hoorn speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 739 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
In mijn vorige topic hadden ze het over Hoorn speakers.

Zijn deze betaalbaar?
En waar te koop?

Vorige Topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/51016/1

Verwijderd

Kijk een op www.lowther.nl

• Jag
  • Laatst online: 01:20

Jag

Hmm, interesse gewekt? Moet ik je toch een beetje waarschuwen. De meeste hoorn speakers zijn bepaald geen perfecte speakers vanuit HiFi perspectief gezien. Meestal gaat het dan ook om PA speakers.
Dus wat wil je ermee gaan doen? Of wil je gewoon ze hebben om het hebben (kan een goede reden zijn)?
Wil je een volledig hornloaded systeem hebben? Of alleen een hoorn voor de hoge en midden tonen?
Wat betreft de prijs, ik weet niet wat jij betaalbaar vind, maar ik vind ze in ieder geval wel betaalbaar. Het handigste is om een 2e hands set speakers te kopen. Om je een idee te geven van de prijs: ik heb 2000,- betaald voor mijn twee EAW BH-500 bent horn LF kasten, waarbij vermeld moet worden dat ze tien jaar oud zijn, en er twee jaar geleden een nieuwe driver van 600,- in is gezet in allebei (er staan er nog twee te koop voor samen 1750,-, hebben wel een mindere driver). Maar dan heb je wel heel extreem spul, en ik denk niet dat je zit te wachten op een 496 liter zwarte kast in je kamer.
Er zijn ook kleinere hornloaded speakers, maar die hebben dan alleen een hoorn voor het hoog en evt een aparte voor het midden, en dan een direct radiater voor het laag (gewone conus zonder hoorn) <a href="http://www.new-line.nl/sales/brands/huisman/nl_2w250.htm">voorbeeld</a>.
Kijk anders ff bij vraag en aanbod op www.heuff.nl. Bij dit bedrijf heb ik mijn EAWs gekocht: http://www.geluid-licht.nl/occasions/occasion.html
En Ampco: http://www.ampco.nl/Index1.htm

Maar er zijn ook hoorns die wel voor HiFi geschikt zijn, als je daar interesse in hebt, kan ik wel aan een url komen met ontwerpen, alhoewel sommigen wel weer heel groot worden.

Update: ondertussen heeft R(ob) al een link gepost, hij is de man voor al uw HiFi hoorn vragen :).

Jag

• Gman
Ik ben een leek op dit gebied...maar ik las over beter geluid voor binnen, en dat stond me wel aan.

Maar ik zie nu pas hoe lelijk die krengen zijn! :r

Afbeeldingslocatie: http://www.lowther.nl/wwwpages/oris-system.jpg

• Jag

Jag

Hehe, dat model staat mij ook niet zo aan :). Hoorns hoeven helemaal niet lelijk te zijn hoor, helemaal als het een backloaded hoorn is, dus aan de achterkant van de driver. Dan is de speaker vaak niet te onderscheiden van een direct radiator.

Jag

• HighLander
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2020

HighLander

One day you will see

Hmm hoornspeakers zijn over het algemee vooral voor de bassen, er er zijn tientallen programma's om zelf kasten te ontwerpen.

Basisidee is dat er in je kast een hele hoorn opgevouwen/opgerold zit die het geluid versterkt. Dacht ik tenminste. Deze dingen zien er idd niet uit.

Deze programma's rekenen op basis van type speaker en andere parameters de perfecte kast voor je uit.... En het blaast als een gek.

Dat versta ik dus onder hoornspeakers.... en die doen het een stuk beter dan dit vage gammele ding.
----
Na navraag blijken beide soorten hoornspeakers teheten, hoezo verwarrend... Vind ik mijn uitleg toch een stuk mooier :)

Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience.

• Jag

Jag

Hoorns alleen voor lage tonen?! Het is juist zo vervelend dat die hoorns dan zo groot moeten zijn en dat je dan moet gaan vouwen of buigen.
En die ene hoorn die iedereen (begrijpelijk) zo lelijk vindt, is een ontzettend dure hoorn.

Jag

• Gman
Hooglander: Heb jij prog voor mij? ;)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Jongens.. ga voor de karlson speakers.. is ook op hoorn gebaseerd..

is gewoon een grote vierkante kast.. met, het lijkt alsof je 2 schuine luikjes aan de voorkant hebt zitten....

Het is echt DE perfecte speaker voor laag..\

Het is een oud ontwerp dacht uit 1965 ofzo..
in de bibliotheek eens zoeken over zelfbouw luidsprekers.. staan ze vaak in..

