Hoe linux op laptop als router?

Pagina: 1
Acties:

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09-2025

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ik heb hier een laptopje :o dat ik als router wil gaan gebruiken alleen weet ik niet precies hoe ik fysiek linux (en welke) er op ga krijgen. Het is een Pentium 90mhz, 16mb en 500mb harddisk met een floppy drive en 2 pcmcia slots. Ik heb er 2 3com Etherlink III 3C589C netwerkkaartjes bij en een adaptec pcmcia APA-1460A SCSI kaartje waar ik een 12 speed externe cd speler aan kan hangen. Ik moet dus, denk ik, linux op een cd-tje branden en dan met de een of andere linux driver vanaf een floppy die SCSI cd speler zien te benaderen. :?

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Verwijderd

Als het je alleen om router icm firewall functionaliteit gaat, kijk dan eens naar FreeSco, SmoothWall of E-Smith.
Of je kan er altijd nog een distro op proppen.

Verwijderd

Laptop router :?
Mijn mening is dat dit niet echt slim is in verband met warmte.. je kan hem natuurlijk in een andere kast prutsen :)

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Eigenlijk vind ik het handig omdat de voeding maar 22Watt verbruikt. Ik had in een ander topic gelezen dat linux niet zo veel pcmcia kaartjes ondersteund dus ik weet eigenlijk niet of het wel kan.

Verwijderd

laptop als router werkt als een trein. Maat van mij heeft het zelf ook.
Gewoon RedHat 7.2+ installeren (zo klein mogelijk). Deze heeft goede ondersteuning voor PCMCIA. daarna eth0 en eth1 koppelen aan je PCMCIA kaartjes. en vervolgens netfilter router/firewall scriptje downloaden. en klaar is kees.
o jah wel standaard firewall van RedHat uitschakelen.

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Nou toevallig heb ik red hat 7.2 :) hier op cd liggen. Nou blijft mijn enige probleem, hoe start ik vanaf een floppy zodat ik met het pcmcia SCSI kaartje de externe cd speler kan benaderen. Ik weet in ieder geval al dat de opstart diskette van windows98 het niet voor elkaar krijgt. Ik moet namelijk ook eerst de cardbus drivers installeren voordat ik iets met de pcmcia slots kan doen. Lastig... :'(

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 17:14

iMars

Full time prutser

Hey, ik heb ook nog een oude laptop liggen, ook iets van een P75 of 90 ofzow... :-)

Ik had alleen het idee om 'm helemaal uit elkaar te halen en dan een beetje modden, ... een mooie metale case erom ofzo :9

Heeft iemand daar ervaring mee? Want die LCD scherm wil ik natuurlijk ook ergens inbouwen een aansluiten ...

Koop hier mijn P1 reader :)

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

een standaard bootfloppy klets al scsi, al denk ik niet dat die pcmcia lief vind.
Er zitten wel aparte bootfloppen bij redhat daarvoor.

Wat je ook kunt doen is een netwerk bootflop maken en dan via ftp installen, hoef je niet moeilijk te doen met scsi.

IP Rocks

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 00:29 schreef shotputty het volgende:
Ik heb hier een laptopje :o dat ik als router wil gaan gebruiken alleen weet ik niet precies hoe ik fysiek linux (en welke) er op ga krijgen. Het is een Pentium 90mhz, 16mb en 500mb harddisk met een floppy drive en 2 pcmcia slots. Ik heb er 2 3com Etherlink III 3C589C netwerkkaartjes bij en een adaptec pcmcia APA-1460A SCSI kaartje waar ik een 12 speed externe cd speler aan kan hangen. Ik moet dus, denk ik, linux op een cd-tje branden en dan met de een of andere linux driver vanaf een floppy die SCSI cd speler zien te benaderen. :?
mail mij eens voor een off-topic vraag (zie mijn woonplaats in profiel).

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Op zaterdag 15 juni 2002 01:19 schreef redguy het volgende:
een standaard bootfloppy klets al scsi, al denk ik niet dat die pcmcia lief vind.
Er zitten wel aparte bootfloppen bij redhat daarvoor.

Wat je ook kunt doen is een netwerk bootflop maken en dan via ftp installen, hoef je niet moeilijk te doen met scsi.
Is een netwerk-bootflop persé linux (als ik linux via ftp wil installeren) of kan dat ook een windows-netwerk-bootflop zijn? Ik heb alleen de cd's, kan ik daar die floppy's mee maken dan? In ieder geval bedankt voor de tip, ik wist niet dat zoiets mogelijk was! :)

Pagina: 1