RAID master/slave op één IDE kabel: hoeveel trager

Pagina: 1
Acties:

• ijzer7
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-01-2025
Hi,

Ik he zojuist een RAID config draaiend gemaakt. Best simpel.
Voor de zekerheid heb ik ze allebei master op een eigen IDE kabel gemaakt.

Echter, het liefst plaats ik ze achter elkaar op mijn Promise fasttrak 100 kaartje als master slave, zodat ik weer een apart IDE kanaal vrij heb voor een andere HDD,

Maakt dat heel veel uit in snelheid? Ervaringen?

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Probeer het eens. Gewoon ff de stekkers verwisselen, ouwe array removen en nieuwe aanmaken.

oja, dit gaat zonder dataverlies ;)

Test het gelijk ff, weten wij het ook !

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 07:14
Ja, test het eens. Ik ben zeer benieuwd.

• ijzer7
Op vrijdag 14 juni 2002 19:39 schreef Madrox het volgende:
Probeer het eens. Gewoon ff de stekkers verwisselen, ouwe array removen en nieuwe aanmaken.

oja, dit gaat zonder dataverlies ;)

Test het gelijk ff, weten wij het ook !
Kan dat ECHT zonder dataverlies? Zeker wetuh?
Dan verwissel ik die kabels zo. Anders ben ik 30GB aan data kwijt. En dat probeer ik niet uit.

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zolang jij niet format of fdisk draait, NEE !

Gewoon doen !!!!

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:22

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

ik kan je wel vertellen dat performance echt hard achteruit gaat. waarschijnlijk wordt het een stuk langzamer als gewoon 1 hd (zonder raid) maar test maar eens dan zul je het zelf zien.

het probleem is dat maar 1 hd tegelijk kan worden aangesproken en als je dus raid 0 draaid moet elke keer de hd wachten op de andere hd waardoor het dus 2 keer langzamer zou moeten gaan als met maar 1 hd.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• ijzer7
dat vermoeden heb ik ook, maar ik ga het toch uit proberen.

Als je overigens van een single formatted HDD een "array" in zijn eentje maakt (om een IDE op het mobo vrij te maken), ben je dan alle data kwijt?

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 22:05 schreef cosmoOo het volgende:
ik kan je wel vertellen dat performance echt hard achteruit gaat. waarschijnlijk wordt het een stuk langzamer als gewoon 1 hd (zonder raid) maar test maar eens dan zul je het zelf zien.

het probleem is dat maar 1 hd tegelijk kan worden aangesproken en als je dus raid 0 draaid moet elke keer de hd wachten op de andere hd waardoor het dus 2 keer langzamer zou moeten gaan als met maar 1 hd.
Onzin, heb m'n RAID-0 config ook op 1 kabel gehad(2x 40GB IBM), dit haalde met gemak 65 mb/sec

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Yep, had 4 maxtor's draaien op Raid-0. Ging ook als een speer.

Enne, als jij die single schijf gewoon in "span" mode hangt in zijn eentje, verlies je geen data.

Maarre, als je ehm al formatteert is ie toch al leeg :?

Verwijderd

hmz als ik een mobo met raid koop en ik maak een aray en ik heb nog een gewone primary ide en een slave ide ken ik daar toch ook me hardeplattertje aan sjoemelen ?

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 01:29 schreef Dannyke het volgende:
hmz als ik een mobo met raid koop en ik maak een aray en ik heb nog een gewone primary ide en een slave ide ken ik daar toch ook me hardeplattertje aan sjoemelen ?
Yep.

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 07:14
Heb je het al getest?

Verwijderd

Hier staat een mooie test met softwarematige raid onder win2k:
http://www.tomshardware.com/howto/01q3/010906/raid-06.html#data_transfer_diagrams

Even de grafiekjes bestuderen.
Ik zie o.a. deze conclusie: "Using two instead of only one IDE channel hardly has any impact on the data transfer performance".
(Dit geldt dus voor de softwarematige raid. Of hardwarematige raid minder presteert?)
Pagina: 1