DV tapes slijtage na x-keer afspelen?

Pagina: 1
Acties:

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2023
Een kennis van me beweert na het lezen van een artikel in een foto/video tijdschrift (jammer genoeg weet ik zo even niet de naam van dat tijdschrift of de editie) dat (mini)DV tapes na ongeveer 6 x afspelen achteruit zouden gaan...

Het klinkt belachelijk (DV is toch digitaal?!)

Wie heeft hier ervaring mee/kennis van?

Verwijderd

de manier van beeld/geluid opslaan is digitaal, maar de tapes zijn MAGNETISCH, magnetisme slijt, o.a. bij het afspelen.

De slijtage ziet er niet zo uit als (bijv.) VHS slijtage, maar heeft eerder 'dropouts' enzo.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
6 keer lijkt me wel erg snel. Ik neem aan dat er ook wel een fout correctie op zit?

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
Ik heb het tot nog toe nog niet gemerkt dat het minder werd. Ik heb er een stuk of 6 van verschillende merken en denk dat de meeste wel over de 6x heen zitten.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

het blijft een magnetisch bandje, en dat beschadigt nou eenmaal makkelijk.

Vergelijk het met een cassettebandje of een videoband, die gaan ook niet eindeloos mee.
6x is alleen wel erg snel.

Foutcorrectie zou ik niet weten. Ga er vanuit dat ze dat niet hebben, dus elke bobbeltje of krasje op je bandje (niet op de cassette natuurlijk maar op de tape zelf) is een vermindering in kwaliteit.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Dit is typisch zo'n geval van... ik heb de klok horen luiden maar heb geen idee waar de klepel hangt.

Wat ze bedoelen is dat als je van DV naar PC gaat en weer terug naar DV en weer terug naar pc en en en ...

en dat een keer of 6 dan krijg je zichtbaar kwaliteitsverlies :)

That's all.. enne digitaal wil niet zeggen dat alles maar goed gaat... Bij elke slag verdwijnen er kleine hoeveelheden informatie en op het moment dat dat teveel is spreekt men van verlies :)

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Ik ben een paar weken geleden bezige geweest met een DV-camera en een PC die niet lekker samen wouden. Ik heb toen erg vaak hetzelfde bandje afgespeeld om het goed in de PC te krijgen (was achteraf een Hitteprobleem van de VGA-kaart). Toen heb ik de volgende bevinding gedaan.

Als ik een bandje een aantal keer afgespeeld en terug gespoeld had kreeg ik veel van die vierkante blokken op het scherm, wat er echt niet uit ziet. Maar deze verdwenen weer als ik het bandje even uit de camera haalde en er weer terug in deed. Ik kon in ieder geval geen achteruitgang zelf waarnemen, terwijl ik dezelfde tape wel een keer of 50 gedraait heb.

Murphy was an optimist

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44

mr_petit

opperprutser

Nu heb ik geen DV camera, maar de techniek van die tapejes lijkt volgens mij erg veel op dds.
Die tapejes gaan natuurlijk veel langer mee dan 6x (eerder 600x)

Overigens is de voornaamste reden van drop outs niet het 'minder worden' van het magnetisme. dit heeft geen enkele invloed op de data (het is immers digitaal).
Drop outs ontstaan (voornamelijk) door 'rek' van de tape.
Deze 'rek' van de tape is natuurlijk onvermijdelijk bij opnemen en afspelen, maar de temperatuur en vochtigheid heeft hier een grote invloed op.

Je kan je tapejes dus het best op een koele donkere en droge plaats bewaren.

"man is not truly one, but truly two,"

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 14:35
Op zaterdag 15 juni 2002 01:16 schreef Baklap het volgende:
Dit is typisch zo'n geval van... ik heb de klok horen luiden maar heb geen idee waar de klepel hangt.

Wat ze bedoelen is dat als je van DV naar PC gaat en weer terug naar DV en weer terug naar pc en en en ...

en dat een keer of 6 dan krijg je zichtbaar kwaliteitsverlies :)

That's all.. enne digitaal wil niet zeggen dat alles maar goed gaat... Bij elke slag verdwijnen er kleine hoeveelheden informatie en op het moment dat dat teveel is spreekt men van verlies :)
:?
Ik begreep juist dat via FireWire 'capturen' van DV naar PC (eventueel edit) en terug naar DV (camera (dv-in)) tape dat dit digitaal gaat, zonder kwaliteitsverlies (blijft een 1e generatie opname). Dan zou dit toch juist tig keer moeten kunnen zonder verlies? Dropouts voorbehouden uiteraard.

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 14:35
Aha:
Op zaterdag 15 juni 2002 01:59 schreef GoGoHaRrY het volgende:
...
Als ik een bandje een aantal keer afgespeeld en terug gespoeld had kreeg ik veel van die vierkante blokken op het scherm, wat er echt niet uit ziet. Maar deze verdwenen weer als ik het bandje even uit de camera haalde en er weer terug in deed. Ik kon in ieder geval geen achteruitgang zelf waarnemen, terwijl ik dezelfde tape wel een keer of 50 gedraait heb.
En het antwoord:
Op zaterdag 15 juni 2002 02:29 schreef mr_petit het volgende:
Nu heb ik geen DV camera, maar de techniek van die tapejes lijkt volgens mij erg veel op dds.
Die tapejes gaan natuurlijk veel langer mee dan 6x (eerder 600x)

Overigens is de voornaamste reden van drop outs niet het 'minder worden' van het magnetisme. dit heeft geen enkele invloed op de data (het is immers digitaal).
Drop outs ontstaan (voornamelijk) door 'rek' van de tape.
Deze 'rek' van de tape is natuurlijk onvermijdelijk bij opnemen en afspelen, maar de temperatuur en vochtigheid heeft hier een grote invloed op.

Je kan je tapejes dus het best op een koele donkere en droge plaats bewaren.
De rek van de tape: dit verklaart de eerste quote: Door het eruit halen en er weer instoppen is de rek 'opgeheven' en heeft ie weer de normale 'vierkante' bits te lezen ipv de uitgerekte 'rechthoekige' :D Bij wijze van spreken natuurlijk.
De leeskop leest dan die 'rechthoekige' bits van de voorgaande spoor ipv de bits van het spoor wat ie zou moeten lezen. Toch?
Pagina: 1