Toon posts:

[Networking] Uitleg over Load Balancing gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer eens in een leerrijke bui en vandaag ging ik wat op zoek naar Load Balancing. Ik kwam te weten dat load balancing gewoon doet wat het woord zegt, de lading verdelen zodat het in evenwicht blijft. Minstens twee servers vervullen de taak van een server om belasting laag te houden. Mijn vraag is nu echter: hoe werkt dit in praktijk. Moet je hiervoor dan een eerste server hebben waarop je je load balancing instelt met daarachter al je servers die aan load balancing doen? Of doe je dat op elke server zelf door instellingen en zo?
(en nog een extra vraagje; in Win XP zit een "bridge"functie bij netwerken, wat doet dit net?)
(search gebruikt maar de praktische uitleg niet gevonden...)

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Er staat iig wat op de site van 3com. moet je even kijken naar de handleidingen van een Superstack 3300 (bijv.) en een 3c980 (NIC). daar staat wat uitgelegd over load balancing, of hoe ze dat ook noemen bij 3com. verder misschien ff searchen, zijn al wat topicsjes voorbij gekomen, niet echt veel info, maar iig wat.

Als je nog wat bijzonders vind, post et ff. * QBiT ook leergierig.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Een load ballancer is meestal een apparte server/dedicated machine die de host is voor het eigenlijke domein (vb www.domein.com) Die verdeelt de load over meerdere servers (server1.domein.com ,server2.domein.com ,...)

Der zijn verschillende soorten load ballancers.
Eerst heb je een heel simpel type: Het round robin principe.
Die stuurt gewoon de connecties afwissellend door naar de 1 dan een naar server 2 ,... en dan op het einde terug naar 1.
Dit werkt goed als alle connecties ongeveer even zwaar zijn voor de server, bijvoorbeeld allemaal even grote plaatjes ophalen, simpele html.
Als het drukker wordt of er is veel verschil in de load voor verschillende servers, dan kan het nodig zijn om met factoren als load, vrij geheugen, processersnelheid,... rekening te houden. Dan wordt alles verdeeld zodanig dat de servers maximaal een vooraf ingestelde belasting bereiken, en er niet een van de servers verzuipt in de requests terwijl een andere niets staat te doen.

Een load balancer kan ook extra functies op zich nemen zoals firewall.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Mjah je hebt dus Load Balancing voor desktops, servers en zelfs cluster systemen. :7

Maarjah wat jij denk ik bedoeld is Cluster load balancing..

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
mmhja, ik weet het nu ook niet meer wat hij bedoelt :)

verklaar je nader, welke soort load balancing heb je het over ?

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Kijk ook eens naar www.linux-vs.org is een linux software oplossing, maar doet zeker niet onder voor hardwarematige loadbalancers. Heb er zelf meerde draaien voor het loadbalancen van streaming servers / webservers. Hier staat ookvel info over hoe het werkt.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

http://www.tweakers.net/reviews/301

Wat reclame voor de sponsorO-)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Uit de reacties hier leid ik af dat Load Balancing dus wel degelijk werkt met een server die alle verkeer opvangt en dit dan doorstuurt naar de andere servers, zoals ik gedacht had. Maar wat is dan net het verschil tussen desktop, server en cluster load balancing?
Pagina: 1