Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

5V lijn @ 5,12V

Pagina: 1
Acties:
  • 95 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik ben in het bezit van een antec 400w voeding waarvan de 5v en 3,3v lijn kan worden bijgeregeld dmv 2 potmetertjes in de PSU.

de epox 8k7a system-health status geeft bij opstarten aan :
5,12V en de 12V geeft aan : 12,70V
MBM5 geeft aan : 5,13 en 12,72.
vorrheen waren de waardes van de 5 volt lijn : 4,89V = netjes :)
maar om te overklokken is een goede 5 volts lijn nodig voor het beste resultaat.
nu dacht ik: omdat heel het systeem een tandje hoger draait(vcore,ddr voltage,multiplier,fsb,enz) is het misschien geen slecht idee om m'n 5v lijn ook wat op te schroeven(5,12v)omdat dit binnen de 5% tolerantie zit lijkt me dit geen kwaad kunnen. om zeker te weten dat dit geen kwaad kan vraag ik het hier maar ff : kan het kwaad om de 5v op 5,12 volt te laten lopen?
bvd!

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:06

IvoB

Prutst er rustig op los

nee hoor dat valt nog binnen de 4.75-5.25 grens. Die 12 volt is daarentegen wel erg hoog. Kan je deze ook iets naar beneden schroeven?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 22:04 schreef IvoB het volgende:
nee hoor dat valt nog binnen de 4.75-5.25 grens. Die 12 volt is daarentegen wel erg hoog. Kan je deze ook iets naar beneden schroeven?
nee,dit gaat tesamen met de 5v lijn.mar omdat de 12v lijn 10% ipv 5% tolerantie mag hebben moet dit kunnen,vind een beetje meer spanning op de 12v juist wel goed uitkomen voor m'n casefans en leds 8-)

• Rinusch
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 13:51
Op wlke waarden moet de 3,3 blijven hangen?, bij mij is hij namelijk tere instabiel, maar er is niet veel voltage verschil, en mn core voltage heeft ook een speling van .01 volt, is dit OK of is er iets errug mis hier?
:?

... Life is what happens when you are busy planning other things...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 22:18 schreef Rinusch het volgende:
Op wlke waarden moet de 3,3 blijven hangen?, bij mij is hij namelijk tere instabiel, maar er is niet veel voltage verschil, en mn core voltage heeft ook een speling van .01 volt, is dit OK of is er iets errug mis hier?
:?
de 3,3 lijn is bij de meeste voedingen stabiel omdat een sensor deze lijn in de gaten houdt en bijstuurt opdat deze lijn stabiel behoort te blijven.vaak zie je dat deze lijn staat afgesteld op 3,4v.
je opmerking is een beetje krom: je zegt dat je 3,3 instabiel is terwijl er niet veel voltage verschil is.
je core voltage is btw ook in orde.
0,01 volt is erg weinig.

Verwijderd

mijn 12 volt lijn loopt op 12.84

dus zeik niet :D

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Draait je hd ook nog sneller :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
in principe, hoe meer voltage hoe stabieler, alleen wordt ie wel wat warmer...

asus heeft in het algemeen de hoogste voltages, vandaar dat ie zo lekker wil overclocken...

bij mij
3,3V (ingesteld op 3,45) = 3,54V
1,65V = 1,74V (het max van 1,85V zit dus op 1,94 eff, ideaal voor OC dus)
5V = 4,86V (vind ik ook vreemd)
12V = 12,86V

proc en videokaart willen dan erg ver overclocken, zolang ze maar een aangename temp hebben :) en daarbij blijft ie stabiel (zie sig)

edit:
trouwens vraagje: wat loopt er standaard op die 5V lijn eigenlijk?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Die 5v lijn daar krijgt je processor ze stroom van enzo.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 22:48 schreef floduR het volgende:
in principe, hoe meer voltage hoe stabieler, alleen wordt ie wel wat warmer...

asus heeft in het algemeen de hoogste voltages, vandaar dat ie zo lekker wil overclocken...

bij mij
3,3V (ingesteld op 3,45) = 3,54V
1,65V = 1,74V (het max van 1,85V zit dus op 1,94 eff, ideaal voor OC dus)
5V = 4,86V (vind ik ook vreemd)
12V = 12,86V

proc en videokaart willen dan erg ver overclocken, zolang ze maar een aangename temp hebben :) en daarbij blijft ie stabiel (zie sig)

edit:
trouwens vraagje: wat loopt er standaard op die 5V lijn eigenlijk?
je processor volgens mij niet,hier is nl. de vcore voor
(1,8)
iig wel de agp/pci/isa kaarten
mijn asus v7700 lust graag 5v.
en van m'n SB live weet ik dat m'n 5v lijn met 0,2 volt inzakt als ik die er in zet

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op vrijdag 14 juni 2002 23:08 schreef Foeker het volgende:

[..]

