[Linux] backuppen van "copyprotected" cd's

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15
Ik heb een aantal cd's die "writeprotected" zijn. ik dacht... bak ik ff middels dd een backup. Maar hij knalt helemaal vast (niet de poeter.... maar het proces).
code:
1
dd if=/dev/cdrom of=./backup_van_cd.bin conv=noerror

Weet iemand hoe ik dat kan opvangen :?

DISCLAIMER
Niet gaan zeuren over illegale zaken, want volgens artikel 45K van de Auteurswet, mag de rechtmatige gebruiker een reservekopie maken.

Artikel 45k Auteurswet
Als inbreuk op het auteursrecht op een werk bedoeld als in artikel 10, eerste lid onder 12e sub, wordt niet beschouwd de verveeldiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van eerder genoemde werk, die dient als reservekopie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.

My weblog

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

het kan een tijdje duren hoor... zegt niet gelijk dat het vastgelopen is.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• capedro
Op vrijdag 14 juni 2002 20:13 schreef Skinkie het volgende:
het kan een tijdje duren hoor... zegt niet gelijk dat het vastgelopen is.
Ik vond het al zo vreemd... was het niet echt gewend van Linux ;)

Maar in theorie moet ie er gewoon overheen fietsen :?

My weblog

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Hoe was je btw van plan om de file weer op een CD te branden? De outputfiles van dd zijn vziw niet compatible met de .bin/cue of .iso's die normale writersoftware als input nodig heeft. Of zit ik er een beetje naast?

Even proberen hoor :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Nou, dd verslikt zich hier ook behoorlijk in een SafeDisc-2 CD'tje. En overigens is het helemaal niet zo logisch dat Linux 'er zomaar overheen fietst', omdat bijvoorbeeld CloneCD je drive vertelt, dat 'ie bad sectors en dat soort feestjes moet negeren :)

En ik vermoed eigenlijk dat dd gewoon ad infinitum die sectors probeert te lezen. Het is overigens normaal dat het lezen van protected CD's in het begin lang duurt, en daarna sneller gaat, maar hij blijft hier dus echt op 176 KB hangen.

Edit: Hmm... vanuit m'n LiteOn leest 'ie wel netjes. Even uitzoeken waarom het vanuit m'n Toshiba DVD-spelertje niet gaat. Ik krijg inderdaad netjes de bekende bad sector-meldingen die we allemaal van protections gewend zijn. Ben erg benieuwd of 't gaat lukken :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• capedro
Op vrijdag 14 juni 2002 20:30 schreef intoxicated het volgende:
Nou, dd verslikt zich hier ook behoorlijk in een SafeDisc-2 CD'tje. En overigens is het helemaal niet zo logisch dat Linux 'er zomaar overheen fietst', omdat bijvoorbeeld CloneCD je drive vertelt, dat 'ie bad sectors en dat soort feestjes moet negeren :)

En ik vermoed eigenlijk dat dd gewoon ad infinitum die sectors probeert te lezen. Het is overigens normaal dat het lezen van protected CD's in het begin lang duurt, en daarna sneller gaat, maar hij blijft hier dus echt op 176 KB hangen.
Krijg je nu de volgende errors:
code:
1
2
3
dd: reading `/dev/cdrom': Input/output error
4755+0 records in
4755+0 records out

Er moet toch een tooltje zijn waarmee je ze kan backuppen :?

My weblog

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op vrijdag 14 juni 2002 20:33 schreef capedro het volgende:
code:
1
2
3
4755+0 records in
4755+0 records out
Maar dat is dus normaal, volgens mij.

- Pastor Richards @ VCPR

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Op vrijdag 14 juni 2002 20:33 schreef capedro het volgende:

[..]

code:
1
2
3
4755+0 records in
4755+0 records out

Er moet toch een tooltje zijn waarmee je ze kan backuppen :?
Voor het backup's maken van gewone CD's kan je het beste het programma cdrdao gebruiken dat disk-at-one copies ondersteund met (sortof cue sheets).

Echter cdrdao kan niet met bad sectors omgaan (breekt af) die bv standaard aan het einde track-at-once CD-R's zitten. Zie de README.copy van cdrecord!

Hiervoor kan je proberen met readcd (onderdeel cdrecord package) een raw copy te maken. Deze probeert slechte sectors meerdere keren te lezen en je kan sector ranges opgeven.

De raw images kan je vervolgens met cdrecord met de disc-at-once optie weer op cd branden.

Voor het backupen van echte copy-protected cd's zul je toch windows moeten booten en CloneCD en consorten gebruiken.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

En anders zou je ook nog dd_rescue kunnen gebruiken. Werkt het zelfde als dd, maar blijft niet hangen op bad sectors. Het heeft ook de mogelijkheid om de cd achterstevoren te lezen, waardoor je meer kans op success hebt.

En dd images zijn direct op cd te fikken hoor, zo backup ik mijn cd's altijd ;)

• capedro
Op zaterdag 15 juni 2002 03:19 schreef r3b00t het volgende:
En anders zou je ook nog dd_rescue kunnen gebruiken. Werkt het zelfde als dd, maar blijft niet hangen op bad sectors. Het heeft ook de mogelijkheid om de cd achterstevoren te lezen, waardoor je meer kans op success hebt.

En dd images zijn direct op cd te fikken hoor, zo backup ik mijn cd's altijd ;)
Kan je mij misschien de parameters geven die jij gebruikt :? :?

Ben al wat bezig geweest...
code:
1
dd_rescue -r /dev/cdrom ./output-file.file

My weblog

• deadinspace
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Even van "writeprotected" "copyprotected" gemaakt in de topictitel :)

Writeprotected zijn CDs wel vaker :P

• capedro
Op dinsdag 18 juni 2002 17:44 schreef deadinspace het volgende:
Even van "writeprotected" "copyprotected" gemaakt in de topictitel :)

Writeprotected zijn CDs wel vaker :P
Thnx....

* capedro heeft zelf wijziging in topictitel aangevraagd ;)

My weblog

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:23
Topicje is alweer een dikke week oud, maar hoe fik ik zo'n raw dd image terug naar CD?

• LollieStick
  • Laatst online: 12:38
*blaat* :D

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

daar is een heel mooi tooltje voor :)

het heet... jawel: cdrecord :)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:23
Heb het dus niet voorelkaar gekregen met linux om Championship manager 01/02 te backuppen. Dacht ik slim te zijn: ISO maken met de puter van mn broer mbv cloneCD, vervolgens met cdrecord of cdrdao (weet zo niet meer welke cuesheets vreet) dat ding gefikt. Resultaat: "AUTORUN.EXE is geen geldige Win32 toepassing". Tja, krijg je van die Techmedia CD-ROMspelers van vroeger die overal wel foutcorrectie voor hebben. Zelfs CDs met gaten leest ie :P
Pagina: 1