random uit wordt gekozen om aan die user te laten zien..

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 23:56
Noork:
ik zou asp icm access en html gebruiken
Ja, vooral zo'n access database is een erg goed idee :7

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 16:51 schreef Skizmo het volgende:
de vraag is niet : waar ga ik IN maken .. maaaaar . .. HOE ga IK het maken . .. de rest is onbelangrijk
Alvorens je gaat kijken HOE je het wil maken moet je wel weten welke middelen je gaat gebruiken. Stel je gebruikt geen MySQL, maar gewone filetjes als database dan is het Hoe toch afhankelijk van IN... (toch :?)

Ik ben eerst ff dus het waarmee (IN) aan het bekijken, het hoe zal strax idd heel wat meer tijd gaan kosten, heb je zeker gelijk in

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 20:37 schreef ddc het volgende:

[..]

Ja, vooral zo'n access database is een erg goed idee :7
Maar wat is dan de motivatie, waarom Acces boven Mysql en waarom asp ipv PHP?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 23:56
turbop:
Maar wat is dan de motivatie, waarom Acces boven Mysql en waarom asp ipv PHP?
Feel the sarcasm ;)

Verder is Flash prima te doen icm dynamische content, goede voorbeelden zijn de site van installshield en vast nog wel meer die ik niet weet :P

JSP icm XML is denk ik het verstandigste wat ik hier heb gehoord. Lekker schaalbaar en makkelijk uit te breiden, ook goed geschikt voor andere platforms zoals PDA's.

• gorgi_19

gorgi_19

Op zondag 16 juni 2002 20:47 schreef ddc het volgende:

[..]

JSP icm XML is denk ik het verstandigste wat ik hier heb gehoord. Lekker schaalbaar en makkelijk uit te breiden, ook goed geschikt voor andere platforms zoals PDA's.
Het nadeel is volgens mij in dit geval dat de bouwer alleen kennis heeft van PHP. JSP i.c.m. XML lijkt me dan een iets lastigere keuze om te doen.

Pagina: 1