mp3 geluid onder redhat 7.3

Pagina: 1
Acties:

• RickDB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 21:17
Ik draai nu redhat 7.3 met kde 3.0, maar op de 1 of andere manier herkent ie mijn mp3's niet ik heb een cd vol met mp3's maar volgens kde staat daar niets op :(.
Hoe kan ik dit instellen of is er hier een proggie voor ?

Verwijderd

hehe... heb je de cd wel eerst gemount? :P

• RickDB
yep ik heb de cd gemount :D

Ik heb nu net X downloader gedl, maar dit is een targ file met allemaal losse bestanden hoe installeer ik zoiets ?

alvast bedankt

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Op vrijdag 14 juni 2002 23:14 schreef Rick164 het volgende:
yep ik heb de cd gemount :D

Ik heb nu net X downloader gedl, maar dit is een targ file met allemaal losse bestanden hoe installeer ik zoiets ?

alvast bedankt
Welke distributie gebruik je? Wat je nu gedownload heb is namelijk de broncode, en die wil je vast niet...

Waarschijnlijk ben je op zoek naar de RPM (als je redhat gebruikt).

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-07 17:05

Kogelvis

Nu ook met gitaar

je bedoelt zeker een *.tgz of een *.tar.gz bestand
je kunt deze op de volgende manier installeren (hierbij wel dit is op de simpelste manier zonder enige extra aanvullende flags)
code:
1
2
3
4
5
tar -zxvf bestand.tar.gz
cd naar.uitgepakte.programma.dir
./configure
make
make install

wil je meer hierover weten raad ik je aan om ook eens een handleiding door te lezen waar je die kunt vinden staat allemaal in de faq en omdat ik in een vriendelijke bui ben geef ik ook nog een linkje
[topic=163843/1/25]

succes :)

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Kogelvis, KUN JE WEL!? Een newbie meteen aan het compileren zetten?

Je kunt het beste bij de rpm's blijven op het moment. Dat zijn kant-en-klare pakketten. Die kun je installeren met je packagemanager. (gnorpm, kpackage).

Voor mp3's heb je een speler nodig. Voor KDE zou je bijvoorbeeld noatun, of xmms kunnen gebruiken. Installeer de rpm daarvan en klaar. Veel van deze programma's kun je van de CD trekken. Of van de RedHat FTP-site zelf. De distro is niet voor niets 84 CDs groot. :)

Over tar.gz:
Dat is dus de broncode.
Wat Kogelvis je vertelt is hoe je het moet compileren en installeren op je systeem.
Daarvoor heb je de benodigde extra's nodig (developer-packages).
Eerst pak je hem dus uit.
Vervolgens doe je ./configure waarmee hij zelf opzoekt waar alle spullen staan die hij nodig heeft om te compileren. Hij geeft vanzelf foutmeldingen als hij iets niet kan vinden. Dan moet je vaak nog een pakket installeren (die heten vaak <kreet>-dev.i386.rpm) waar kreet iets is wat ook in de foutmelding stond...ongeveer. Al met al niet iets om meteen aan te beginnen.
een "make" opdracht laat het pakket bouwen voor jouw computer, en een "make install" zet alle bestanden waar ze horen. Nadeel van deze manier is dat je het pakket niet eenvoudig van je systeem af krijgt. Een rpm kun je zo weer weghalen als het tegenvalt.

(Voordeel is wel dat je meer vrijheid hebt om het te configureren e.d.)

• RickDB
Ik heb nu mijn onboard via geluids chip aangezet tijdens het opstarten geeft ie aan dat deze geinstalleerd is maar als kde opstart hoor ik niks en gandalf(die help draak) zegt:

De meeste niet-KDE-applicaties die geen weet hebben van de geluidsserver kunnen worden uitgevoerd via het commando artsdsp. Als de applicatie draait, dan wordt de toegang tot de geluidskaart omgeleid naar de geluidsserver artsd.
De opmaak van het commando is als volgt:
artsdsp applicatie argumenten ...
Bijgedragen door Jeff Tranter

Hoe kan ik dit oplossen ik heb een ac 97 onboard geluidskaart op een msi k7t pro ?
Pagina: 1