Virussen binnen het bedrijf

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Vandaag zijn we op mun werk helemaal besmet met zoeen klez variant.

Welke het ookal weer is weet ik niet meer intresseert me weinig ook, maar we krijgen het allemaal weg.

Nou was dit een zeer agressieve variant, hij heeft via een user mij pc opgezocht, via mijn pc alle servers besmet (omdat ik natuurlijk admin rechten heb :+).

any way dat was ff mun frustratie.

Maar wij hebben op dit moment als beveiliging tegen virussen.

De exchange server wordt niet door ons zelf beheert (is een beetje moeilijk uit te leggen) maar iig dat wordt goed op virussen gecheckt zodat het via die zijde niet binnen is gekomen.

Lokaal hebben we op iedere pc van users die media van buiten het bedrijf krijgen een virusscanner lokaal geinstalleerd.
En op de mensen die laptops hebben staat lokaal een virusscanner.

En toch is vandaag dat virus dus binnen gekomen. Wij hebben een policy dat de pc gewoon voor het werk gebruik gemaakt moet worden, maar blijkbaar heeft iemand zich dus vandaag (misschien al gisteren) zich daar niet aan gehouden.

Nou hebben we maandag een meeting over hoe we dit in de toekomst gaan voorkomen.

Ik zou daar graag wat opties van jullie voor hebben hoe jullie daar over denken.

We draaien een novell netwerk (ik heb er zelf geen verstand van omdat ik dat niet beheer)

en we hebben (nog) een pdc draaien die houd het domein nog even in de lucht waar we zo snel mogelijk van af willen, maar er zijn nog een aantal dingen van afhankelijk. Dus moet het wel een oplossing zijn die zonder een pdc kan werken.

Mijn baas die vind dat de verantwoordlijkheid bij de gebruikers moet liggen... en dat je wel een virusscanner overal lokaal kan installeren, maar dat het dan toch weer een keer kan misgaan omdat een gebruiker "britneyspears.exe" zonodig wil starten.

Ik ben het aan de ene kan wel met hem eens maar aan de andere kant ook weer niet.

Ik vind namelijk dat je als systeembeheer afdeling zoveel mogelijk moet doen om problemen zoals we vandaag hadden (en het hele weekend nog) te voorkomen.

Maar aan der andere kant is dat zoals hij zegt een probleem wat je altijd kan houden.

Heeft iemand hier een oplossing cq. tips voor ?

Verwijderd

ik vind het persoonlijk niet zo strak plan dat de gebruikers zelf hun anti-virus pakket kunnen uitschakelen!

oplossing:
overal een goede viruscanner draaien. (als ie al niet draait!)
en dan gewoon iedere dag de updates laten draaien op de clients.

En zoals ik al eerder zei moet het in mijn ogen niet mogelijk zijn dat eindgebruikers de virusscanner uit kunnen schakelen om een zogenaamde "britnyspears.exe" te draaien.

• Attilla
Mja en ik ga dus iedere middag 70 pc's langslopen om een update te doen ?

Dat vind ik niet echt een strak plan.

• Goshimaplonker298
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 18:30

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

overal een virus scanner die NIET uit te zetten is door de gebruikers.
Virus Scannen op de Email server
en als je er het geld voor hebt een virus wall neerzetten die al het binnenkomende internet verkeer scant.

daarnaast moet je proberen je gebruikers op te voeden. beetje de standaard dingen open niet zo maar een attackment enz enz (kweet het je gaat soms denken dat het hopeloos is )

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:26
Ik zou het als volgt doen:

Mailserver: Scan op virussen per mail (Mdaemon bij windows servers i.c.m. antivirus plugin)

mail is de grootste bron van besmettingen.

Servers: Viruskenner erop, bv Norton Corporate. Elk besmet bestand wordt meteen getrashed, en mailtje naar admin :)

Op werkstations gewoon GEEN shares doen, een virus komt dan in principe niet verder dan 1 pc....
Server haalt ie niet, dus andere pc's ook nie

• blackd
  • Niet online
Op vrijdag 14 juni 2002 22:27 schreef martijntje het volgende:
oplossing:
overal een goede viruscanner draaien. (als ie al niet draait!)
en dan gewoon iedere dag de updates laten draaien op de clients.
Corporate versie draaien, zodat je via 't netwerk een update kan binnenhalen bij de eerste login op die dag.
Server haalt 1 keer een update binnen, daarna wordt deze verspreidt over de clients.

Nadeel is wel dat de laptops achter kunnen raken (tijdje niet inloggen/geen netwerkverbinding op 't werk), dus dat moet je nog indekken.

Het veiligst is natuurlijk om op zowel de server, als op alle clients een virusscan te installeren. Wel een goede policy maken dat de clients regelmatig updaten. Mijn server doet dit elke avond.

Verder de mailclients proberen te beveiligen tegen allerlei scripts door (mits je Outlook draait) die hoogstirritante, maar in dit geval misschien nuttige, beveiliging voor potentiele scripts/virussen aan te zetten.

