[VB] DTPicker

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-02 21:53
Ik heb op een form een DTPicker, met alleen de datum

Bij Form Load heb ik de volgende code
code:
1
2
3
4
  rst.AddNew

Set txtDate.DataSource = rst
  txtDate.DataField = "date"

In de database staat "date" als standaardwaarde now()

Maar als ik dus een datum kies anders dan vandaag en save met rst.Update, dan krijg ik een foutmelding: De gebeurtenisafhandeling van de gebruiker heeft een methode in de voorziening aangeroepen die niet wordt herhaald.

Maar als ik ik de standaardwaarde now() uit de database haal krijg ik bij het laden van het form het volgende:
unable to bind to field or DataMember: 'date'

date heb ik al geprobeerd in de database te zetten als text en date / time

Hoe dit op te lossen

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
code:
1
2
3
rst.AddNew
Set txtDate.DataSource = rst
txtDate.DataField = "date"
wat is txtDate ? Is dit uw DTPicker

'k Veronderstel dat je een datum wilt kiezen van uw DTPicker en deze datum dan opslaan in uw database (hoe benader je je database-toegang: DataEnvironment, ADO, ...?)

Dan koppel je toch gewoon uw DTPicker aan uw databank met de properties in de categorie DATA: Datasource, Boundcolumn, Boundtext, ...
Maar als ik dus een datum kies anders dan vandaag en save met rst.Update, dan krijg ik een foutmelding: De gebeurtenisafhandeling van de gebruiker heeft een methode in de voorziening aangeroepen die niet wordt herhaald.
Een .update wordt dan overbodig ... :)

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

• Karlok[JY-616]
Op vrijdag 14 juni 2002 20:36 schreef -Avalanche- het volgende:

[..]

wat is txtDate ? Is dit uw DTPicker

'k Veronderstel dat je een datum wilt kiezen van uw DTPicker en deze datum dan opslaan in uw database (hoe benader je je database-toegang: DataEnvironment, ADO, ...?)

Dan koppel je toch gewoon uw DTPicker aan uw databank met de properties in de categorie DATA: Datasource, Boundcolumn, Boundtext, ...
[..]

Een .update wordt dan overbodig ... :)
Goed txtDate is mijn DTPicker en benader mijn database met ADO

En DATA: Datasource, Boundcolumn, Boundtext, ... snap ik niet.

Als .update overbodig wordt hoe save ik dan? wa vergeten te vertellen dat .update achter een knop zat

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
Ik denk dat je eerst Boundcolumn enzo probeert te snappen. Zeer belangrijk als je werkt met ADO

'k zal je eventjes op weg helpen:

1)
Een tabel van je database kun je benaderen via een ADODC (een control die je in uw form moet toevoegen). Voor deze control moet je enkele properties invullen zoals connectiestring, welke tabel, ...

2)
Daarna zet je je DTPicker op je form. Je zal zien dat deze control de properties Databound, Datafield, Datamember, Datasource... bevatten

De propertie Datasource bepaalt welke ADODC control je aan dit veld wilt koppelen.
Die andere properties bepalen welk veld je wilt koppelen aan deze control.
Als je dan iets veranderd aan die control ( DTPicker) zal dat, via die ADODC, automatich meeveranderen aan je databank. Ook wordt onmiddellijk de juist waarden ingevuld, afhankelijk van de waarden in je database.

Je moet dat eens goed bekijken die ADODC en daar eens met experimenteren.
via deze properties moet je bepalen welk vel

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

• Karlok[JY-616]
Op vrijdag 14 juni 2002 21:35 schreef -Avalanche- het volgende:
Ik denk dat je eerst Boundcolumn enzo probeert te snappen. Zeer belangrijk als je werkt met ADO

'k zal je eventjes op weg helpen:

1)
Een tabel van je database kun je benaderen via een ADODC (een control die je in uw form moet toevoegen). Voor deze control moet je enkele properties invullen zoals connectiestring, welke tabel, ...

2)
Daarna zet je je DTPicker op je form. Je zal zien dat deze control de properties Databound, Datafield, Datamember, Datasource... bevatten

De propertie Datasource bepaalt welke ADODC control je aan dit veld wilt koppelen.
Die andere properties bepalen welk veld je wilt koppelen aan deze control.
Als je dan iets veranderd aan die control ( DTPicker) zal dat, via die ADODC, automatich meeveranderen aan je databank. Ook wordt onmiddellijk de juist waarden ingevuld, afhankelijk van de waarden in je database.

Je moet dat eens goed bekijken die ADODC en daar eens met experimenteren.
via deze properties moet je bepalen welk vel
Goed, wat je nu allemaal typt snap ik ook wel

bv als ik een gewoon textbox heb en die koppel met
Set txtRemarks.DataSource = rst
txtRemarks.DataField = "remarks"

en dan save doe met rst.update dus, dan saved ie dus ook zoals het hoort, maar die datum zit me gewoon niet lekker.

edit:

En als ik ipv een DTPicker een textbox gebruikt, waarbij je dus zelf een datum moet invullen dan gaat dat goed, maar een DTPicker is wel zo makkelijk

[/edit]

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:20

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Ik ben persoonlijk niet zo'n heel grote fan van data-aware controls, juist vanwege het feit dat ze (direct of indirect) in je database zitten te wroeten :)

Maar heb je sowieso hier niet de mogelijkheid om een niet-data-aware DTPicker te gebruiken, en dan pas bij de rst.Update de waarde in de DTPicker in code weg te schrijven in je recordset? Ben je iig van het probleem af :7
Pagina: 1