Op zaterdag 15 juni 2002 01:30 schreef Knutselsmurf het volgende:
Hier moet ik toch even tegenin gaan. Niet dat ik een voorstander ben van VB, in tegendeel, maar om te zeggen dat Visual Basic ongeschikt is om gestructureerd te programmeren vind ik toch wat te kort door de bocht.
Welke programmeerprincipes ondersteunt Visual Basic dan? Ik ben zeker geen kenner, dus correct me if I'm wrong, maar de laatste keer dat ik er naar keek was er geen ondersteuning voor object-georiënteerd programmeren, nauwelijks (zo niet geen) type-safety, geen fatsoenlijke manier van functioneel programmeren en al helemaal geen mogelijkheid tot declaratief programmeren. Tot overmaat van ramp kon er alle kanten op gesprongen worden met error handlers en weet ik wat.
Dat lijken mij genoeg aanwijzingen dat Visual Basic als taal geen constructieve ondersteuning biedt aan de programmeur om fatsoenlijke programma's mee te schrijven. Je zal er best alles mee kunnen dat je in de meeste andere talen kan, maar je wordt niet gedwongen om een zekere stijl aan te nemen.
C vertoont veel vergelijkbare gebreken, maar veel van de bovenstaande punten zijn in C toch beter opgelost (al wil ik daar nu niet in al te veel detail op in gaan; ik kan sowieso geen goede vergelijking maken aangezien ik VB slecht ken). Er zijn in ieder geval veel do's en don'ts in C.
Om een efficient algoritme te bouwen, of om gestructureerd een programma op te zetten ben je niet gebonden aan een specifieke taal. Iedere taal is dan in principe geschikt.
Wat betreft het eerste heb je zonder enige twijfel gelijk. Om grote projecten op te zetten, biedt VB wel wat weinig mogelijkheden tot structurering, als je 't mij vraagt (maar misschien weet ik niet waar ik het over heb).
Wat echter wel het geval is, is dat VB sneller de mogelijkheden biedt om minder gestructureerd te werk te gaan.
My point exactly.

Dat heb ik dus niet helemaal uit m'n duim gezogen.
M.a.w., het ligt dus niet aan de taal, maar aan de programmeur. En omdat de leercurve van VB lager ligt dan bijvoorbeeld die van C(++) of Java, is het absoluut geen slechte taal om te beginnen voor de absolute n00b. Voor mensen die direct beginnen in C(++) of Java kan de lat gewoon te hoog liggen.
Ik vind dat C/C++ en Java qua leercurve niet op hetzelfde nivo zijn te plaatsen. Java is zonder enige twijfel eenvoudiger te leren. Het verschil tussen VB en Java is qua moeilijkheidsgraad niet echt groot, denk ik. Het verschil is echter dat Java wel redelijk wat structuur in het ontwerp van de programmeur probeert te brengen. Ik denk dus dat je beter met Java kan beginnen dan Visual Basic (sterker nog; ik denk dat je beter nooit aan Visual Basic kan beginnen).
Om mbravenboer maar te citeren (al is 't niet letterlijk): een goede programmeertaal ondersteunt de programmeur in het aanhouden van een goede structuur en stijl.