Toon posts:

waarom gtk+?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik zelf liefst voornamelijk qt3 programma's in plaats van gtk programma's. nou zijn er mensen die het omgekeerde doen (liever gtk dan qt). ik kan het begrijpen dat als ze gnome gebruiken dat ze dan liever gtk+ programma's hebben, maar hebben ze ook nog andere argumenten?

Verwijderd

I understand there are several different philosophies of application development. Some people prefer GTK not because it is the better tool kit, but because the approach makes more sense to them, because GTK is more granular than Qt, prefer C to C++, or another reason. I cannot address all of these factors, but I will try to take them into account wherever they matter. (1,200 words)
bron: http://www.linuxworld.com/site-stories/2002/0522.gnomevkde.html

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Op zaterdag 15 juni 2002 14:18 schreef ru1 het volgende:
ik gebruik zelf liefst voornamelijk qt3 programma's in plaats van gtk programma's. nou zijn er mensen die het omgekeerde doen (liever gtk dan qt). ik kan het begrijpen dat als ze gnome gebruiken dat ze dan liever gtk+ programma's hebben, maar hebben ze ook nog andere argumenten?
Gtk+ 1.2 is een stuk sneller dan Qt 3.0... Misschien dat dat de reden is voor sommige mensen, maar ik heb laatste GTK+ 2.0.3 geprobeerd en die lijkt toch echt een stuk langzamer dan Qt 3.0.4.

Als programmeur kies ik zelf voor Qt, omdat het gewoon zeer goed gedocumenteerd is, en ik C++ veel meer geschikt vind voor GUI's.

Verwijderd

Je vindt Qt mooier dan Gtk+, of intuitiever, of makkelijker, sneller, misschien wel gewoon lekkerder werken... Of exact omgekeerd.

Daarom gebruik je liever Gtk+ of Qt.

Puur persoonlijk dus. :Y).

/me uses Gnome/Gtk+, btw.

• deadinspace
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Als je commerciele applicaties ontwikkelt is Gtk+ ook een stuk interessanter (nou ben ik geen echte voorstander van commerciele applicaties, maar goed).

Verder geldt voor mijzelf dat ik een voorkeur heb voor de default look&feel van Gtk+1.2 boven die van Qt, voorkeur van Gnome boven KDE en voorkeur van C boven C++.

Verwijderd

Topicstarter
hoezo is gtk+ interestanter om commerciele applicaties uit te brengen? ligt dat aan de licentie van qt? is het daarom zo dat iglooftp gtk+ is?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:58
QT is alleen gratis te gebruiken als je programma ook gratis is, zoals KDE 3.0 dat is.
GTK+ is altijd gratis.

Als je dus een commerciele applicatie wilt uitbrengen, en je zowel QT als GTK+ kunt programmeren, en het je geen hol uitmaakt, ga je voor GTK+, aangezien dat de prijs van je produkt drukt.

• deadinspace
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 15 juni 2002 18:03 schreef _JGC_ het volgende:
QT is alleen gratis te gebruiken als je programma ook gratis is, zoals KDE 3.0 dat is.
Nouja, de eis is niet dat je programma gratis is, maar dat je programma gelicensed is onder de GPL.

Qt is gedual-licensed onder de GPL en onder Trolltechs eigen commerciele license, en Gtk+ is gelicensed onder de LGPL.

Voor veel mensen niet zo van belang, maar wel een belangrijke reden dat progjes als bijvoorbeeld de Q3A installer Gtk+ zijn.
Pagina: 1