Kijk ook eens naar mogelijkheden om 't netwerkverkeer (internet) te scannen, ik weet niet of dit mogelijk is.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Attilla
Mail wordt al gescanned zoals ik hierboven uitleg.

Ik zal eens kijken naar dat norton corporate.

Maar een virusscanner is altijd door de gebruiker uitteschakelen he.

Ik zoek dus meer iets in een andere richting dat er zo minimaal dingen op de client pc gedraait hoeven worden.

• mardan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-03 19:39
Op vrijdag 14 juni 2002 22:31 schreef [Airwolf] het volgende:
Je zei dat jullie Novell gebruiken, met Novell kan je allerlei software, etc "pushen" zo ook de virusdefinities. Je zou ook wat registry setting kunnen "pushen" zodat gebruikers niet meer aan de vitale systeem/programma-onderdelen van hun pc kunnen klooien.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:41
Je kan Norton Corporate Edition zo instellen dat de gebruiker het niet kan uitschakelen of de-installeren. Zodra de gebruiker dat wil doen, moet er een password worden opgegeven, die jij natuurlijk niet verteld :)

Uiteraard heb je dan wel een server nodig waar het hoofdprogramma op draait en die de updates distribueert. Maar ik vind het persoonlijk een geweldig programma, je heb er geen omkijken naar.

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

domme baas,
en je kunt je viruspakket gedistribueerd installeren en updaten.
kost wat moeite.
nee dus

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Attilla
Ik zal eens kijken naar dat norton corporate, maar draait dit ook op de novell server, dus zonder pdc ?

En ik hoop dat als ik het voorstel er nog ruimte is binnen het budget.
Op vrijdag 14 juni 2002 22:46 schreef PipoDeClown het volgende:
domme baas,
Iemand is nooit dom, dat kan je pas zeggen als je iemand in het echt kent.

• Wimmel
  • Laatst online: 10:38

Wimmel

Hello

Kijk eens bij Sophos

Ikzelf ben sinds 3 jaar verantwoordelijk voor de antivirus policy bij o.a. de Koninklijke Marine, meer dan 8000 NT clients verdeeld over ongeveer 20 NT Domeinen.

Ik heb de implementatie van Sophos AV vanaf dag 1 meegemaakt en vind het een bere pakket.
Vanaf één werkstation alles beheren en bewaken, met 2 handelingen alle clients updaten en centraal eventuele meldingen krijgen.

Je hoeft maar 1 systeem als voorbeeld te configureren, waarna je alle clients dezelfde config geeft. Je eindgebruikers kunnen niets aanpassen / uitschakelen uitgezonderd van het uitvoeren van een imidiate scan.

A.s. maandag is er in Woudrichem een sneak preview van een nieuwe tool van Sophos, n.l. de Enterprise Manager, die kan zelf tot 12 keer per dag scheduled contact leggen met Sophos voor de laatste updates en die direct uitvoeren.

Het voordeel van een Sophos licentie is dat je eindgebruikers het zonder bijkomende kosten thuis mogen gebruiken want zoals je wel weet komen uit de huiskamer de meeste virussen :) Je kunt je bij Sophos gratis aanmelden (ook als je het pakket niet gebruikt) voor viruswaarschuwingen per mail.

Sophos is er voor alle gangbare systemen waaronder alle windows varianten, novell, Open VMS, Unix enz.

** Bottom Line **
Antivirus beleid voer je uit! Gebruikers opvoeden lukt meestal toch niet. >:)

Nu ik mijn bericht even nalees lijkt het meer een reclame uiting :o maar feit blijft dat je altijd zelf een keus moet maken. Het is echter zo dat Sophos buiten het bedrijfsleven niet zo bekend is omdat het een pakket voor grotere omgevingen is en niet zo gericht op de thuisgebruiker.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:41
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of het ook op een Novell server draait, maar het mag ook gewoon op een Windows 2000 Pro computertje. Kijk op www.symantec.com voor meer info zou ik zeggen.

/edit

ja er is een novell versie.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:26
Op vrijdag 14 juni 2002 22:47 schreef [Airwolf] het volgende:
Ik zal eens kijken naar dat norton corporate, maar draait dit ook op de novell server, dus zonder pdc ?

Ik zou zoiezo de server scannen, anders backup je ook virussen mee.. Raad de ramp als het puntje bij paaltje komt??

Budget?? Tja, als de baas geld belangrijker vind dan z'n data, en wel over een paar dagen plat heenkomt en ff de data zo weer opzoekt, prima :)

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Op vrijdag 14 juni 2002 22:47 schreef [Airwolf] het volgende:

[..]

Iemand is nooit dom, dat kan je pas zeggen als je iemand in het echt kent.
kzal hem zeer naief noemen dan.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Attilla
Op vrijdag 14 juni 2002 22:48 schreef Wimmel een heel intressant stuk:
Kijk eens bij Sophos
Ik zal ook hier naar kijken.

dank je voor je uitgebreide uitleg.