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Jag

Jag

Er bestaat echt niet zoiets als de perfecte speaker, anders zouden audiofielen elkaar niet aan het bestrijden zijn over het ideale ontwerp. Om maar een simpel voorbeeld te geven: er is geen antwoord op de vraag wat nou beter is, een 6dB per octaaf of 24 dB per octaaf filter, zoiets is heel subjectief.
Neemt niet weg dat ie wel heel goed kan zijn natuurlijk.
Er zijn trouwens ook full range hoorn ontwerpen, en dat wil zeggen echt full range, dus maar één driver die het hele frequentiegebied voor zijn rekening neemt. Het grote voordeel is verminderde fase problemen omdat er maar een driver is, en uiteraard geen x-over meer. Ik zal eens aan Rob) vragen of hij een link heeft.

Jag

Verwijderd

Je moet hoorns niet verwarren met transmissielijnen, Tbusquet! Die Karlson resonators zijn idd mooie kasten... het probleem is echter, een hoop oude ontwerpen (zowel hoorns als transmissielijnen) zijn gemaakt rondom de KEF B139, een unit die in de jaren 60-70 zeer populair was (en nu dus nauwelijks meer te krijgen).
En er bestaat ook ZEKER niet zoiets als DE perfecte speaker... hoewel ik moet toegeven dat labyrinth-ontwerpen zoals bv. de Rogers TL er heel dichtbij komen. Vroeger wisten ze het wel :)

• digifiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-01 14:15
Jeps of dat oude jbl systeem van 25 jaar geleden met die Grote met zand gevulde hoorns ;) in goes zit geloof ik nog een tent waar ze daar mee draaien :) kwamen we een keer binnen met 2 turbo-sound bassen en 2 eaw 650 toppie's klonk beter maar vond het wel een stoor gezicht die grote horns aan t dak ;)

ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)

• Jag

Jag

Die 650's zijn overigens ook hornloaded.
Als je grote hoorns trouwens stoer vindt, zul je mijn EAWs ook wel kunnen waarderen.

Jag

• digifiel
klopt meeste eaw's zijn hoorn geladen
wilde alleen even zeggen dat dat Oude jbl systeem dat daar in die kroeg gewoon nog draaiden best stoer er uit ziet
begrijp je wat ik bedoel?

maar zo goed als al t eaw is hoorn geladen
heb vorig jaar een zo goed als iederweekend bij een geluidsverhuur bedrijf gewerkt en daar hebben we bijna alleen eaw en turbo-sound, ga nu alleen bijna nooit meer mee omdat ik nu vaste baan heb en meestal zaterdag en zondag overdag moet werken is best jammer want was echt leuk om te doen

kan trouwens die bh 500 niet zo snel voor de geest halen zal ze ff gaan bekijken op de site
kan m niet vinden op site :) maar ik las ergens dat jij ook gerust tegen/in een baskast inslaap valt :) slapen goed he die eaw kasten ze zijn alleen zo duur als bed :)

• Jag

Jag

Huh? Hoe weet jij dat ik bh-500s heb:?

Leuke baan, voor een geluidsbedrijf werken. Ik doe nu bijna hetzelfde, ik werk bij de Enschedeploeg (al studeer ik in Eindhoven en kom uit Utrecht) en die "lenen" je uit aan geluid/licht bedrijven. Zo heb ik laatst in Zaandam voor Stage pro in opdracht van ID&T een V-Dosc en andere L-ACOUSTICS apparatuur weggesleept.

Jag

• digifiel
staat hierboven :)

wil eigenlijk volgend jaar een opleiding in t geluid gaan doen maar weet niet goed welke
heb jij nog goede suggesties?

• Jag

Jag

Ja, dat heb ik wel geweten. Ik heb een tijdje geleden een artikel in EOS (soort van techniek tijdschrift) gelezen dat min of meer over zo'n opleiding ging. Maar het was wel geloof gericht om mixer te worden, en da's misschien wel wat anders dan jij bedoelt. Ik doe zelf elektrotechniek aan de TUE, en misschien dat ik daarmee ook nog wel verder ga in de audio wereld (IR bij EAW ;)).
Als je interesse hebt, kan ik het wel ff voor je opzoeken (zal wel ff duren).

