[HOT HDD] Maxtor 80GB 7200rpm temperatuur vraag...

Pagina: 1
Acties:

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32
Met SpeedFan kan ik mijn moederbord gegevens uitlezen om en rond de sensoren van de Fans en van de temperaturen. Via de S.M.A.R.T. functie van mijn harddiskie kan dit progje de temp uitlezen.

Koud (na een boot) : 32 C
gemidd. : 37 C
Hot (game of use) : 42 tot 44 C

Is dit warmer dan gewoon? ik heb zo'n koel systeempje voor 5 1/4 inch front intake fans, maar wil eens weten wat jullie voor temperaturen bereiken met je disk en of ik nu hoog of juist lage waarden heb?

Ik wil anders nog zo'n harddisk cooler kopen van Spire of gelijksoortig met 2x fan onder mijn harddisk.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• bwiep
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Is dit interne temperatuur (binnen diskje) of temperatuur aan de buitenkant?

Want als die van binne is valt het wel mee.. En als het van buiten is zou ik er wat aan doen. het is nu niet eens zulk warm weer :)

Verwijderd

mijn ibm is intern 50 :)
koud word die nie omdat die 24/7 draait :P

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Als ze extern zo warm worden moet je wel wat gaan doen.

Het maakt ook niet echt uit hoe lang hij aanstaat. Want na een paar minuten zit hij toch op zijn maximale warmte dissepatie (kweenie hoe je dat schrijft)..

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:29
De temperatuuur van die hd die hij maximaal mag hebben is 60 graden dus nog niet veel aan de hand. Dat verschijnsel heeft die van mij ook (hij hgeeft in speedfan zeker ook aan dat je hd bijna dood is volgens smart) en hij werkt perfect ;)

Strava | AP | IP | AW

• MAFF
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 00:04
Een goedkope optie is om er een 8cm fan op te zetten. Ik koel zelf twee harddisken met een 8cm fan op 7 volt. Werkt prima, ze voelen nu lekker koel aan ipv heet. Helaas kan ik geen temps lezen, waarschijnlijk omdat ik RAID 0 draai.

Life is to short too explore the whole world!

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Mooie proggels dan :)

Hd's gaan niet zomaar kapot. Meestal is het genoeg om een kleine luchtstroom (beetje stromende lucht) er langs te laten stromen om hem 10-20 graden te laten afkoelen.

Bij mij heb ik 3 scsi 10k schijven boven elkaar hangen. Als ik mijn fans uitzet die er een beetje lucht langstrekken worden ze echt heeeeel warm. Maar als ik een fan heel langzaam laat draaien voor mijn diskjes worden ze amper warm.

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-07 12:56
Op zaterdag 15 juni 2002 01:38 schreef bwiep het volgende:
Is dit interne temperatuur (binnen diskje) of temperatuur aan de buitenkant?
Volgens mij meet hij dat gewoon in de schijf.
Overigens is dit een normale temp. die van mij is 45C zodra de pc eenmaal een half uurtje draait....een Maxtor 40GB 7200rpm.

De 2de schijf een Seagate 40GB 5400rpm wordt overigens maar 36C,tussen beide zit 1 vrij slot,draait langzamer dus minder warmte.
Denk dat je je bij 60C of meer pas zorgen moet gaan maken :)

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Zorgen moet je je pas maken als het ding kapot is..

Maar het is beter om ook te zorgen dat er wat airflow is rond je hd. Want tegenwoordig produceren ook die dingen steeds meer warmte... Als je wat meer airlfow genereerd in je kast wordt ook je warmte beter verspreid in je kast. Dus is het niet alleen beter voor je hd :)

• VisionMaster
Thanx all ... ik hoef dus nog lang niet te denken aan NOG meer koeling (zie sig.)

Ik zal mijn 'warning' even een paar graden verhogen naar 45 ipv 43 graden.

En ja tis een interne meting zie vanuit SMART wordt door gegeven, dus denk ergens in de disk...

ikke nu :Z

Verwijderd

Volgens mij is het van binnen, want van buiten voelt ie niet zo erg warm aan terwijl dat proggie soms wel 50 graden aangeeft na een virus scan

ps ik heb een maxtor 40 gb. 7200 toeren geloof ik

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/060602/ibm-temp-sensor.gif

Dit is de sensor van de IBM. (stond op een IBM site).
Volgens mij zit die dus op de printplaat, en NIET in de behuizing. Je meet dus de temperatuur van de print, of behuizing (als ie tegen het aluminium aanzit).
De temperatuur IN de behuizing zal dus nog hoger liggen dan aangegeven.

Verwijderd

das niet maxtor, dus het kan wel weer is iets anders wezen

Verwijderd

ik zal eens kijken hoe warm mijn 'Maxtor 80GB 7200rpm' is.
met de hand(ander moet ik speedfan downloaden.

fan's uit: iets warmer dan mijn hand(bovenop), dus iets warmer dan 37c, ik denk zelf aan 40c
fan's aan(5v): kouder dan mijn hand, iets van 35c
fan's aan(12v): veel koeler dan mijn hand, 28c ofzo

deze test duurde lang, maar dan weet je hoe het zit.

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08 16:24

Borry

prutsen is mijn leven

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.h.weustink/tweakfiles/maxtor.jpg

Dit is een blok met twee 80Gb en twee 10Gb maxtors, allemaal 7200rpm met een 80mm fan uit een oude voeding aan de voorkant.
De temperatuur is ±26 graden.

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

• VisionMaster
Op zondag 16 juni 2002 13:44 schreef Borry het volgende:
[afbeelding]

Dit is een blok met twee 80Gb en twee 10Gb maxtors, allemaal 7200rpm met een 80mm fan uit een oude voeding aan de voorkant.
De temperatuur is ±26 graden.
Hmmm goeie oplossing...

Pagina: 1