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Op vrijdag 14 juni 2002 22:48 schreef Wimmel het volgende:
Kijk eens bij Sophos

[..]

Nu ik mijn bericht even nalees lijkt het meer een reclame uiting :o maar feit blijft dat je altijd zelf een keus moet maken. Het is echter zo dat Sophos buiten het bedrijfsleven niet zo bekend is omdat het een pakket voor grotere omgevingen is en niet zo gericht op de thuisgebruiker.
haha nee sophos is gewoon een proffesioneel pakket.
en als thuisgebruiker kun je gewoon je evaluatiepakket downloaden en elke dag je virus alerts via de mail ontvangen.
met wget dagelijks een update doen is niet ingewikkeld.

• Wimmel
  • Laatst online: 10:38

Wimmel

Hello

Op vrijdag 14 juni 2002 22:52 schreef PipoDeClown het volgende:

[..]

haha nee sophos is gewoon een proffesioneel pakket.
en als thuisgebruiker kun je gewoon je evaluatiepakket downloaden en elke dag je virus alerts via de mail ontvangen.
met wget dagelijks een update doen is niet ingewikkeld.
Blij dat meer mensen het kennen, het is echter SGET ;)

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Op vrijdag 14 juni 2002 22:56 schreef Wimmel het volgende:

[..]

Blij dat meer mensen het kennen, het is echter SGET ;)
[bijdehand]
wget sget doen hetzelfde hoor, sget ken ik duh
[/bijdehand]
nofi

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 12:24

Dat is niet nodig, wij draaien een gewoon pakket als McAfee en dat wordt elke inlogsessie op de Novell servers automatich met de nieuwste dat files geupdate via Zenworks.

Verwijderd

Lange tijd ervaring gehad met Mcafee maar vanwege onstabiliteit en gebrek aan support toch opgegeven. We zijn overgestapt op Symantec en ik moet moet zeggen dat ik nog geen contact heb gehad met iemand van support. Hij deed alles wat mcafee niet deed. Centraal beheer , client beveiligen zodat ze bijna geen opties hebben (zoals disable, uninstall en exclude). Pc's scannen van afstand, definities van alle machines in een oog opslag. kijk er eens naar.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Uhm, ik ben van mening dat je zelf ook nogal een risico factor bent:
Op vrijdag 14 juni 2002 22:09 schreef [Airwolf] het volgende:
[..] klez variant [..] heeft via een user mij pc opgezocht, via mijn pc alle servers besmet (omdat ik natuurlijk admin rechten heb [..]
Dus niet als Admin ingelogd gaan zitten werken; vanaf Windows NT4 kun je "Run As" gebruiken voor je specifieke admin taken en verder moet je als gewone gebruiker ingelogd zijn. Bovendien heb jij kennelijk als admin ook geen virus scanner draaien. Hoe wil je nu je gebruikers gemotiveerd krijgen om een virus scanner te draaien als je de illusie uitstraalt dat "echte computer kenners" dat niet nodig hebben? Twee punten waarop jij je als admin onverantwoord gedraagt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Goshimaplonker298

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

hehe das een goede.

mijn eigen pc staat op werk gewoon onder mijn Luser account ingelogd. en niet als Admin
als ik iets moet doen gebruik ik inderdaad Run As of ik ga naar de computerzaal. we hebben daar niet voor niets consoles :)

BTW ik vind Sophos een lastig Pakket. je moet veel dingen handmatig doen die bij andere paketten automaisch gaan.
ik moest een script bouwen om de updates te downloaden en te installeeren. je kan het nu ook doen met de enterpise manager maar das weer +10% aan kosten bovenop je huidige licentie kosten (volgens de leverancier).
geef mij dan maar Symantec Antivirus Corporate. is veel strakker programma en de manager daarvan is ook fijner dan Sava Admin .
wel heeft Sophos die leuke licenties gelden ook voor thuis regel.

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-04 12:51
Ik heb goede ervaring met mcafee.

de oplossing met mcafee voor jou is als volgt.

koop het Active Virus Defence paket van mcafee
dan heb je software voor mail / server / werkstations / ect.
aan protectie.

er zit een product bij dat heet EPO, hiermee kan je software installeren/beheeren.

voorbeeld. je installeert op de pc, zet er een password op.
zodat gebruikers de instellingen niet kunnen wijzigen en het pakket niet kunnen afsluiten.
Met epo kan je de clients beheren.
lukt het een gebruiker het wel om de scanner af te sluiten, dan zal deze weer opstarten m.b.v. epo naargelang wat jij ingesteld hebt.

het updaten doe je alsvolgt.

