Toeren meting fan

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bwiep
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
Ik ben een beetje aan het uitzoeken om met microproc fans aan te sturen en te reguleren :)

Maar ja, ik kan niet echt vinden hoe de terugkoppeling vanuit de fans werkt. De toerentalmeting dus.

Is da een puls signaal ofzo? Ik heb niet echt de spullen thuis :( om da uit te zoeken....

• mOrPhie
  • Laatst online: 20-02 15:15

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

dittum:
http://mbm.livewiredev.com/

Of is je fan-aansturings-systeem extern aan je PC?

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
Da bedoelde ik nie.. :)

Ik bedoelde dat ik zelf een schakeling met microproc aan het prutsen ben en ik kan al netjes pwm fannetjes laten draaien. Maar ik wil op lcd ook nog ffe de snelheid laten zien. En als het toerental niet teruggegeven word ffe leuk alarmsignaaltje laten horen.

Dus ik moet eigenlijk fysiek weten hoe het signaaltje werkt.

Verwijderd

hm volgens mij zijn het gewoon pulsjes..

zit een klein puntje ergens ofzo en die riedeld over een andere? en dan telt er?

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Op zaterdag 15 juni 2002 01:32 schreef bwiep het volgende:
Da bedoelde ik nie.. :)

Ik bedoelde dat ik zelf een schakeling met microproc aan het prutsen ben en ik kan al netjes pwm fannetjes laten draaien. Maar ik wil op lcd ook nog ffe de snelheid laten zien. En als het toerental niet teruggegeven word ffe leuk alarmsignaaltje laten horen.

Dus ik moet eigenlijk fysiek weten hoe het signaaltje werkt.
Zal het niet te maken hebben met de frequentie van de wisselspanning die optreed bij draaien van de fannetjes?

als je die weet kun je het toerental berekenen namelijk.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
Meestal genereerd een gelijkstroom geen wisselspanning genereren.. Dus ik denk dat dat het niet is...

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Op zaterdag 15 juni 2002 01:44 schreef bwiep het volgende:
Meestal genereerd een gelijkstroom geen wisselspanning genereren.. Dus ik denk dat dat het niet is...
Ga dan nog maar 'ns goed na hoe electromotoren werken. Misschien dat het geen wisselspanning is, daar kan ik me in vinden ;) , maar er treedt wel een wisseling van spanning van de elementen op binnen een electromotor.

Ik had zelf in ieder geval die richting in gaan zoeken :)

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
Ja, maar het gaat om de terugmelding van zo'n fan...

Het lijkt met dat het niet zo moeilijk is. Maar ik heb geen spullen om te kijken of het een puls signaal is ofzo... :( (ikke wel willen hebben, maar te duur :( )

• bammetje81
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 16:49
Je kunt van die elektronica bouwpakketjes kopen voor pulsentellers, echt heel eenvoudig. Als je nu een ledje en een lichtsensor aan weerskanten van de fan zet kun je tellen hoe vaak de schoepjes voorbij komen, deel dat door het aantal schoepjes en je hebt rpm...

Een dagje niet gelachen is een dagje niet geleefd

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 09:08

AcouSE

Swedish Chef

Het puls signaal is voor zover ik weet een rij 'spikes' die je dus gewoon kan meten als 'pulsen per minuut'. Eventueel zul je ze iets moeten verlengen, maar dat zal wel geen struikelblok zijn.

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
Hmmz, dat kan dus mooi opgelost worden met een microprocessor :)

THX!!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

ik dacht een hall sensor (electronisch magneetkontactje) dat pulsjes afgeeft... geen enkel prob geloof ik...

Electronics development

Pagina: 1