Aha:
Op zaterdag 15 juni 2002 01:59 schreef GoGoHaRrY het volgende:
...
Als ik een bandje een aantal keer afgespeeld en terug gespoeld had kreeg ik veel van die vierkante blokken op het scherm, wat er echt niet uit ziet. Maar deze verdwenen weer als ik het bandje even uit de camera haalde en er weer terug in deed. Ik kon in ieder geval geen achteruitgang zelf waarnemen, terwijl ik dezelfde tape wel een keer of 50 gedraait heb.
En het antwoord:
Op zaterdag 15 juni 2002 02:29 schreef mr_petit het volgende:
Nu heb ik geen DV camera, maar de techniek van die tapejes lijkt volgens mij erg veel op dds.
Die tapejes gaan natuurlijk veel langer mee dan 6x (eerder 600x)
Overigens is de voornaamste reden van drop outs niet het 'minder worden' van het magnetisme. dit heeft geen enkele invloed op de data (het is immers digitaal).
Drop outs ontstaan (voornamelijk) door 'rek' van de tape.
Deze 'rek' van de tape is natuurlijk onvermijdelijk bij opnemen en afspelen, maar de temperatuur en vochtigheid heeft hier een grote invloed op.
Je kan je tapejes dus het best op een koele donkere en droge plaats bewaren.
De rek van de tape: dit verklaart de eerste quote: Door het eruit halen en er weer instoppen is de rek 'opgeheven' en heeft ie weer de normale 'vierkante' bits te lezen ipv de uitgerekte 'rechthoekige'

Bij wijze van spreken natuurlijk.
De leeskop leest dan die 'rechthoekige' bits van de voorgaande spoor ipv de bits van het spoor wat ie zou moeten lezen. Toch?