1 pc of server haalt de updates binnen, en sla deze ergens op en share die dir, dan kunnen de clients weer deze updates ophalen, scheelt weer verkeer.
Doe dit vanaf de mail server, want de maakt toch al vaak verbinding met het internet. zet deze op 1 x per dag.

op je exchange, stel in dat er 1 x per dag gescand wordt op alle mailboxen, een log kan je naar je laten mailen.

als je het zo doet is de kans dat er nog een virus binnen komt vrij klein.

maar als alles geinstalleerd is en geupdated wel even alles scannen zodat je zeker weet dat het netwerk virus vrij is.

enne dat klez virus hoeft niet een gebruiker veroorzaakt te hebben want als je outlook ( b.v.) ;) goed instelt dan zou dit niet zo makkelijk kunnen gebeuren. zeker de preview aan staan bij de inbox.. :+

(gaap)

ehhh.. noppes

Verwijderd

Kijk ook eens bij Norman (www.norman.no), verwerk een paar regels in je opstartscript en er wordt gecontroleerd of alle updates goed zijn, of Norman überhaupt is geïnstalleerd etc. etc. Werkt goed, en je hoeft maar 1 keer een instelling te veranderen, waarna alle werkstations automatisch die nieuwe config file laden. How simple is that!

• BreadFan
  • Niet online

Op mijn vorige stage ging het als volgt:

Op elke pc stond McAfee Virusscan, op een door iedereen te bereiken server werd elke week de nieuwste update gezet door een systeembeheerder. Hij stuurde dan een mailtje naar iedereen dat er een nieuwe update beschikbaar was. Elke user was dan zelf verantwoordelijk voor het updaten van zijn scanner. Aangezien de update van de server af gedraaid moest worden, werd daar ook een log gegenereerd, met daarin alle users die de update gedraaid hadden.

Werkte echt goed, mocht blijken dat je je scanner niet up to date hield, werd zonder pardon je internetverbinding afgesloten, tot je je scanner ge-update had. :)

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:05

norton heb tegenwoordig liveupdate hoor !

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Norton Antivirus CE heeft mijn voorkeur :)

je kan hem ook automatisch laten updaten, nou ja, alles is al gezegd over de technieken, maar daarnaast denk ik wel dat je de gebruikers een instructie moet geven.

Ze moeten geen BritneySpears.exe's aanklikken bijvoorbeeld. En wat mij het beste lijkt, is dat je zegt tegen je gebruiker: "Je mag NOOIT je virusscanner uitzetten, doe je dat wel, kunnen wij dat zien, en draai jij op voor de gemaakte kosten.".

Opvoeding werkt wel in bepaalde gevallen. Er zijn grote bedrijven in de VS waar je op staande voet ontslagen kan worden als je een briefje met je password naast je pc hebt liggen. Contractueel vastgelegd.. fijn he, VS?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Goshimaplonker298

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

hmmm , die amerikanen gaan er wel eens te ver mee

maar ik heb wel eens een proggie moeten installeeren voor een antal dames bij ons en dat moest beveiligd dit beveiligd dat . want niemand behalve hun mocht er bij, aan of inkomen.
afijn ik dus alles veilig gemaakt en ik geef hun dus hun persoonlijke wachtwoorden waar ze de database mee kunnen openen . komen die irri Gele Post its weer boven water.
toen ben ik toch effe pissig geworden |:(

maar afijn weer even on topic.
denk dat je het iniedergeval wel goed duidelijk moet maken richting de gebruikers .. en zet het op papier neer. verspreid het en laat ze tekenen voor het feit dat ze het gelezen hebben en dus kennis hebben genomen van de regels. dat doen wij tenminste. en het werkt wel moet ik zeggen

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zaterdag 15 juni 2002 02:28 schreef dycell het volgende:Hij deed alles wat mcafee niet deed. Centraal beheer
Euh..... wel eens van McAfee ePolicy Orchestrator gehoord? Die kan alles prima centraal beheren.... of vroeger had je de voorloper ervan, Management Console, die kon dat ook, alleen stukken minder gebruiksvriendelijk
client beveiligen zodat ze bijna geen opties hebben (zoals disable, uninstall en exclude).
Euh... ook dát kan McAfee, exit disablen, password erop, klaar is kees.
Pc's scannen van afstand, definities van alle machines in een oog opslag.
En wederom: dit kan McAfee ePolicy Orchestrator ook.

Je zegt dat je naar McAfee gekeken hebt, maar als ik dan zie wat je als argumenten aanbied denk ik dat je toch niet goed hebt gekeken...

Anyways, wij gebruiken dus ook ePolicy Orchestrator en dat werkt dus perfect.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 03:18 schreef Thc_Nbl het volgende:
Ik heb goede ervaring met mcafee.
[...]
MCafee is gewoon het beste (vind ik). Maar helaas zijn de licenties wel heel erg prijzig.

