[EL] Meten van spanning

Pagina: 1
Acties:
  • 387 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyO
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-04 20:31
Ok ik heb een vraag.

Ik wil de spanning meten die uit mijn voeding komt. Ik heb hiervoor 1 digitale multimeter. Ik steek 1 "stekker" (weet hier geen goed woord voor) van de multimeter in de gele draad van de molexconnector en 1 "stekker" in de zwarte draad (aarde) van de molexconnector. Ik meet nu ongeveer 1.4V, terwijl ik naar mijn idee toch echt 12V moet meten.

Ik zet een weerstandje in mijn stroomkring tussen de gele draad en de zwarte en ik meet nog eens en nu krijg ik 11.5V. Dat komt dus in de buurt. Dus ik denk dat ik een mooi antwoord had. Antwoord:"Voltmeten doe je parrallel aan je stroomkring". En eerst had ik geen stroomkring en met een weerstandje dus wel. Maar toen het volgende:

Ik stop de stekkers van de mulitmeter in mijn stopcontact en ik meet 230V. Zonder ook maar enige stroomkring te hebben ofzo.

Nu is mijn vraag: "Als ik wisselspanning heb, kan ik daar gewoon voltmeten in serie, zonder dat ik eigenlijk een stroomkring heb?"

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:38
Je moet natuurlijk wel een load op de voeding zetten (bijvoorbeeld een weerstand, een cdrom ofzow iets)
Zorg ervoor dat beide lijnen belast zijn (5 volt en 12 volt) om het meest stabiele voltage te krijgen.

Meet nu gewoon het voltage met je multimeter op de gele lijn en op de zwarte lijn, voila om en nabij 12 volt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 17:37

ThaHandy

Discovery Channel

idd de voeding moet belast worden, anders komt er nix uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet gewoon omdat het een GESCHAKELDE ATX voeding is ? (en onbelast valt er misschien weinig te schakelen).

Overigens wel vreemd, want ELKE (ik heb het dan wel over AT en geen ATX als ik praat over onbelast) voeding die ik uit de kast pak en onbelast nameet, krijg ik preciese waardes van door over hoe mijn 5 / 12 volt nivo's zijn (en daarna een digidoc 5 eraan gehangen en gekeken wat die ervan vond - zowel belast als onbelast) -> De Digidoc was tot op 2 digits precies met een afwijking van 1/10 tot 1% gelijk aan mijn Voltcraft en mijn andere meter: een Dynatek.

Volgens mij had je gewoon nog je meter op wissel ipv gelijkstroom staan (alhoewel je dan wel een hele slechte gestabiliseerde voeding zou hebben met jouw meetuitslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyO
Het is een oude AT voeding, ik zal eens nog wat meer spelen met de multimeter en eens kijken of er iets logisch uitkomt.

Maar uit het stopkontact kon ik gewoon 230V aflezen zonder dat deze belast werd. Hoe verklaar je dat dan? Is dat een verschil tussen wissel en gelijkstroom?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Stroom meet je in serie en spanning parallel! een wandcontactdoos is gewoon spanning.. dus meet je parallel, en als je de stroom door een appraat moet weten ga je in serie meten.. zet je multymeter dus niet op A als je hem in je wandcontactdoos stopt, dan krijg je zon BOEM $^%&*^%^@$#%^%&^%$^%@$# effect!
omdat de stroom-meter geen weerstand geeft.. (wel wat natuurlijk maar bijna gelijk aan 0 Ohm)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyO
Ja maar waarom kan ik dan wel spanning meten als ik de multimeter gelijk in het stopcontact steek en niet als ik hem gelijk in de molexstekker steek?

En als ik hem in het stopcontact steek om spanning te meten dan is de multimeter dan in toch in serie en zou hij toch niks aan moeten geven? Dat doet hij dus wel. Maar bij de molexstekker van mijn voeding niet, daar moet ik wel een weerstand tussen hangen en dan parrallel de spanning meten. Vanwaar dit verschil?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

omdat het een eigenschap van een schakelende voeding is dat ie belast moet worden voordat ie zijn volledige uitgangsdspanning kan leveren.
Een conventionele voeding of het lichtnet heeft daar geen last van.

edit:

Je meet niet parallel aan je voeding, je meter staat in seie met je voeding en parallel aan de weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyO
Ja maar hoe verklaar je dan het stopcontact. Daar zet ik hem in serie en toch meet ik een spanning. Dat ik een spanning meet heb je dan net verklaard, maar dat ik in serie meet niet.

Oh ja, en als ik gewoon de multimeter spanning over de voeding ga meten dan (in serie, zonder belasting, wat dus niet moet kunnen) krijg ik toch een 1,4V, hoe zit dat dan?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

spanning meten doe je OVER iets. Als je de spanning over een voeding(-slijn) wilt weten moet je daar over meten. Dus zoals beschreven is. Dit zou moeten werken (Test maar eens met een batterij)
Het zou dat kunnen doordat het een geschakelde voeding is :? En dat ja doordie weerstand genoeg stroom trekt om te schakelen..

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyO
Spijt me ik krijg er echt niks af, ik zal wel een dikke mongool zijn.

Ik ram een draad in de 12V (geel) aansluiting van mijn voeding. En over die draad ga ik dan spanning meten terwijl mijn voeding aan staat. (naar mijn idee heb ik zo geen stroomkring, maarja ik heb er ook geen ruk verstand van) Ik zet mijn multimeter op 1000V DC (gelijkspanning toch?) En ik zet hem op 20V en ik meet en dan gebeurt er dus eigenlijk vrij weinig.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door een weerstand die in serie geschakeld is loopt dezelfde stroom als door de andere componenten in dezelfde kring.

Over een weerstand die parallel is geschakeld staat dezelfde spanning als over de component waaraan ie parallel staat.

Als je nu met een multimeter, want dat is in feite een weerstand, aan een voedingsbron gaat meten staat die meter in serie met de voeding, want door meter en voeding loopt dezelfde stroom.

Omdat de inwendige weerstand van de meter (ca 10MegaOhm) zeer hoog is tov de inwendige weerstand van de voeding (ca 0.1 Ohm), zal de meter de voeding minimaal belasten en praktisch de gehele voedingsspanning over de meter staan.
Als je de voeding zwaarder gaat belasten zodat er meer stroom gaat lopen, loopt diezelfde stroom ook door de inwendige weerstand van de voeding.
Over die inwendige voedingsweerstand valt dus een spanning die evenredig is met de stroom die door de kring loopt.
Dit zie je terug in het dalen van de uitgangsspanning.
Je meet dus parallel aan de voedingsklemmen, maar in serie met de inwendige weerstand van de voeding.
Ja, t kan verwarrend zijn.

En nogmaals, het is een eigenschap van een schakelende voeding dat ie belast moet worden voordat de uitgangsspanning van 12V op de uitgang (Molexsteker) staat.
Pagina: 1