• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor een tweak-project ben ik opzoek naar het volgende:

Een goedkooop merk/type GSM met veel features die via de datakabel te regelen zijn.

Dit is in ieder geval:
- SMS ontvangen en inlezen

Heel mooi zou zijn:
- Telefoonboek/namenlijst bekijken en bewerken
- BELLEN!
- Opnemen als je gebeld wordt
- Overige functies die je normaal via de toetsen doet

De telefoon moet via een eenvoudige, goedkope datakabel verbonden kunnen worden met een gewone seriële poort. De telefoon moet zo goedkoop mogelijk, het liefst wat ouder zodat deze op de 2e hands markt flink wordt aangeboden.
En..de communicatie tussen telefoon en seriële poort moet goed gedocumenteerd zijn, zodat ik er zelf een proggie voor kan maken.

Welke telefoon voldoet zo goed mogelijk aan deze eisen?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gewoon een Nokia.. volgens mij kan het meeste wat jij wil al met een 5110/5130, die zal ook nooit duur zijn 2ehands.

• SvMp
  • Niet online
Op zaterdag 15 juni 2002 02:26 schreef Bigs het volgende:
Gewoon een Nokia.. volgens mij kan het meeste wat jij wil al met een 5110/5130, die zal ook nooit duur zijn 2ehands.
jemig die dingen worden idd voor bijna niks aangeboden.
Ik wist niet dat er zulke goedkope Nokia's zijn :)

Is dit de voorloper nog van de 3310 en zo?
Moet haast wel, want zelfs een eenvoudige 3310 is al duurder.

Pic:
Afbeeldingslocatie: http://www.marktplaats.nl/fotos/telecommunicatie/nokia/62097.jpg

Het is echt een dinosaurus. Kan dit ding met een datakabel werken?

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-03 19:47
siemens m35 kan dat all,emaal via datakabel, weet niet of het gedocumenteerd is, maar hij'z wel volop aanwezig (bedankt postbank :p )

• SvMp
  • Niet online
Op zaterdag 15 juni 2002 11:46 schreef Dericteur het volgende:
siemens m35 kan dat all,emaal via datakabel, weet niet of het gedocumenteerd is, maar hij'z wel volop aanwezig (bedankt postbank :p )
Interessant.
Ook om te bestuderen :)

Als een Linux proggie de telefoon ondersteunt, dan is het wel gedocumenteerd. (open source) Dus ik ga ff zoeken.

Maar kunnen de twee genoemde telefoons ook zelf bellen?
Dat zal cool zijn...ik wil namelijk het binnenwerk van een telefoon integreren in een projectje, en dat bellen moet dan eigenlijk ook overgenomen kunnen worden.

Verwijderd

ergens op de ericsson site zwerven wel SDK's voor ericsson telefoons, met registermeuk e.d.

• SvMp
  • Niet online
Verzoekje: Kan een tweaker met een Nokia 5110/5130 hier uit eigen ervaring exact posten wat er met een datakabel allemaal mogelijk is?

Verwijderd

Ericsson T39M --> heeft heel veel functies.
En als die te duur is, is er ook nog de T28 / T29.
Je kan:
- beltonen componeren
- Instelingen veranderen (alles)
- Telefoonboek aan maken
- Agenda synchroniseren (niet voor T28)
- SMS versturen / ontvangen
- ingebouwd modem
- Bellen (ja echt, heel lomp)
- Opnemen ben ik niet zeker van

Zoveel functies schieten wel lekker op. Bovendien is de T28 lekker goedkoop, die bestaat al een paar jaar. Is nog superklein ook.