Op mijn stage bedrijf hadden we AVP draaien, zowel op de servers als op de clients.

pluspunten:
* clients halen automatisch de nieuwste updates bij de server zodra ze aanloggen. (dit is tegenwoordig standaard :) )
* Je hebt een beheer console; aan de linkerkant alle 'pc's in je domein, aan de rechterkant alle pc's die al voorzien zijn van een antivirus scanner. Nu kun je gewoon computers heen en weer slepen. Logt de NT client aan op het domein dan wordt automatisch de virus scanner geinstalleerd.
* Goed overzicht log files e.d
* Heeeeeeel goedkoop.

minpunten:
* De AVP server vond het ooit eens nodig om 100% cpu kracht toe te eigenen.

• Attilla
Op zaterdag 15 juni 2002 12:05 schreef martijntje het volgende:
Logt de NT client aan op het domein dan wordt automatisch de virus scanner geinstalleerd.
Ok maar ik moet dus een oplossing weten die met novell werkt.

Ik heb dus gehoord dat sophos dat kan, mcaffee dus niet en hoe zit het met norton kan die daar ook onder werken?

Verwijderd

wij hebben het zo

Servers allemaal netshield van macfee.

1 server kijkt elke nacht of er een update is.

Is die er, dan installeert ie die, en plaatst ie die incremental file op een share.

de andere 3 servers kijken elke nacht in die share.
De clients hebben allemaal Vscan 4.5
alle clients kijken 5 minuten na het opstarten van hun computer, op die share of er een update is.

Er worden alleen inbound-outbound files gescant van bepaalde extensies.

Wachtwoord erop, werrukt perfect!!

Verwijderd

Mijn voorkeur gaat uit naar Trend Micro OfficeScan Coorperate Edition voor de werkplekken en eventueel Intererscan Viruswall voor de diverse internet-access locaties. Als exchange al werkt met a/v software, houden zo, tenzij deze het worm toch net niet heeft tegengehouden.. Die dingen kunnen gebeuren. Ik heb dat al een keer gehad met McAfee die riep dat er geen virus op stond, en een andere leverancier vond 10 virussen...

Nadeel van OfficeScan coorperate is wel, dat je een NT server (of w200)) server nodig hebt, echter die hoeft geen PDC of DC te zijn.
Een van de grootste voordelen van OfficeScan (en interscan) is, dat ze elk _uur_ kunnen controleren voor nieuwe patternfiles en die ook doordistribueren naar de clients. Ik kan ook, via de management console (httpbased) zien, wie welke patternfile draait, wat gescand wordt, maar ook welke pc wanneer een virus heeft gehad.
Op deze manier kan je zeer snel traceren welke gebruiker wat heeft gedaan.

Oh ja, TrendMicro blokkeert de klezworm van alle actie. Je kan de email openen, OfficeScan komt ertussen en het virus kan zich niet repliceren. We zijn er zelf erg tevreden over. Het werkt namelijk ook met laptops en andere remote clients (voor ons essentieel).
Op zaterdag 15 juni 2002 14:43 schreef arjo_kamp het volgende:
wij hebben het zo

Servers allemaal netshield van macfee.

1 server kijkt elke nacht of er een update is.

Is die er, dan installeert ie die, en plaatst ie die incremental file op een share.

de andere 3 servers kijken elke nacht in die share.
De clients hebben allemaal Vscan 4.5
alle clients kijken 5 minuten na het opstarten van hun computer, op die share of er een update is.

Er worden alleen inbound-outbound files gescant van bepaalde extensies.

Wachtwoord erop, werrukt perfect!!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:53
bij mij op 't werk hebben we ook McAfee.

Er staat op ieder werkstation/server/laptop een Virus-scanner. Deze kunnen vanaf de server worden ingeregeld/bestuurd. Updates worden iedere vrijdag uitgevoerd of als er een nieuw berucht virus is ontdekt. De updates worden geforceerd vanaf de server. (Gebruikers krijgen de update automatisch toegestuurd en die wordt ook gelijk door de PC in kwestie geïnstalleerd).

De scanner op de werkstations is niet uit te schakelen; deze zijn met wachtwoorden beveiligd.

Onze Exchange-server wordt ook gedekt door een scanner (volgens mij is dat ook McAfee) en geïnfecteerde mailtjes worden geforward naar de Admin-account.

Dit systeem werkt tot op de dag van vandaag perfect.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Thc_Nbl
  • Laatst online: 05-04 12:51
Mcafee werkt ook met novell

mcafee is er voor nt novell linux e.d.

ga nou maar eens kijken op

www.nai.com

ehhh.. noppes

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Op zaterdag 15 juni 2002 16:44 schreef Thc_Nbl het volgende:
Mcafee werkt ook met novell

mcafee is er voor nt novell linux e.d.

ga nou maar eens kijken op

www.nai.com
Wij gebruiken hier ook McAfee... het werkt erg prettig moet ik zeggen, zowel op Novell, als NT/2000. Mijn enige bezwaar is dat het programma client-side best een zware belasting heeft. scanengine 4.5.0 had bijvoorbeeld een memory-leak bug en als je dus een oude client had, dan had je dus een probleem. Scanengine 4.5.1 heeft gelukkig het probleem opgelost, maar toch blijft het een zware belasting voor je client. Ff rekening mee houden dacht ik zo dus.

