[studio opnemen] "live" inspelen of losse tracks?

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Binnekort weer de studio in, nu had ik ff snel een vraagje. Budget is laag, wel digitaal opnemen dus geen beperkingen aan aantal sporen, en de tijd is kort (4 a 5 dagen over 2 weekenden). Wat kun je nu het beste doen om een lekker rauw en vol geluid op CD te krijgen, live inspelen en later gaan dubben met extra tracks, of alles los inspelen (beginnen met drums, bass, gitaren en dan de zang).
Alle andere tips zijn ook altijd welkom. We gaan pas in september de studio weer in.

de betaler vervuilt

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ja, hoeveel nummers moet je opnemen, want dan zeggen die 4 a 5 dagen me iets meer. En moet je ze ook mixen in die tijd?
Alles apart opnemen moet je alleen doen als de muzikanten daar ervaring mee hebben, anders wordt het nooit strak.
Ikzelf ga de volgende opname eerst de basis (drums, bas en akkoordenwerk) in één take opnemen en de solopartijen er later overheen. Achtergrondzang wil ik liever wel samen met de leadzang opnemen ivm met timing.

Maar lekker rauw en vol heeft niets te maken met de keuze die jij nu voorlegt.

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
ligt heel erg aan de soort muziek... en aan de 'opname philosofie' .. wat wil je.. wil je een demo waarop te horen is hoe de band klinkt?. dan alles live inspelen.. wil je goede strakke opname.. dan alles appart inspelen. Maar dat kan inderdaad wel tegen vallen.. bij onze band viel de gitarist nogal door de mand bij die manier van opnemen..

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Ik heb zelf meerdere malen met mijn band in de studio gezeten en kan je het apart inspelen van alle sporen zeer sterk afraden. Het wordt om een of andere reden veel minder "lekker" en te steriel dan als je gewoon in een take zowel drums, bass en gitaren opneemt.

Absolute aanrader is om bij rock de gitaarpartijen vervolgens nog een keer met andere equalizing en evt. distortion op te nemen waardoor het geheel echt VET wordt.
Bovendien hou je veel tijd over om eens een tof stukje delay o.i.d. in het instrumentale geheel te verwerken en vergeet het ENORME effect van galmen e.d. niet!

Overspraak is in een beetje fatsoenlijke studio heel goed te elimineren tot een acceptabel niveau (nauwelijks meer hoorbaar dus) en daar zou ik me dus niet te druk over maken.

Zang altijd meer tijd in steken dan je eigenlijk denkt nodig te hebben; meer tweestemmig stukken (evt. octaaf hoger/lager) inzingen dan je van tevoren in je hoofd hebt brengt vaak ook ontzettend gave effecten met zich mee en NOOIT denken dat je overdrijft met je galm, luister maar eens naar de echte studioprodukties van de grote gevestigde bands.

Tja en dan de moeilijkste... het afmixen. Het liefst degene met het meest kritische gehoor buiten spel zetten en die persoon laten komen als de rest denkt dat de mix goed is. Hij hoort met zijn "frisse oren" namelijk meteen wat er nog anders moet en zo gebruik je je tijd en geld het meest efficient. Uiteindelijk afluisteren via de autoradio geeft een heel redelijk beeld van hoe het thuis zal gaan klinken.

Tot slot: heel erg veel plezier, ik vind naast optreden de opnames in de studio het leukste wat er is aan muziek maken :) Geniet ervan!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

voordeel van alles apart is dat als er iemand een foutje maakt je het makkelijker kan prikken dan als je met zn allen tegelijk bezig bent.. dan heb je hoe dan ook overspraak, tenzij je een studio hebt waar iedereen in een aparte geluidsdichte ruimte zit.. maar dan heeft het samen spelen al bijna geen meerwaarde meer...
opzich is los spelen flexibeler maar als je het niet gewend bent en dat niet lukt kan je beter volgens mij met zn allen proberen..

suxes

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je idd alle tracks apart gaat opnemen, dan mis je toch vaak wel het band-gevoel, waardoor er vaak toch iets mist in je nummers dan wanneer je het samen speelt...
En zoals (volgens mij) al gezegd in deze thread: in een goeie studio speel je toch met z'n allen tegelijkt, terwijl alle tracks apart worden opgenomen zonder dat je last hebt van andermans sounds op je 'eigen' track.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Laatste keer dat we in de studio zaten hebben we inderdaad 1 nummer tegelijk ingespeeld. Eerlijk gezegd beviel me dat wel, vooral de snelheid waarmee een heel nummer op band staat is erg fijn.
We gaan denk ik uit een set van 10 nummers er 5 a 6 opnemen. De bedoeling is dat het een beetje fatsoenlijk op cd komt te staan. Persoonlijk besteed ik liever wat meer tijd aan de productie (extra partijen, meerdere sporen zang, zorgvuldig kiezen effecten e.d.) dan aan het volkomen foutloos opnemen van de nummers. Vaak hoor je die hele kleine fouten (snare niet goed raken e.d.) toch niet meer in de uiteindelijke mix.

de betaler vervuilt

Pagina: 1