Verwijderd

neem een siemens sl45 of s35 of een van die nieuwe toestellen daar zitten echt super veel functies met datakabel op,
ik heb een sl45 kan alles met me phone via datakabel

• Sibbe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:35
Ik zou een Siemens nemen, C35, M35 of S35.
Ik heb eens een project gezien waarmee ze het hele land rondreisden om overal de ontvangst van de verschillende gsm-netwerken te gaan testen. Om de zoveel minuten belden ze ermee naar een basis-station om geluidstesten te doen.
Dit allemaal aangestuurd met een laptop, dus ik denk dat je met die Siemens alle richtingen uitkan met een datakabel.
Bovendien zijn die al enkele jaren oud en niet zo duur.

• SvMp
  • Niet online
Bedankt voor de nieuwe replies... :)

Ik ga in eerste instantie wel voor de genoemde Nokia omdat er voor de Nokia betrekkelijk veel documentatie is. Bovendien is er rondom de Nokia telefoons een heel open source project (GNokii), dat erg bruikbaar is om kennis op te doen van de communicatie via de datakabel.

Als die Nokia niet goed blijkt te zijn, kijk ik naar andere genoemde toestellen.

Maar wat moet er nou mee gebeuren, ff voor de duidelijkheid:
Een telefoon die in ieder geval via de datakabel kan sms-en e.d. Maar het moet meer kunnen: Het moet alle basisfuncties van de telefoon kunnen uitvoeren ZONDER gebruik van display en toetsenbord. Dus alles via de kabel. Met basisfuncties bedoel ik het volgende: Bellen (zowel iemand uit het telefoonboek als een willekeurig getoetst nummer), gebeld worden (opnemen dus), gesprek beëindigen (ophangen), bereik indicator checken, batterij indicatie checken, sms ontvangen, opgeslagen sms-jes beheren en sms verzenden.

Waarom wil ik dit? Ik ben met een hobby-project bezig, een soort boord computer voor op een fiets, met zeer veel features. Ik ben aan het spelen met een idee over een communicatie-systeem. Vorig jaar toen ik nog op de HTS zat, hebben we een project gedaan met autonoom rijdende autootjes. Daarvoor gebruikten we een microcontroller met een UART (seriele communicatie). Dus je kunt in principe een microcontroller met een mobiele telefoon laten communiceren. De interface van de board-computer bestaat uit enkele knopjes en het display van een oude PDA (een Nino). Daar wordt data naar toe gestuurd door een of meerdere microcontrollers die verantwoordelijk zijn voor de sensoren, toestand van de buttons, communicatie, etc...

De telefoon wordt in het project verwerkt zonder (zichtbaar) toetsenbord en display. Alle interface naar de telefoon toe verloopt dus via het schermpje op het stuur.

De features die je daarmee kunt creeëren zijn eindeloos:
- Vrienden/kennissen kunnen je berichtjes sturen die je onderweg ontvangt
- Vanaf mijn server thuis kan ik via internet SMS-jes met speciale codes sturen, waarop het systeem reageert. Hiermee zijn leuke dingen mogelijk zoals:
- Het gelijkzetten van de tijd/datum
- Het doorgeven van nieuwsberichten, weerberichten en sportuitslagen (een script op mijn server raapt de informatie via internet bij elkaar en stuurt het via zo'n internet-sms-dienst naar de telefoon van mijn boordcomputer met speciale systeemcodes)

Ff een verhelderend verhaaltje..vandaar dus dit vage topic :)
(zo'n lompe feature als bellen via de kabel wil ik er dus erg graag in hebben... een subtiel microfoontje en speakertje zijn namelijk vrij gemakkelijk te verwerken :) )

EDIT: Als ik alle replies hier zo lees, zijn Siemens telefoons ook wel interessant

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Bedenk wel dat de 5110 en 5130 singleband toestellen zijn, ik weet niet precies hoe je het wilt aanpassen, maar je kan er iig geen contact met alle netwerken mee maken.

Ik zou voor de siemens X35 serie gaan, volgens mij is de datakabelfeature daar vrij goed voor gedocumenteerd. Vraag het anders even in het forum van www.salesplaza.nl, daar zitten wel wat kenners.
Pagina: 1