Sundown Circus

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kaspersky AV / AVP is er ook voor Novell trouwens :)

[edit]
KAVServer met centrale updates, KAV draait ook als plugin voor Outlook.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Maarten @klet.st
  • Laatst online: 13-02 23:00
Op zaterdag 15 juni 2002 02:54 schreef Goshimaplonker o.a. het volgende:

BTW ik vind Sophos een lastig Pakket. je moet veel dingen handmatig doen die bij andere paketten automaisch gaan.
ik moest een script bouwen om de updates te downloaden en te installeeren. je kan het nu ook doen met de enterpise manager maar das weer +10% aan kosten bovenop je huidige licentie kosten (volgens de leverancier).
geef mij dan maar Symantec Antivirus Corporate. is veel strakker programma en de manager daarvan is ook fijner dan Sava Admin .
wel heeft Sophos die leuke licenties gelden ook voor thuis regel.
Hmm, ik snap niet wat je bedoelt met dingen handmatig doen
bij Sophos. Machines die in een domein zitten kun je zelfs vanaf savadmin installeren, dus zonder wandelingetje :)
(dat heb je als gebruikers zelf ook PC's installeren).

Wat me opvalt uit de reacties hierboven is dat McAfee en Symantec kennelijk alleen naar updates scannen bij het inloggen. Dat lijkt me dus veeeeeeel te weinig. Virussen verspreiden zich erg snel en sommige gebruikers loggen niet vaak uit, mijzelf daartoe gerekend. Ik laat elke client elke 10 minuten checken op virus updates. En als ik een nieuwe client op de server installeert dan updaten de clients zichzelf ook (als ik niet in BOFH mode alle client een update signaal stuur 8-) )

Mocht je trouwens helemaal bang zijn dat $luser zo stom is om een niet door een virusscanner herkende trojan of weet ik veel wat te draaien kun je natuurlijk het domein zover dichttimmeren dat alleen bekende executables mogen draaien..

Verder raad ik de originele poster aan om niet met adminrechten in te loggen. Gebruik daarvoor Run As of onder Windows NT de IPC$ share (zie http://is-it-true.org/nt/atips/atips39.shtml).

• jurri@n
  • Laatst online: 15:38
Ik gebruik zelf op m'n werk Panda Antivirus. Deze draait op Novell, alle Windows-versies (inclusief 3.1x), DOS, OS/2 en ook linux.

D.m.v. een wachtwoord kun je bepaalde rechten (kies zelf welke) uitzetten, met de Panda Administrator kun je heel je netwerk updaten (ik geloof dat de nieuwste versie dat zelfs zelf kan doen, zonder jouw hulp) en configureren, logfile van alle gevonden virussen en andere mededelingen, kunt zien welk OS de client draaide en met welke username toen de virusscanner werd geupdate of automatisch geinstalleerd (jaja, en zelf de-installeren kan remote!).

Sinds kort is er ook een variant die je op je mailserver kan zetten, maar dat had je al zei je.

Zelf heb ik de ervaring dat Panda meer virussen vindtdan Norton of McAfee.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op vrijdag 14 juni 2002 22:41 schreef [Airwolf] het volgende:
Mail wordt al gescanned zoals ik hierboven uitleg.

Ik zal eens kijken naar dat norton corporate.

Ik zoek dus meer iets in een andere richting dat er zo minimaal dingen op de client pc gedraait hoeven worden.
Als die mail wordt gescanned, is dat een boutscanner. Klez en al z'n variantjes zijn al maanden bekend en zouden dus NOOIT door die mailserver mogen komen.
Neemt niet weg dat er een werknemer is geweest die snel ff de POP box van z'n ISP heeft geleegd natuurlijk :P

• Nibble
  • Laatst online: 28-04 08:05

Ehmz er zijn ook pakketten die je autmatisch kunt laten updaten enzo.
Ik weet toevallig dat sophos daar bepaalde tools voor heeft, en ik ben er heilig van overtuigd dat norton die ook wel zal hebben.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Nadat het bij ons op grote schaal is misgegaan op het werk is er besloten dat er geen executeble's meer verstuurd kunnen worden per mail.

Een erg brute methode maar het werkt wel.
Wie nu iets wil versturen moet het bestand hernoemen, en niet iedereen weet dit. :)

dit zal maar een beetje helpen, maarja, wat kun je aan de collectieve domheid van de kantoor-computeraars doen?

