Ervaring gevraagd Radeon8500 en linux

Pagina: 1
Acties:

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 10:21
Ik ben hard toe aan een vervanging voor mijn huidige viper 770. Van kaarten in de GF reeks weet ik dat nvidea drivers heeft uitgebracht. Maar ik zit te denken aan een radeon 8500 maar hoe is de ondersteuning in linux voor die kaart?

Van de ATI site:
While ATI does not develop Linux or XFree86 drivers for its graphics cards in house, we actively support 3rd party developers that provide driver support for the majority of ATI products with development kits and information.

Op de site van XFree86.org heb ik wel wat gevonden maar niets concreets, ik ben helaas (nog) niet een ervaren linux gebruiker dus als ik compleet in de kernel moet gaan zitten kloten denk ik niet dat dat me lukt. Volgens suse.com zit er wel ondersteuning voor deze driver ingebakken. Ik kan er wel vanuit gaan dat deze kaart dus goed wordt ondersteund door suse.

MAar nu wil ik wel eens weten wat zijn jullie ervaringen met de 8500 en linux.

PS: Waarom heeft een bedrijf als ATI niet een website die ook netjes werkt met opera :'(

Verwijderd

Ik heb het net vannacht aan de praat gefietst. Vond dat mijn desktop ook es aan linux toe was (draai het al langer op mijn laptop). Voor je Radeon 8500 hoef je alleen maar de aanwijzingen te volgen op de XFree.org site.
Je moet om met de Radeon te kunnen werken wel XFree4.2 installen, en die zit (nog) niet in elke distro. Voor Debian GNU/Linux heb ik de installatie pakketten van de XFree site gebruikt.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
en via de firegl drivers, kan je ook je 8500 aan de praat krijgen
(dit verhaal slaat op het 3d gedeelte van de radeon ;))

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 10:21
Oke bedankt, ik zie dat in suse 8 al standaard XFree 4.2 in zit. Beter kan haast niet :)

Dan kan ik met een gerust hart voor die ATI gaan.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op dit moment is de Radeon 8500 niet aan te raden om te gebruiken in Linux. De XFree (>=4.2.0) drivers voor 2D zijn OK, maar de 3D prestaties zijn slecht. Het is wel mogelijk om de FireGL drivers van ATI te gebruiken, met een beetje tweaken is dat aan de praat te krijgen voor de Radeon 8500. Zie ook http://www.linuxgames.com/news/index.php3/5693
Verder wordt er gewerkt aan een open source DRI driver door Tungsten Graphics (gesponsord door Weather Channel), die waarschijnlijk ergens eind dit jaar moet uitkomen. Deze wordt later opgenomen in XFree.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• TygeR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02-2025
Ik heb een radeon en Suse 7.3 met XFree86 4.1.0
kan iemand mij uitleggen hoe ik deze in suse kan updaten
naar 4.2.0 de originele update gaat namenlijk uit van een
xc directory deze bestaat aleen helemaal niet en het lijkt alsof xfree een beetje scatterd over de schijf is geplaatst
heeft er hier iemand ervaring mee?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
Op dinsdag 18 juni 2002 20:15 schreef TygeR het volgende:
Ik heb een radeon en Suse 7.3 met XFree86 4.1.0
kan iemand mij uitleggen hoe ik deze in suse kan updaten
naar 4.2.0 de originele update gaat namenlijk uit van een
xc directory deze bestaat aleen helemaal niet en het lijkt alsof xfree een beetje scatterd over de schijf is geplaatst
heeft er hier iemand ervaring mee?
ga naar www.xfree86.org

download gewoon alle tar.gz files en alle .bin en .sh files gewoon alles (lekker makkelijk voor een noob :) )
en doe dan: sh Xinstall.bin en tadaa :) daar gaat ie en installed ie het gewoon compleet.
wil je het eficienter gaan doen, dan word het de manuals lezen die aanwezig zijn op www.xfree86.org

