E22 errors en SVCD's op standalone speler

Pagina: 1
Acties:

• emfect
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09-2025
Ik heb sinds kort een Plextor PX-W4012A (firmware versie 1.02) brander en een Pioneer DV-444 DVD speler.

Als ik nu SVCD's afspeel met een hoge "dichtheid" (> 50 min. film per cd) merk ik dat er zichtbare artifacts en freezeframes voorkomen. Op mijn pc is dit niet zichtbaar, net als op een ander type (DV-343) DVD-speler.

Ik heb het op andere Dv-444 spelers geprobeerd maar ze gaven allemaal dit probleem.

Ik vroeg me af of dit misschien met de zogenaamde E22 errors (correctable errors) bij het schrijven te maken zou kunnen hebben?

Er wordt op de frontpage ook http://www.tweakers.net/nieuws/22176
over gesproken.

Ik heb ook iets gelezen dat omdat SVCD's op mode2 gebrand worden de error-correctie (bijna) niet aanwezig is en dat daarom dus fouten sneller zichtbaar worden.

Ik heb alle mogelijke media en schrijfsnelheden al gebruikt, wat ik wel heb gezien is dat schrijven op lager snelheden (4x) het aantal fouten lijkt te verminderen maar ze gaan niet weg :(

Herkent iemand toevallig dit probleem en is er iets wat ik kan doen (behalve een nieuwe DVD speler kopen :)).

Is er misschien ook een progje om op E22 errors te testen?

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
E22-fouten zijn alhoewel dicht bij de rand van fataal, nog steeds corrigeerbaar door de tweede stage van de CIRC-decoder. Ze hebben geen invloed op de performance en of kwaliteit van de uitgelezen data. Zolang het bij E22-fouten blijft zullen er dus geen fouten in de door de cd-speler gegeven data voorkomen.

Het verandert pas als er E32-fouten optreden, beter bekend als C2-fouten of uncorrectables. Deze kunnen inderdaad tot zichtbare problemen in het beeld leiden gezien het hier om werkelijk foute data gaat.

Maar om nu met zekerheid te stellen dat dit uw probleem is, dat gaat wat ver. Als je zelfs op lage brandsnelheid nog steeds fouten hebt, dan is het mogelijk dat je media niet van goede kwaliteit is (maar je hebt meerdere merken geprobeerd zeg je). Dus lijkt het mij waarschijnlijker dat je dvd-speler gewoonweg problemen heeft met cd-recordable media. Dat komt wel vaker voor. Zeker aangezien die DV-444 de enige drive schijnt te zijn waarbij je het probleem voorhebt.

Nu is dat iets waar je maar bitter weinig aan kunt verhelpen. Je kan proberen nog meer verschillende soorten media te testen in de hoop dat er toch een tussen zit dat je dvd-speler wel lust en branden met snelheden niet hoger dan 16x om de block error rate laag te houden.

Het meten van de E-fouten heeft weinig zin in dit geval. Andere cd-spelers spelen de cd wel juist af. Dus lijkt het waarschijnlijk dat de DV-444 niet aan de cd-standaarden voldoet, in plaats van de gebrande cd.
Is er misschien ook een progje om op E22 errors te testen?
Alleszins niet voor gewone gebruikers. En doorgaans is specifieke en dure geijkte hardware vereist.