Hier is een uitgebreide mailing geweest over het versturen van kettingmailzooi en andere doorstuurtroep.
Dat hielp niet, want waar mensen iets leuk zullen vinden, daar zullen dan dingen doorgestuurd worden. :(

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 11:23

Masselink

Voor de dorst

Elk antivirus pakket heeft wel een update tool. Er zijn er echter een paar die aan push-pull techniek doen. Dat wil dus zeggen dat ze niet alleen de client de opdracht geven om te updaten, maar ook controleren of dat daadwerkelijk gelukt is. McAfee heeft de ePolicy Orchestrator. Kaspersky heeft zo'n tool. Norton heeft er 1, of die is nog in ontwikkeling....

Wireguard VPN Client: https://github.com/masselink/MasselGUARD

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 11:23

Masselink

Voor de dorst

Op maandag 17 juni 2002 14:24 schreef bazs2000 het volgende:
Nadat het bij ons op grote schaal is misgegaan op het werk is er besloten dat er geen executeble's meer verstuurd kunnen worden per mail.

Een erg brute methode maar het werkt wel.
Wie nu iets wil versturen moet het bestand hernoemen, en niet iedereen weet dit. :)

dit zal maar een beetje helpen, maarja, wat kun je aan de collectieve domheid van de kantoor-computeraars doen?

Hier is een uitgebreide mailing geweest over het versturen van kettingmailzooi en andere doorstuurtroep.
Dat hielp niet, want waar mensen iets leuk zullen vinden, daar zullen dan dingen doorgestuurd worden. :(
Denk dan eens aan content filter software. Bijvoorbeeld mailmarshal. Dan kun je rechten per gebruiker zetten. Hou je spam buiten de deur. Renamen helpt dan ook niet meer omdat er in de header van de file wordt gekeken....

Wireguard VPN Client: https://github.com/masselink/MasselGUARD

• PcDealer
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

He Att,

Norton lokaal (zoals v2001 van nu) haalt zelf de nieuwste definities binnen. Het heet Norton LiveUpdate.

Trouwens, je kunt alle bestanden en e-mails openen met een p-to-date scanner. Het zal dan een melding geven.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Wij gebruiken MCaFee in een NT4 netwerk.

Clients hebben virusscan geinstalleerd staan die elke dag om 10 uur(in een koffiepauze) een netwerkschijf benadert om te kijken of de systeembeheerder de nieuwste versie heeft geDL't.

De instellingen bij de client zijn te beveiligen met een password.

Werkt hier errug goed.

Je hoeft dusniet bij 70 pc's elke week langs om het een en ander te updaten
1x langs om te installen en klaaaaar.

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
Op dinsdag 18 juni 2002 23:17 schreef PcDealer het volgende:
He Att,

Norton lokaal (zoals v2001 van nu) haalt zelf de nieuwste definities binnen. Het heet Norton LiveUpdate.

Trouwens, je kunt alle bestanden en e-mails openen met een p-to-date scanner. Het zal dan een melding geven.
Norton 2001 is meer bestemd voor de thuisgebruiker. Voor bedrijven bestaat Norton Antivirus Corporate Edition.
Het updaten gaat geheel automatisch en de clients kunnen om de zoveel minuten controleren of de server alweer nieuwe updates beschikbaar heeft. Het is 1 keer installeren en als het goed is hoef je er niet meer naar om te kijken. Wel vergt versie 7.6 nogal veel performance van de clients.

• yonexfreak
  • Laatst online: 28-04 20:06
Op vrijdag 21 juni 2002 23:44 schreef sniper20 het volgende:

[..]

Wel vergt versie 7.6 nogal veel performance van de clients.
hmm hier ben ik het niet met je eens :)
zelf ben ik gedurende mn stage bezig geweest met het implementeren van Antivirus software. Voordat we naar NAV CE 7.6 gingen draaiden we McAfee. Pc's waren bij booten erg traag, en ook internet ging traag. Nadat we McAfee verwijderd hadden en NAV CE erop gezet hadden waren traagheidsproblemen meteen opgelost.Ook de gebruikers waren er erg tevreden over en kregen zelf even het gevoel een nieuwe pc gekregen te hebben :)
kortom dat NAV CE een aanslag doet op je pc is bij mijn ervaring onterecht....

I don't drive fast, I only fly low!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nou moet ik wel zeggen dat ik implementaties ben tegengekomen waar je de haren te berge rijzen..

Office 2000, Virusscanner + andere zut op een P2@266 met 32MB en Windows 95......

En dan verbaasd opkijken dat de boel niet meer goed loopt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:04

job

.
Op zondag 23 juni 2002 13:59 schreef BackSlash32 het volgende:
Nou moet ik wel zeggen dat ik implementaties ben tegengekomen waar je de haren te berge rijzen..

Office 2000, Virusscanner + andere zut op een P2@266 met 32MB en Windows 95......

