K7S5A WinXP reboot -> hangen

Pagina: 1
Acties:

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een raar probleem. Mijn ECS K7S5A start altijd normaal op. Maar sinds kort blijft hij na een reboot vanuit WinXP of de resetknop hangen bij het booten. Ik krijg geen beeld (ook geen signaal) en hij blijft een beetje kutten met mijn brander lijkt wel (klinkt alsof die steeds geinitialiseerd wordt). :?

Op zich is het geen heel erg groot probleem. Als ik hem daarna namelijk uitzet (aan/uitknop 5 sec inhouden) en weer aanzet is er niets aan de hand. Maar het is wel lastig. :(

Zijn er mensen met hetzelfde probleem?

edit:

ff wat meer info:

Bios: laatste officiele van ECS
Proc: XP1800+
Video: Leadtek Ti4200 (bij mijn GF2MX400 deed hij het ook)
Brander: LiteOn 40x12x48x
Mem: 1x 256MB Samsung DDR, 1x 256MB Kingston DDR
Sound: SB 5.1 Live! Player
HD: Maxtor 40GB 7200RPM ATA-133

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 10:40

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op zaterdag 15 juni 2002 12:11 schreef blender het volgende:
Ik heb een raar probleem. Mijn ECS K7S5A start altijd normaal op. Maar sinds kort blijft hij na een reboot vanuit WinXP of de resetknop hangen bij het booten. Ik krijg geen beeld (ook geen signaal) en hij blijft een beetje kutten met mijn brander lijkt wel (klinkt alsof die steeds geinitialiseerd wordt). :?

Op zich is het geen heel erg groot probleem. Als ik hem daarna namelijk uitzet (aan/uitknop 5 sec inhouden) en weer aanzet is er niets aan de hand. Maar het is wel lastig. :(

Zijn er mensen met hetzelfde probleem?
ik weet 't niet maar 't lijkt erop dat dit mobo zonder xp revisie last hebt met de xp cpu!!!

Cogito Ergo Credo

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:29

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Heb je overgeclocked? -> Terugclocken.

Heb je met memory-timings lopen spelen? -> Terugzetten.

Loop even alle connectors langs (voedingspluggen, flatcables) en kijk of ze goed aangedrukt zijn.

Hoe warm worden je CPU en kast?

Mogelijk is je voeding aan het degraden, kijk voltagespecs na in BIOS op afwijkingen ( > 5% is niet accepabel). Voedingsproblemen zijn erg tricky, zeker bij dit bord.

Als je je kast open hebt staan, heb je dan het probleem ook?

Hmm.. genoeg zo, even? :)

... en oranje! :P

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 10:40

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op zaterdag 15 juni 2002 12:22 schreef iNSaNe-oNe het volgende:
Heb je overgeclocked? -> Terugclocken.

Heb je met memory-timings lopen spelen? -> Terugzetten.

Loop even alle connectors langs (voedingspluggen, flatcables) en kijk of ze goed aangedrukt zijn.

Hoe warm worden je CPU en kast?

Mogelijk is je voeding aan het degraden, kijk voltagespecs na in BIOS op afwijkingen ( > 5% is niet accepabel). Voedingsproblemen zijn erg tricky, zeker bij dit bord.

Als je je kast open hebt staan, heb je dan het probleem ook?

Hmm.. genoeg zo, even? :)
ik zou toch wel eens willen weten wat de revisie (mobo) er mee te maken heeft... bij mij was de xp binnen twee weken kaduuk... m'n broertje heeft wel xp stickertje naast de socket, zou het lonen om die borden om te wisselen (ik heb een xp 1800+ en hij een tb 1.2)? bios is van beide borden nu nieuwste...

Cogito Ergo Credo

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:29

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Proberen kan zowieso geen kwaad, maar voor de rest lijkt het mij niets uitmaken. Werken is werken, niet werken is niet werken.

Zeggen het OCworkbench Forum of de FAQ daarvan niets hierover?

