[Elektronica] goed beginners boek

Pagina: 1
Acties:
  • 1.351 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat is een goed beginners boek elektronica?

Op GoT zie ik "Elektronica echt niet moeilijk" nog wel eens genoemd worden, maar welke boeken zijn nog meer geschikt om te beginnen met elektronica?
Het boek moet uitgaan van geen of weinig basiskennis, maar niet al te veel in Jip en Janneke taal spreken en wel een beetje verder gaan als alleen weerstanden.

Ik heb search gebruikt om te zoeken naar elektronica boekentopics, maar niks gevonden. Mocht er wel een dergelijk topic zijn, dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

4 jaar HTS?

goede basis wiskunde is wel noodzakelijk om eea uit te kunnen rekenen.
je loopt gewoon de bieb binnen en ga daar lekker neuzen.
blader een stapel oude Elektuurs door. daarin staat een projekt meestal wel duidelijk uitgelegd.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55933

Gewoon een natuurkundeboek is denk ik wel goed om mee te beginnen denk ik (voor mij was dat in ieder geval wel goed) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op zaterdag 15 juni 2002 09:03 schreef PipoDeClown het volgende:
4 jaar HTS?

blader een stapel oude Elektuurs door. daarin staat een projekt meestal wel duidelijk uitgelegd.
Idd, gewoon ff de bieb inlopen en naar het elektronica-gedeelte lopen...
Bij ons hebben ze daar wel meer dan één boek over, dusss...
Er was een boekje (van de elektuur) met daarin allemaal schakelingetjes voor rond en in het huis ofzo. Allemaal leuke, kleine dingetjes die goed uitgelegd werden.

En Elektuurs, uiteraard... Misschien moet je dan wel oude hebben, want volgens mij is het tegenwoordig µP hier µP daar overal een µP :'(
Vroeger was het tenminste nog leuk (en betaalbaar :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:25

AcouSE

Swedish Chef

De bibliotheek, zonder twijfel. Daar kun je in principe genoeg vinden. Met een beetje mazzel ook "Elektronica echt niet moeilijk".

De elektuur is ook een oplossing, al zou ik daar wel bij willen zeggen dat het merendeel misschien wat te moeilijk is.. Ze publiceren wle elke maand een miniproject wat simpel is en goed wordt uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op zaterdag 15 juni 2002 10:45 schreef AcouSE het volgende:
De bibliotheek, zonder twijfel. Daar kun je in principe genoeg vinden. Met een beetje mazzel ook "Elektronica echt niet moeilijk".

De elektuur is ook een oplossing, al zou ik daar wel bij willen zeggen dat het merendeel misschien wat te moeilijk is.. Ze publiceren wle elke maand een miniproject wat simpel is en goed wordt uitgelegd.
Die 100+-schakelingen is wel tof... Meestal lekker klein en simpel, maar dan zit er weer geen print enzo bij... Da's het juli/augustus-nummer dacht ik zo uit m'n hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33102

Indien engels geen probleem is :
Malvino
Bij ons op school ook wel 'de bijbel' genoemd ;)... Dit boek is wel zo dik als een telefoonboek, maar wel zeer compleet en goed uitgelegd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:31

_WgV_

It's a magical world!

#StopBurningStuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Op zaterdag 15 juni 2002 09:03 schreef PipoDeClown het volgende:
4 jaar HTS?

Ik heb 2 jaar HTS gedaan, informatica, maar daar krijg je geen elektronica hoor :)

Mijn basis wiskunde is best goed. Op het VWO heb ik natuurkunde gehad, maar dat ging niet verder dan wat rekenen met condensators (wat je er mee kunt, hebben we nooit geleerd). De bieb ben ik al eens binnen gewandeld, Elektronica Echt niet moeilijk was het enige goede boek daar wat basic elektronica betreft. Die oude stapel elektuurs liggen hier. (mag je ook lenen daar :) )
Maar misschien wisten de tweakers nog een ander boek, maar blijkbaar zijn er toch niet zoveel beginners boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

