Toon posts:

[Mandrake 8.2] permissions ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik nu dus geïnstalleerd, en alles werkt natuurlijk.
Ik heb echter ook nog een paar andere partities: 2 keer NTFS (worden niet herkend, gemaakt door XP) en 1 keer FAT32 gemaakt door Mandrake zelf.

Nu is die FAT32 partitie, genaamd MP3, 10GB groot. En ik wil deze dus graag volstouwen met MP3's. Dus dat doe ik even onder Linux dacht ik... Niet dus.

Ik krijg geen schrijf toestemmingen in die directory. Als ik inlog via Konqueror in SU modus krijg ik "Could not modify the ownership of the file /MP3. You have insufficient acces to the file to perform the change."

Ik (newbie) weet dus niet hoe ik nu Mecallie (mijn normale login) toestemming kan geven om daar wel naar te schrijven. Ik heb nog niet geprobeert om de bestanden te kopieëren als root, maar ik ben bang dat dat ook niet lukt. En het is in elk geval niet de bedoeling om telkens in te loggen als root :P

Het is vast iets heel simpels, maar ik kom er dus niet op... :(

Verwijderd

nou ik denkt dus wat dat dat gaat lukken als root
en als je dat niet als root wilt werken kan je als je root bent de cliens toestemming geven op te kunnen werken.
Dit doe je in de brouwser en dan rechter knop properties en dan alles wat je wilt instellen.

Hoop dat je er uit komt.(zal wel) :P

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar als ik als super user ben ingelogged onder Konquerer dan ben ik toch ingelogged als root?

En ik kreeg dus de bovenstaande foutmelding toen...
Ik hoef toch niet echt compleet uit te loggen, inloggen als root om even een file permission aan te passen :?

EDIT:
Ik heb het dus geprobeert onder root, maar ik heb gewoon geen toestemming om de eigenaar danwel groep danwel andere toestemmingen te veranderen. Veilig is leuk, maar dit schiet niet op zo :P

Verwijderd

post de output eens van ls -ld /dir/naar/mp3/partitie :P en de inhoud van /etc/fstab...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 juni 2002 11:01 schreef areana het volgende:
post de output eens van ls -ld /dir/naar/mp3/partitie :P en de inhoud van /etc/fstab...
Ja okee, doe ik.

Als je me tenminste ook uitlegt hoe? :P

/me gaat het even proberen.

Gelukt: (waarom kan ik niet C&P? veel tikwerk zo...)
code:
1
drwxr-xr-x     2 root     root    4096 Jan  1  1970 /MP3/

En de andere:
/dev/hda6 / ext3 defaults 1 1
/dev/hda10 /MP3 vfat iocharset=iso8859-1,codepage=850 0 0
none /dev/pts devpts mode=0620 0 0
none /dev/shm tmpfs defaults 0 0
/dev/hda9 /home ext3 defaults 1 2
/mnt/cdrom /mnt/cdrom supermount dev=/dev/scd0,fs=iso9660,ro,--,iocharset=iso8859-1 0 0
/mnt/cdrom2 /mnt/cdrom2 supermount dev=/dev/hdc,fs=iso9660,ro,--,iocharset=iso8859-1 0 0
/mnt/floppy /mnt/floppy supermount dev=/dev/fd0,fs=vfat,--,iocharset=iso8859-1,sync,codepage=850 0 0
none /proc proc defaults 0 0
none /tmp tmpfs defaults 0 0
/dev/hda8 /usr ext3 defaults 1 2
/dev/hda7 swap swap defaults 0 0

Verwijderd

en de inhoud van /etc/fstab? (dit is een text file, kun je openen met elke text editor);

copy en paste btw doe je door de te kopieren tekst te selecteren met de linkermuisknop en vervolgens direct te pasten met de middelste muisknop...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 juni 2002 11:17 schreef areana het volgende:
en de inhoud van /etc/fstab? (dit is een text file, kun je openen met elke text editor);

copy en paste btw doe je door de te kopieren tekst te selecteren met de linkermuisknop en vervolgens direct te pasten met de middelste muisknop...
Ja, dat wist ik (de middelste muisknop niet trouwens :) ) maar dat werkt niet in een console / commandline interface ik probeerde het met ctrl-c maar dat werkt ook niet :)

Verwijderd

code:
1
/dev/hda10 /MP3 vfat iocharset=iso8859-1,codepage=850 0 0

...in je /etc/fstab even veranderen in:
code:
1
/dev/hda10 /MP3 vfat iocharset=iso8859-1,codepage=850,user,exec 0 0

de /etc/fstab file kun je overigens alleen wijzigen als root...
en daarnaast je mp3 dir even de juiste rechten geven met:
code:
1
chmod 777 /pad/naar/mp3s

:)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!!
Ik heb eindelijk toestemming om te schrijven en om de permissies te wijzigen :) :)

Nu krijg ik alleen de melding dat er te weinig ruimte is als ik ongeveer 400MB wil kopieren. Zou toch moeten passen op een 10GB partitie... :(

Maar goed, weer wat geleerd, nu de rest nog :P
Pagina: 1