Wazige Maxtor D740X-en

Pagina: 1
Acties:

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
OK.

Een vriend van mij heeft twee Maxtor harde schijven, beide van het type D740X (dus 7200rpm). Het gaat om een oudere schijf van 40Gb en een schijf van 80Gb. Hij kwam naar mij met een vreemde mededeling dat als hij de schijven in zijn kast propt, dat het bios maar 1 (een) harde schijf herkent van 120 Gb.

Hij weet zeker dat zijn Asus moederbord geen RAID ondersteunt (ik weet niet zeker welk type het is, maar hij heeft een wat oudere P4 + RDRAM, dus het zal wel een P4T zijn)

Is dit een normale "feature" van Maxtor schijven of is hier iets raars aan de hand?

Edit: Op het terras gezeten: taalfouten weggehaald

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-04 21:38
Staan de Master/Slave instellingen wel goed?

• hellfire_ultd
Hij zei van wel. 80 Gig op master, 40 gig op slave.

Verwijderd

als het al echt in de bios zelf is zal het niet echt met RAID te maken, want die hebben een aparte configtool na de bios boot.
Dit is toch zo met Highpoint, met Promise heb ik geen ervaring met onboard RAID.
Maar ik dacht ook niet dat er een P4T versie is met raid.

Misschien eens proberen om de 2 schijven elk op een IDE-kanaal aan te sluiten ?

• hellfire_ultd
Op vrijdag 14 juni 2002 23:31 schreef Tomahawkske het volgende:
als het al echt in de bios zelf is zal het niet echt met RAID te maken, want die hebben een aparte configtool na de bios boot.
Dit is toch zo met Highpoint, met Promise heb ik geen ervaring met onboard RAID.
Maar ik dacht ook niet dat er een P4T versie is met raid.

Misschien eens proberen om de 2 schijven elk op een IDE-kanaal aan te sluiten ?
Dat heb ik hem ook aangeraden ja, elke schijf op 1 IDE kanaal samen met een van de cd-rw / dvd spelers, maar hij denkt dat het dan langzamer wordt (zo van: hd=ATA133, cd=pio4, dus dat zal wel allebei op pio4 draaien)

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 23:34 schreef hellfire_ultd het volgende:

[..]

Dat heb ik hem ook aangeraden ja, elke schijf op 1 IDE kanaal samen met een van de cd-rw / dvd spelers, maar hij denkt dat het dan langzamer wordt (zo van: hd=ATA133, cd=pio4, dus dat zal wel allebei op pio4 draaien)
klopt wat hij zegt, maar het is gewoon een kwestie van proberen. In w2k of winxp kan je die schijven collapsen met de dynamic disk setting dacht ik, maar als hij echt in de bios het verkeerd aangeeft is er toch iets mis.
Misschien een BIOS flash, kan soms wonderen doen.

• hellfire_ultd
Op vrijdag 14 juni 2002 23:37 schreef Tomahawkske het volgende:

[..]

klopt wat hij zegt, maar het is gewoon een kwestie van proberen. In w2k of winxp kan je die schijven collapsen met de dynamic disk setting dacht ik, maar als hij echt in de bios het verkeerd aangeeft is er toch iets mis.
Misschien een BIOS flash, kan soms wonderen doen.
Ik zal het hem eens aanraden. Meer kan ik eigenlijk ook niet voor hem doen.

Maar eerst: :z en :Z

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-04 19:38
het bios geeft...
maar wat geeft windows of linux dan?

vindt w2k dan ook maar 1 schijf van 120GB? lijkt mij vreemd, als hij ze apart steekt herkennen ze wel goed?

stuur eens een mail naar maxtor :)
Pagina: 1