Op zaterdag 15 juni 2002 18:08 schreef AleSyS het volgende:
Ik heb ff die review sites doorgelezen.
Voor de Nikon F65 wordt het volgende negative gezegd:
Contra:
slow flash synch speed
De snelste sluitertijd waarbij je de flitser kunt gebruiken. Het is beter als die hoger is, 1/250 is beter dan 1/125 bijvoorbeeld. Je kunt dan met een hogere sluitertijd flitsen. Vaak is dit nuttig als je bij veel licht extra wilt bijflitsen, en een groot diafragma wilt gebruiken om de scherptediepte te beperken (portretfoto's in felle zon). Je krijgt dan al snel dat je je diafragma moet verkleinen omdat anders je foto overbelicht wordt.
Als je dit toch wilt, heb je 2 mogelijkheden:
- een film met een hele lage gevoeligheid gebruiken
- een ND (neutral density, of grijsfilter) filter gebruiken om de hoeveelheid licht die bij de film komt te beperken.
Je hebt soms ook de mogelijkheid van een focal plane flitssynchronisatie, of high speed synchronisatie. Je kunt dan (wel met enig lichtopbrengstverlies) op hogere snelheden flitsen dan de "echte" flitssynchronisatiesnelheid. Ik weet dat canon dit kan met een aantal van de externe flitsers. Ik weet alleen niet zeker of de eos 300 het ook ondersteunt.
Even uitleg over de theorie:
Een flitser bestaat in het algemeen uit 2 verticaal bewegende gordijnen. Eerst wordt de sluiter geopend doordat het 1e gordijn naar boven (of beneden) beweegt. Vervolgens wordt die weer gesloten door het 2e gordijn.
De bewegingssnelheid van de gordijnen is ongeveer constant. De verschillende sluitertijden worden bepaald door de tijd tussen het activeren van het 1e en het 2e gordijn. Bij de hoogste sluitertijden is de sluiter nooit helemaal open. Het 1e gordijn is nog niet helemaal weg als het 2e gordijn al begint met het sluiten van de sluiter. In normale omstandigheden wordt de foto toch nog goed belicht, de smalle spleet tussen het 1e en 2e gordijn zal immers langs de hele film "lopen", en zal elk deel van de film ongeveer even lang belichten. Het wordt echter een probleem als je gaat flitsen. Een flits duurt veel korter dan de sluitertijd. Als je met zo'n snelle sluitertijd gaat flitsen, zal alleen het deel waar de spleet tussen de gordijnen op het moment van de flits zat, door de flits belicht worden. De rest van de foto wordt belicht alsof je niet geflitst hebt.
De flitssynchronisatietijd is de minimale (snelste) sluitertijd waarbij gegarandeerd kan worden dat de hele sluiter open is op het moment van de flits.
Bij high speed synchronisatie wordt gedurende de hele sluitertijd de flits op een lagere intensiteit aangehouden, zodat toch de hele foto door de flits belicht wordt. Dit kost echter veel licht naarmate je snellere sluitertijden gebruikt.
Als je snelle actie wilt "bevriezen" door het gebruik van een flitser, kun je beter standaard flits gebruiken dan high speed flits. Dit klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar het is logisch:
Een gewone flits duurt veel korter dan de sluitertijd. Je snel bewegende onderwerp zal dan ook slechts gedurende de flitstijd echt belicht worden. Bij een HSS flits wordt de flitser gedurende de hele belichting aan gehouden. Dit duurt veel langer dan een losse puls bij standaard flits.
, no spot metering
Spot-metering, ofwel puntbelichtingsmeting, concentreert de belichtingsmeting op 1 klein punt. Je kunt op een klein punt dat je neutraal belicht wilt hebben de belichting meten. Vervolgens hou je die belichting vast, en maak je de foto. Nuttig voor lastige situaties waarbij je zelf de controle over de belichtingsmeting wilt houden. Voor puntmeting heb je echter wel Auto Exposure Lock nodig, daarover zo meer

Echte spot-metering vind je niet op veel camera's in die prijsklasse, dus ik vind dit niet zo'n erg groot gebrek.
, No Auto Exposure lock
Auto exposure lock is het vastzetten van de automatische belichting. Hierbij meet je eerst te belichting op een bepaald gebied dat je neutraal belicht wilt hebben. Vervolgens "lock" je de belichting, en maak je de uiteindelijke compositie en neem je de foto.
Zelf gebruik ik AEL regelmatig, maar vooral FEL (flash exposure lock) gebruik ik veel. Ik vind dit wel een belangrijk gemis.