Jag

• Jag

Jag

Link naar topic over mijn bh-500's, inc link naar pdf file met extreem slechte en lelijke foto: http://gathering.tweakers.net/edit?id=494394

Jag

• digifiel
als je dat zou willen doen graag :)
en jah een opleiding voor mixer bedoel ik
ik heb al wel een paar adressen gehad van kennisen, sound seminar in rotterdam en klankvaardigheid in naarden/bussum

Jeps Eaw maakt goed spul alleen t is lood zwaar :) sb850 rond de 100 kilo geloof ik of was dat de kf

• Jag

Jag

Tja, loodzwaar, dat heb ik ook ervaren toen ik twee EAWs naar boven moest sjouwen! 60 kg, met drie mensen, en we moesten zelfs buitom, via de achtertuin met beide deuren (van een dubbele deur) open anders paste ze niet :P. En toen de trap op, wat een hel. Vette beschadigingen achter gelaten, maar ze staan nu boven :). En dan aanstaande week versterkers uitproberen en dan eentje kopen :). En als we het daar toch over hebben, jij hebt vast wel ideeen hierover, het staat ook aan het einde van de topic uit de vorige post, dus leef je uit. Ik zal ff snel kijken of ik dat tijdschrift kan vinden (ik denk niet dat ik het kan vinden, en dan moet ik het gaan vragen, en dat wordt morgen want ik heb weinig zin om daar nu mijn vader voor wakker te maken).

Jag

• digifiel
ik zou voor carver gaan en als je wat meer uit wil geven crest, maar carver wil ook best lekker gaan thuis
edit:

zal ik is aan de eigenaar van dat bedrijf vragen ofie niet nog een versterker voor die kastjes heeft liggen?

• Jag

Jag

Gevonden! Ik quote:
Los van de jarenlange praktijkervaring, bestaat er ook zoiets als een gestructureerde opleiding tot geluidstechnicus. Al moet je daarvoor als Belg eigenlijk de grens over, want in Belgie zijn er alleen opleidingen die onderdeel zijn van een bredere audiovisuele scholing. "Ik volg daarom in Rotterdam een privécurses van een jaar, een zogenaamde sound seminar." legt Tom Vuerstaek uit. "Niet bepaald goedkoop, maar je krijgt dan ook les van ervaren docenten. In de cursus ligt de nadruk op een brede audiobasis, met zowel studiotechniek als de verschillende live-aspecten. Verder is er ook volop aandacht voor de nieuwste computer-, ISDN- en multitracktechnieken, kortom alles waar de moderne geluidsman te maken kan hebben."

Jag

• Jag

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>ik zou voor carver gaan en als je wat meer uit wil geven crest, maar carver wil ook best lekker gaan thuis[/quote]Hmm, Carver, ook nog een reden voor Carver? Crest is errug duur, zeg maar een beetje onbetaalbaar. Voor een redelijke versterker leg je 3000,- neer, en dat is dan de allergoedkoopste serie (Vs).
Geen Dynacord? Die nieuwe van Dynacord, de standard precision serie, is erg goedkoop, en als ik Heuff sound&vision moet geloven komt dat omdat die dingen in massa productie zijn genomen.

Jag

• Jag

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>zal ik is aan de eigenaar van dat bedrijf vragen ofie niet nog een versterker voor die kastjes heeft liggen?[/quote]Kijk, dat is nou eens een goed idee. En ik wil niet drammen, maaruh, zou je dat dan binnenkort willen doen, want ik ga echt deze week versterker shoppen (ik heb namelijk college-vrije week, en da's nogal zeldzaam).

Jag

• digifiel
tnkz jag
heb hier ook wat voor je denk ik
http://www.carverpro.com/pm_series.htm
dan zou ik de 1400 of 950 pakken
of uit de
http://www.carverpro.com/pt_series.htm
de 1250 of 1800 :)
maar als je dr niet echt mee gaat raggen de 420 of 700 uit de pm serie denk dat je die 420 2e hands al rond de 1000 piek kan krijgen (edit) volgens mij ook nog wel minder denk ik (edit)

• digifiel
is goed ik bel hem morgen ff en laat t je dan horen
zie ook ff vorig bericht welke je een beetje goed vindt

• Jag

Jag

Ok, bedankt, ik kende ze al, en had ze al oppervlakkig doorgekeken. Ik zal ze nu ff goed bestuderen en een "keuze" maken en die morgenmiddag posten. Nu ff een biertje pakken, nog meer muziek luisteren en maar eens gaan slapen.

Jag

• digifiel
is goed heb morgen toch vrij dus zal ff een belletje geven en m erop zetten ik pak ook ff nog wat drinken en dan ook is slapen ;)

• Jag

Jag

Nog een plaatje van een stylish en ongetwijfeld ook goede hoorn:
Afbeeldingslocatie: http://www.carfrae.com/_borders/Speaker__Cello_W.jpg

En <a href="http://www.carfrae.com">website</a>

Jag
Pagina: 1