Verschil dimmer en halogeen-dimmer?

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 12:11
Ik heb 3 (12v) halogeenspotjes met een trafo, die ik graag wil kunnen dimmen.

Maar wat voor dimmer moet ik nou hebben, een halogeendimmer (duur :() of een normale dimmer? Want volgens mij kan je een trafo niet zomaar aansluiten op een normale dimmer...

Of heb ik dat mis? Iemand misschien wat info voor mij?!

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 18:25

marco899

Know's what he wants.

Zoals de naam al zegt altijd een halogeen of ringkerndimmer gebruiken. Doe je dit niet, dan kan je ten eerste niet over het hele bereik dimmen, want de normale dimmers beginnen meestal bij 60 ipv 20 watt, daarnaast geef je zowel je dimmer als je trafo een hele korte levensduur.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Zoefff
Ah...ok, maar ik hoor ook verhalen van mensen die 230v halogeenlampen direct op een normale dimmer aansluiten? Dat is dus eigenlijk heel slecht??

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 20:17

Eraser127

Nijkerk

Op zaterdag 15 juni 2002 12:57 schreef Zoefff het volgende:
Ah...ok, maar ik hoor ook verhalen van mensen die 230v halogeenlampen direct op een normale dimmer aansluiten? Dat is dus eigenlijk heel slecht??
jah, daar moet je altijd een halogeendimmer voor gebruiken. Helaas zijn die dingen niet goedkoop :(

My Discogs

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 18:25

marco899

Know's what he wants.

Op zaterdag 15 juni 2002 12:57 schreef Zoefff het volgende:
Je geeft zelf het antwoord al, echter het kan wat minder kwaad, omdat hier geen trafo tussen zit. Wat er alleen gebeurt is dat de dimmer gaat zoemen, en na verloop van tijd gaat de lamp vaak flikkeren.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Zoefff
Okey...dan ga ik dus maar een dure halogeendimmer kopen...

Hoe werkt zo'n ding eigenlijk precies?! Bij een normale dimmer kan ik me voorstellen dat het een soort grote potmeter is, maar een halogeendimmer :?

Verwijderd

Een normale dimmer is niet een grote potmeter.
Het is een triac-schakeling.
De triac dankt zijn naam aan zijn 3 (tri) pootjes en AC (wisselstroom).
Het is een elektronische schakelaar die de fase van het lichtnet aansnijdt.
De frequentie van het lichtnet bedraagt 50Hz, dus de lamp gaat 100 x per seconde aan.
Het lijkt wel of de lamp constant brandt, maar dit is niet zo.
De triac snijdt de fase aan, dwz hij maakt de perioden dat de lamp brandt korter.
't is een verliesarme regeling want de triac schakelt de lamp of aan, of uit.

• bskibinski
  • Laatst online: 30-03 15:43

bskibinski

Frontend Developer

Ga voor de halogeendimmer kost iets meer maarjah..

By my ging mn halogeenlamp steeds kapot omdat ik de verkeerde dimmer had gekregen |:(

Accessibility first

Verwijderd

230Volt Halogeen ( halogeen lampen die direct op het lichtnet gaan zonder trafo) kunnen wel met een gewone dimmer gedimt worden.
Let er wel op dat de meeste gewone dimmer pas vanaf 60 watt dimmen en de m,eeste halogeenlampen zijn 50 watt dus zul je er meerdere tegelijk moeten dimmen
Pagina: 1