vmbo en dan de richting instalelectro. daar krijg je alles van meten tot solderen tot het maken van prints tot het aanlegen van netwerken hardware. ik ben op school bezig aan mijn eerste baby bus.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Kijk voor de verandering eens op Vego.nl. Daar hebben ze volgens mij ook boeken over elektronica te koop. En die zijn volgens mij niet in Jip en Janneke stijl, maar ook weer niet al te moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 19:55
Op zaterdag 15 juni 2002 11:40 schreef chefke het volgende:
vmbo en dan de richting instalelectro. daar krijg je alles van meten tot solderen tot het maken van prints tot het aanlegen van netwerken hardware. ik ben op school bezig aan mijn eerste baby bus.
Lol, kun je dan het gehuil van de baby zachter maken ofzo?? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:55

virus.elektro

profesionele monitor sloper

electronica is niet moeilijk deel 1 t/m 4
heb ik ook
en de elektuur

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

In de Alkmaarse bieb hadden ze ook boeken van Dirksen (= de schrijver). Serieusche leerboeken.
En dikke boeken (van Elektuur) Elektronica Kunst & Kunde die simpel beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Ik heb van een stapeltje oude boekenbonnen Electronica echt niet moeilijk deel 1 t/m 3 gekocht.
Op zaterdag 15 juni 2002 14:20 schreef virus.elektro het volgende:
electronica is niet moeilijk deel 1 t/m 4
heb ik ook
en de elektuur
Die deel 4 is los verkrijgbaar.
Heb je daar wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

deel 1 is analoog
deel 2 is wisselspanning
deel 3 is digitaal
deel 4 is opto electronica

ik heb er erg veel aan gehad (vooral deel 3), zit ook nog een schema bij van een experimenteerprint...
is echtwel de beste geloof ik (ja, er zijn ook van die jip en janneke boekjes die heeeeeel goed zijn :))

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Laatst online: 04-07 21:23
Op zondag 16 juni 2002 00:29 schreef svdmeer het volgende:
Ik heb van een stapeltje oude boekenbonnen Electronica echt niet moeilijk deel 1 t/m 3 gekocht.
[..]

Die deel 4 is los verkrijgbaar.
Heb je daar wat aan?
En hoe duur is dat grapje...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Wordt het niet eens tijd voor 'de Tweakers-bijbel'?,
een uitgave van GoT, geschreven door ons allen, en onder redactie van een moderator!ieder met een electronica specialiteit, of goed uitgevoerde MOD schrijft een hoe-en-wat stukkie stuur dat naar Phreak, en die bundelt het!

Goed idee, of niet?

* Bart_Banaan heeft alles uit en via de Elektuur en hun speciale uitgaven geleerd, en begrijpt nu 95% van de schakelingen, en kan ze maken.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Op zondag 16 juni 2002 10:04 schreef Bart_Banaan het volgende:
een uitgave van GoT, geschreven door ons allen, en onder redactie van een moderator!ieder met een electronica specialiteit, of goed uitgevoerde MOD schrijft een hoe-en-wat stukkie stuur dat naar Phreak, en die bundelt het!

Goed idee, of niet?

* Bart_Banaan heeft alles uit en via de Elektuur en hun speciale uitgaven geleerd, en begrijpt nu 95% van de schakelingen, en kan ze maken.
Heeel goed id, maar dat moet dan iemand anders dan phreak doen (lijkt me) anders heeft ie veels te veel te doen...

edit:
maar dan moet ie niet te duur worden he?

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Op zondag 16 juni 2002 10:00 schreef blackangel het volgende:

[..]

En hoe duur is dat grapje...?
Ongeveer 34 Euro voor 1-2-3 in één boek en 11 Euro voor deel 4.
Op zondag 16 juni 2002 10:04 schreef Bart_Banaan het volgende:

Goed idee, of niet?
Prima idee :7
Begrijpen is het grootste probleem niet, na het bestuderen van de materie, ben je daar al snel redelijk toe in staat. Maar wat (imho) echt lastig is, is het zelf bedenken van een schakeling dat bepaalde dingen moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 16 juni 2002 13:34 schreef svdmeer het volgende:
Maar wat (imho) echt lastig is, is het zelf bedenken van een schakeling dat bepaalde dingen moet doen.
Is het ook. Voor een amateur is het bijna onmogelijk om de werking van al die ic'tjes te snappen.

Daar heb ik veel te veel problemen mee.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Pagina: 1