En dan verbaasd opkijken dat de boel niet meer goed loopt.
ach dat valt allemaal wel mee
ik heb hier een p2 233 mhz, office 2000, norton 2002 op een win98 machine. draait hier toch prima. als ik hier word + ie op draai is het snel genoeg. je moet idd, niet te veel vensters open hebben staan. op je werk hoor je te werken en niet een beetje voor je lol zitten browsen. dus meer dan 5 vensters zul je bij gewoon bureauwerk niet nodig hebben.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maar ik denk niet dat jij met 16MB werkgeheugen draait en een nooit onderhouden windows install :P

• Goshimaplonker298

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

Op zondag 23 juni 2002 13:14 schreef yonexfreak het volgende:

[..]

hmm hier ben ik het niet met je eens :)
zelf ben ik gedurende mn stage bezig geweest met het implementeren van Antivirus software. Voordat we naar NAV CE 7.6 gingen draaiden we McAfee. Pc's waren bij booten erg traag, en ook internet ging traag. Nadat we McAfee verwijderd hadden en NAV CE erop gezet hadden waren traagheidsproblemen meteen opgelost.Ook de gebruikers waren er erg tevreden over en kregen zelf even het gevoel een nieuwe pc gekregen te hebben :)
kortom dat NAV CE een aanslag doet op je pc is bij mijn ervaring onterecht....
precies wij hadden eerst win2k pro clients die op 64 meg hun werk moesten doen. was een ramp met mcafee. toen zijn we overgegaan op NAV en da was heel goed te merken. pc's werden veel sneller. nu is 64 meg met 2k so wie so niet echt lekker. maar met mcafee was het niet te doen met NAV wel.

en ik weet best dat je met savaadmin veel kan doen. maar het neemt niet weg dat je eerst een config moet bouwen dan die config op je install share zetten. enz enz . heb voor de update's scripts moeten bouwen omdat daar nog geen utility voor ingebouwd was . tegenwoordig is er wel eentje maar dan mag je weer 10% extra gaan betalen bovenop je huidige licentie kosten voor Sophos. nee dank je :r

• Frostbite
  • Laatst online: 15-04 12:27

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Sowieso zou je (uitgezonderd van de laptops) kunnen instellen dat de clients geen attachments kunnen versturen en ontvangen (uitzonderingen daargelaten zoals .doc)
En het downloaden zou ik uitschakelen.

Als ze iets op je netwerk willen hebben dan doen ze dat maar via jou (of collega :+ )
Zo hou je je netwerk schoon en weet je wat erop staat.

Je clients zullen het wel niet zo leuk vinden, maar dat is beter dan dat ze niet kunnen werken omdat er een virus op het netwerk rondgaat.

Mcafee is ook een aanrader.
Hier kan je ook een wachtwoord instellen bij de clients pc's.
Bij de server stel je in dat hij om bij. 6:00 de nieuwste update binnenhaalt.
Bij de clients stel je in dat ze bij het opstarten kijken of er een nieuwe update is en dat ze zich dan moeten bijwerken.

Suc6

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

- Diskdrive & CD-Speler uit systemen halen?
meeste mensen hebben die toch niet nodig. En via de Service Desk de mogelijkheid bieden voor een CD-Share

- Geen Executables door de mail laten gaan, en deze gewoon eruit filteren. Speciaal account openen als mensen het toch nodig hebben laten mailen via dat speciale account. Deze wordt beheert door de Service Desk.

- Laptops en gewone werkstations scheiden. Laptops mogen niet schrijven op de shares die benaderbaar zijn vanaf de werkstations en vice versa

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• yonexfreak
  • Laatst online: 28-04 20:06
hmm als ik die beveiliging moet inbouwen weet ik nu al dat de gebruikers het idee krijgen dat ze in een soort werkgevangenis leven..

zelf blocken we via de Bordermanager allerlei *exe, *mp3 etc zodat dat al niet gedownt kan worden naast allerlei ''verboden site'' :)
en tot op heden is er nog geen virus voorbij gekomen aan de NAV CE 7.6 :) :Y)

I don't drive fast, I only fly low!

Verwijderd

Kijk eens op www.nai.com en zoek naar EPo
Instaleer dit op een server en je clients worden (mits goed ingesteld) vanzelf ge-update.
Ook als er clients in het netwerk komen zonder 4uscan wordt dit door Epo geinstaleerd.

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
je kan misschien op je mailserver exe bat vbs, .... weet ik wat allemaal blocken ....
Voor de rest er voor zorgen dat niemand van die vettige files kan downloaden .....
En nen anti virus server draaien waar alle clients op connecten, en zo ook hun updates krijgen, en nooit users zelf beheer over zo iets geven .... das een ramp en vragen voor probs

Because Great minds Think alike

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34

Arno

PF5A

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 10:10:
Kijk eens op www.nai.com en zoek naar EPo
Instaleer dit op een server en je clients worden (mits goed ingesteld) vanzelf ge-update.
Ook als er clients in het netwerk komen zonder 4uscan wordt dit door Epo geinstaleerd.
Moet je daarvoor een 4 maanden oud topic kicken :?

FYI: EPo is de meest ranzige av management tool die er op het moment geleverd wordt. EPo is zelfs de reden dat ik Norton ben gaan draaien.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

dicht dus ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.