• TygeR
Oke bedankt dat lukte ik heb nu xfree 4.2.0 en de radeon draaid 85Hz ook heb ik de load 3dmodule dri aangezet
(ik draai nu op de fireGL drivers) alleen als ik tux racer of een ander 3d iets laad gaat het nogsteeds met 1fps ofzo
wat kan ik hieraan doen of hoe installeer ik de 3d functie van de kaart

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op donderdag 20 juni 2002 14:48 schreef TygeR het volgende:
Oke bedankt dat lukte ik heb nu xfree 4.2.0 en de radeon draaid 85Hz ook heb ik de load 3dmodule dri aangezet
(ik draai nu op de fireGL drivers) alleen als ik tux racer of een ander 3d iets laad gaat het nogsteeds met 1fps ofzo
wat kan ik hieraan doen of hoe installeer ik de 3d functie van de kaart
Weet je zeker dat je die FireGL drivers goed hebt geinstalleerd? Heb je /etc/X11/XF86Config(-4) aangepast (load "glx" en load "dri" erin)? Wat geeft glxinfo voor output?
Zou je even ergens je /var/log/XFree86.0.log willen uploaden of de interessante stukken eruit willen posten?

• TygeR
Ik heb alleen dri geladen want als ik glx aanvink krijg ik de volgende foutmelding.:
(EE) Failed to load module "glx" (module does not exist, |0)

Moet ik die module dan ergens downloaden?

p.s. ik heb frgl200 op de volgende manier geinstalleerd.
ik heb de RPM gedownload en met zo'n package manager heb ik die geinstalleerd, later heb ik met sax2 bij expert gezegt dat hij als driver fglr200 moest gebruiken.

als ik de fglr200 driver anders moet installeren hoor ik dat graag.

Verwijderd

is het niet 'Load "openGL"' voor non-nvidia kaarten?

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op donderdag 20 juni 2002 16:58 schreef TygeR het volgende:
(...)
als ik de fglr200 driver anders moet installeren hoor ik dat graag.
Volgens de readme moet je het programma fglrxconfig (ipv sax) gebruiken om je XF86Config aan te maken. Probeer dat eens?
Met fglrxinfo (en xdpyinfo/glxinfo) kan je testen of 3D accaleratie goed werkt.

• Laurent
  • Niet online
Ik zeg je het nu al vast dat de prestaties van een Radeon in Linux zwaar zullen tegenvallen. Ik heb een ATi Radeon hiervoor gehad en onder XFree86 4.1 zijn de prestaties zo slecht als een TNT1 (en dan overdrijf ik niet). ATi neemt volgens mij ook Linux niet echt serieus, aangezien ze op de site van ATi gewoon doorverwijzen naar XFree voor de drivers, niet erg netjes vind ik.

Voordat je komt met de vraag welke kaart wel goed onder linux draait; de nVidia kaarten werken vrijwel goed, alleen de drivers zijn closed source.

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 18:38 schreef Aikeleer het volgende:
Ik zeg je het nu al vast dat de prestaties van een Radeon in Linux zwaar zullen tegenvallen. Ik heb een ATi Radeon hiervoor gehad en onder XFree86 4.1 zijn de prestaties zo slecht als een TNT1 (en dan overdrijf ik niet). ATi neemt volgens mij ook Linux niet echt serieus, aangezien ze op de site van ATi gewoon doorverwijzen naar XFree voor de drivers, niet erg netjes vind ik.

Voordat je komt met de vraag welke kaart wel goed onder linux draait; de nVidia kaarten werken vrijwel goed, alleen de drivers zijn closed source.
De vraag is nu hoe bedoel je dit? Gaat het hier om 2D of 3D? 3D prestaties zijn misschien nog wel onder de maat, maar 2D absoluut niet.
XFree 4.2 biedt gewoon een uitstekende 2D driver, waarbij mijn monitor de beperkende factor is in de resoluties die ik draai.
Als ik 3D wil (dwz een game speel), als ik dat al ooit doe, dan schakel ik wel naar Windows over. Linux is voor mij om de hele dag mee te kunnen werken, Windows is alleen maar om mee te spelen, is te onstabiel als platform om mee te kunnen werken.
Pagina: 1