... en oranje! :P

• blender
  • Niet online
Heb niets overgeclockt kan niet best met deze bordjes of je moet met speciale OC biossen gaan werken en dat is me te link.

Ik heb een van de eerste revisies van dit bordje. Toen er nog geen XP sticker naast het socket zat maar mijn XP werkt zonder problemen. Het enige 'probleem' is dus hangen bij rebooten.

Wat warmte betreft zit het ook wel goed. Niet stressed is hij 49C met de kast dicht en 45C met de kast open. Stressed 54C met de kast dicht en 51C met de kast open. Heb er ivm de Ti4200 vorige week wel een extra fan bij in gezet.

Voeding is niets mis mee, 350W en nu net een half jaartje oud ofzo... als die echt aan het degraden was dan zou hij er bijvoorbeeld ook wel eens mee ophouden ofzo en dat gebeurt dus echt nooit. :)

Verwijderd

misschien reset de bios van je vga niet lekker bij een reboot, probeer eens een andere als je hebt
(ik heb hier vaker problemen mee gehad)

Sorry, las later dat je al een ander kaartje had geprobeert

• rontemp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-05 11:59

rontemp

MUHAHA

De leatech gf4MX wilde hier al helemaal niet booten, gelukkig maar want de ati was maar ietsje duurder.

Wat je kunt proberen is het oranje achtige koelblokje van je moederboard afhalen, schoon maken en met ietsje koelpasta en sec. lijm weer vastzetten, en dan nog als extra een klein (486)fannetje met 2 parker schroefjes tussen z`n ribben.

Verder geheugen timing op normal en bij goed geheugen volgens spd, anders cas 3 to B sure. Dramslew rating normal.

Ruilen met je broer is ook een optie, anders zou je een weerstandje op je mobo moeten solderen (zoek en vind)maar dat is meer iets voor gevorderden.

Asrock 939Dual-SATA2, AMD 3200 Venice, 2x512 Mb, Radeon9800Pro, Compaq V1000 21",Blaster live!,samsung SP1614N (160Gb/8Mb),IBM 40GB 7200rpm, 2xmaxtor 40 Gb (raid0), Intellimouse Explorer win98se/win2k/XP

• blender
  • Niet online
Ik zal weer eens met de mem timings gaan kutten. In elk geval bedankt voor de reacties.

• Alientrader
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 08:58

Alientrader

Dit was mijn compu!!

Yep, zojuist hetzelfde probleem gezien en opgelost...

Wat lijkt het probleem te zijn:
In de bios instellingen heb je waarschijnlijk de onboard modem op 'enabled' staan, of dat is zo geweest. De sound blaster live kaart trekt dat slecht.

Wat is nu de oplossing:
- Leeg je CMOS : jumper 4 is dat.
- Herstart
- druk bij de melding dat ie geen settings kent op f1
- Laat de optimale settings (f5?)
- zet in de bios de via geluid en MODEM uit.
- zet je cpu timings op 133/133
- esc --> f10 --> y

et voila het werkt....

Geen zin om de kast open te maken?
Zet dan je timings op 100/133
Je proc gaat dan langzamer MAAR je kan wel rebooten

suc6

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-07 08:16
Heel toevallig wilde ik net een topic hierover openen, ik heb hetzelfde probleem. Zoals eerder gezegd, het is gewoon irritant om em telkens als je reboot ff uit te moeten zetten.. Hij kloot idd met de cdspeler en de hd hoor je niet spinnen..

Ik heb echter
- 15/12 officiële bios
- Duron 1000
- 256MB DDR (Samsung)
- Club3D Radeon 7000
- Samsung 17GB ATA-66
- SB Live! 5.1
- LiteOn LTD-163 DVD..

Hiervoor zat er een xp1800+, zelfde geheugen, GF2 MX400, Maxtor 40GB HD, Pio DVD-116, LiteOn 16102B brander in, en toen deed ie het wel goed..

/edit

Voeding is het splinternieuw, net nieuw gekochte AOpen H600A kast..