je processor volgens mij niet,hier is nl. de vcore voor
(1,8)
iig wel de agp/pci/isa kaarten
mijn asus v7700 lust graag 5v.
en van m'n SB live weet ik dat m'n 5v lijn met 0,2 volt inzakt als ik die er in zet
dat kan die lagere 5v waarde verklaren

ik denk niet dat cpu of videokaart de 5v gebruikt
cpu is de vCore 1,75v (of iets in de buurt)
video is de vIO (3,3v-3,45v)

en ik denk dat mijn videokaart aardig op z'n max zit, en terwijl de 5v maar op 4,86v zit... (zowat een 25% OC)

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 22:11 schreef Foeker het volgende:

[..]

nee,dit gaat tesamen met de 5v lijn.mar omdat de 12v lijn 10% ipv 5% tolerantie mag hebben moet dit kunnen,vind een beetje meer spanning op de 12v juist wel goed uitkomen voor m'n casefans en leds 8-)
Bij mij zitten alle lijnen dus apart. Heb net een nieuwe voeding namelijk. CWT380W. 3,3/5/12V allemaal gescheiden. 3% tolerantie op de 5V en 3,3. Bij tweakshop vandaan. Ben zeer tevreden.

• MAFF
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-09 19:18
Mijn 5 volt zit op gemmiddeld 4.69 en mijn 12 volt op 11.78. Ik heb moneteel niets overclockt. Hoe kan ik deze waardes opschroeven, want de 5 volt is erug laag :(

Life is to short too explore the whole world!

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 02:04 schreef MAFF het volgende:
Mijn 5 volt zit op gemmiddeld 4.69 en mijn 12 volt op 11.78. Ik heb moneteel niets overclockt. Hoe kan ik deze waardes opschroeven, want de 5 volt is erug laag :(
Betere voeding kopen of modden (ik weet niet hoe, maar het kan).

• MAFF
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-09 19:18
Tis de standaard 300 watt voeding van een A-open HQ08. Beetje jammer dat je hiermee dan een matige voeding hebt ...

Life is to short too explore the whole world!

• bwiep
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Het maakt niet uit dat je voeding zo inzakt. Als hij niet vastloopt :)

Verwijderd

mijn enermax 430 watt doet ook 4.65 op de 5volt lijn.. ook laag maar valt te modden.

Geen zin/tijd voor alleen :)

Verwijderd

matige voeding
hoeft dus niet!
Als jouw voeding met potmetertjes is uitgerust, kun je zelf de lijn verhogen. Hier is niets tweakerigs aan, het is enkel ff slikken: stekker eruit, voeding eruit, openschroeven, op je mobo aansluiten, stekker erin, PC aan, BIOS openen, voltages checken. Potmetertje draaien en kijken wat er verandert.

Die potmetertjes zitten er niet voor niets!

Een matige voeding is er een zonder die potjes.. vind ik.
(de mijne dus :'( > 400W useless shit)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 05:36 ]

Verwijderd

Maakt niet uit, dan soldeer je die Vref weerstand er toch uit en vervang je die voor een potmeter ?

Kan je gelijk die fan vervangen voor een temperatuurgestuurde, zodat je wat minder in de herrie zit, je gestansde fangrill uitzagen en vervangen voor een fanguard voor meer airflow, grotere koelvoetjes inbouwen uit een recyclevoeding van de sloop voor effectievere koeling en een RPM stekker van je voedinsfan naar je mobo zetten om hem beter in de gaten te houden...

Topicstarter: je kan imo die voltages best ophogen als je maar rekening houdt dat je binnen de marges blijft en er op bedacht ben dat je temperaturen ook toenemen (buiten de voeding... -> er wordt in de voeding minder in warmte omgezet maar naar de uitgang gestuurd terwijl buiten de voeding het teveel op de voedingsuitgang juist in warmte omgezet moet worden om op de juiste [core/io/mem etc] voltages uit te komen)...

nb: harddisken sneller draaien? Bij mijn weten bevatten deze hun eigen regelaar voor het toerental... Je zal je casefans bedoelen...

Verwijderd

Ik denk niet dat de topicstarter nu nog zit te twijfelen hoor, 6 maanden na dato :{

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 05:34:
[...]
hoeft dus niet!
Als jouw voeding met potmetertjes is uitgerust, kun je zelf de lijn verhogen. Hier is niets tweakerigs aan, het is enkel ff slikken: stekker eruit, voeding eruit, openschroeven, op je mobo aansluiten, stekker erin, PC aan, BIOS openen, voltages checken. Potmetertje draaien en kijken wat er verandert.

Die potmetertjes zitten er niet voor niets!

KIJK HIER HEEL ERG MEE UIT, de spanningen in de ingeschaklekde voeding zijn gigantisch, Ik vindt het daarom ook niet verstandig.

Verwijderd

De 5 volt lijn is het belangrijkste voor het opstarten van de Hd, bij een te lage 5 volt heb je dikwijls problemen met het opstarten van Raid configuraties.

Verwijderd

Een moederbord levert niet het voltage, maar dat doet de voeding!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Oude koe :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.