• blender
  • Niet online
Dank je AlienTrader, ik ga het zometeen proberen, kast open is geen probleem, hij is toch al vaker open dan dicht...

• Loran
  • Laatst online: 27-07 16:38
heey dit is ook precies mijn probleem,
Hij start normaal op, winXP blauwe balkje gaat goed, op het moment dat hij gaat overschakelen naar het bureablad/inlogscherm hangt ie.

bij mij is het alleen als ik iets van hardware heb veranderd, anders doet hij het helemaal goed, misschien daar even zoeken.

Mijn specs geen Athlon xp
-Athlon 1100
-512 MB DDR merkloos
-onboard sound gebruik ik
-modem en edimax realtec 100/10 Mbit NIC

Ik ga morgen eens even alles uit dit topic proberen :Y)
suc6

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

• micebec
  • Laatst online: 00:11
Ik heb dat probleem ook. Bij mij doet hij meestal raar als er een cd-rom in de speler zit bij het rebooten. Dan lijkt het alsof hij het niet kan initialiseren.

Meestal reset ik de computer, haal snel de cd-rom eruit en dan doet hij het meestal wel zoals het hoort.

• blender
  • Niet online
Hmm, heb net het truukje van Alientrader uitgehaald maar dat werkt niet helaas... met de componenten die ik heb kan ik alles op het snelst zetten en dat trekt ie ook goed, alleen het rebooten werkt dan niet, mijn CPU timings op 100/133 zetten is geen optie natuurlijk... da's zonde.

Misschien toch een keer een nieuw mobootje

• Artz
Wat is dan 'de zwakste schakel' in het geheel? Ik heb dit board gebruikt met een Athlon 1400 en XP 1800+ beiden met zelfde geheugen en nu met de Duron doet ie het niet..
Modem? Video?
De HD spint niet na resetten, hebben meer dit probleem?

• Alientrader
  • Laatst online: 12-01 08:58

Alientrader

Dit was mijn compu!!

Naar mijn mening is de zwakste schakel de geintegreerde modem in de sis chipset en de soundblaster 5.1

Wat opvalend was dat toen we de hardeschijf hadden geformateerd en per ongeluk de modem aan hadden laten staan in de bios (er zit geen modem aansluiting op het moederbord maar is wel een mogelijkheid in de bios)

"Zonder soundblaster 5.1 ziet windows (XP en ME) geen modem"

Met soundblaster 5.1 wel. Op het moment dat de modem is geinstaleerd... boem... reboot onmogelijk...

doe je een CMOS reset... dan kan je weer...

Ik moet eerlijk toegeven dat de kerel waar ik geweest ben nu het orginele probleem weer terug heeft na de instalatie van System Works...

erg intressant probleem dus...

Misschien helpt een bios update?

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

• Artz
Op donderdag 20 juni 2002 23:38 schreef Alientrader het volgende:
Naar mijn mening is de zwakste schakel de geintegreerde modem in de sis chipset en de soundblaster 5.1
Ik heb twee systemen met een K7S5A + SB 5.1 gebouwd en die gaven beide geen problemen..
Ik zal idd is een bios pdate proberen..

• Artz
Als ik het geheugen op de laagste timing instellingen zet werkt alles ok.. Problem solved..

• Shook
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09-2024

Shook

Go!

Ik las eerder een stukie hierover, die aangaf dat de tweede memory module het probleem was. Dr timing van het tweede slot klopt niet. Die persoon heeft een oc-bios enin geklapt en alles op 138 / 138 laten draaien. Toen was zijn probleem over. Sterkte.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Mijn voeding deed afgelopen weekend *ploef*.
Dus gister vervangen door een 350 watter, alleen nu hangt XP bij het afsluiten met een hoogfrequente piep, is dat soms de acpi ??
Als je die piep hoort (lijkt wel wat op een gehoorapparaat dat te hard staat) dan denk je echt dat er iets mis is...
Pagina: 1