hoeveel draden gebruikt mijn netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• leonardo1504
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Stel :

ik heb een kabelmodem in de huiskamer staan. Van daar uit gaat een CAT3 kabeltje met vier draadjes door het plafond. Boven het plafond staat een FreeBSD bak die NAT draait. daarachter een HUB met wat PC's. Nu wil ik die FreeBSD bak boven laten staan, maar ook een hub in de huiskamer zetten.

Probleem : het gat in het plafond is te klein om twee kabels door te laten, en kan niet groter worden gemaakt.

Nu zit ik te denken aan de volgende oplossing: Kennelijk kan TCP/IP over 4 aders (zie kabel tussen kabelmodem en NAT-machine. Een standaard CAT5 heeft er 8. Nu wil ik dus over 1 kabel van een meter of 5 via vier aders de traffic van modem naar NAT, en over de andere vier aders van NAT naar hub laten lopen. Hoe moet ik dan mijn RJ45 connectors knijpen tussen NAT-bak en hub? Hoe kom ik er achter of mijn NIC en hub dat ondersteunen??

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Moet kunnen. Netwerk kan werken met 4 aders. Zorg wel dat je 2 aderparen gebruikt voor de NAT en de andere 2 aderparen voor het modem. Maar het moet kunnen :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ja dit kan.
Voor standaard ethernet kun je het beste Cat5 pakken, welke idd 4 aders gebruikt.

Als je dan aan beide kanten van de draad 2 paartjes van 4 draadjesneemt, kun je dus aan elke kant 2 RJ-45 connecteren knijpen.
Zo heb je dus een 2in1 kabel.

Hoe je de 4 aderen moet knijpen weet ik niet, maar ik denk dat je daar met de search misschien wel uitkomt ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• leonardo1504
  • Niet online
Op vrijdag 14 juni 2002 18:52 schreef Koffie het volgende:
<knip>

Hoe je de 4 aderen moet knijpen weet ik niet, maar ik denk dat je daar met de search misschien wel uitkomt ?
De search heb ik al gebruikt, de FAQ gelezen en Google gegoogled, maar nergens iets kunnen vinden. Iemand die weet hoe ik mijn connectors moet knijpen?

<edit>
hmmm ik heb opeens een idee, simpel en dus moeilijk om er op te komen :-) . Waarom zou ik niet naar de bedrading kijken van de kabel die al tussen kabelmodem en NAT-NIC loopt? Ik ga het morgen proberen, als ik niet meer online kom weet je hoe dat komt :-)
</edit>

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 12:43

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Op vrijdag 14 juni 2002 18:57 schreef leonardo1504 het volgende:

[..]

De search heb ik al gebruikt, de FAQ gelezen en Google gegoogled, maar nergens iets kunnen vinden. Iemand die weet hoe ik mijn connectors moet knijpen?
je kunt toch gewoon ff op de aansluiting aan de netwerkkaart kijken waar de pinnetjes zitten? en die draadjes is de een rj45 stekker en de overigen voor de modem gebruiken.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28

Predator

Suffers from split brain

Kennelijk kan TCP/IP over 4 aders (zie kabel tussen kabelmodem en NAT-machine.
TCP/IP heeft daar weinig mee te zien. ;)

10Base-T & 100Base-T gebruiken maar 4 aders.
Op vrijdag 14 juni 2002 18:52 schreef Koffie het volgende:
Gewoon de overige 4 aders als 1,2,3 & 6 knijpen :Y)

--->Let wel op de getwiste paren<---

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• leonardo1504
  • Niet online
Thanx, ik had natuurlijk ook ff naar de kabel vanaf mijn kabelmodem kunnen kijken |:(

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:34
ik heb een keer een tekeningetje gemaakt... ik zal hem even opzoeken

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Voor 100 Mbit worden idd 4 draden gebruikt, voor 10Mbit heb je er slechts 2 nodig.

De draden voor een "gewone" Cat5 patchkabel zijn officieel:

1 Half Oranje
2 Oranje
3 Half Groen
4 Blauw
5 Half Blauw
6 Groen
7 Half Bruin
8 Bruin

En dit aan beide kanten hetzelfde.

Wil je een cross-cable maken, dan moet je aan één kant draden 1 <-> 3 en 2 <-> 6 doen, dus:

1 Half Groen
2 Groen
3 Half Oranje
4 Blauw
5 Half Blauw
6 Oranje
7 Half Bruin
8 Bruin

/me is toch nog wel trots dit me nog te kunnen herinneren na 4 jaar... >:)

• Chieliot
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Is heel gemakkelijk, je gebruikt idd 2 paren en deze knijp je in de connector op plekkie 1,2,3 en 6 waarbij 1 en 2 een paar is en 3 en 6 een paar is, met een straight link doe je aan de andere kant precies hetzelfde, mocht ie cross moeten zijn, dan moet je aan de andere kant die 2 paren omdraaien.

AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:34
Als het goed is wil je 1 'rechte' en 1 crosskabel hebben door 1 snoer. Recht voor kabelmodem<->router en cross voor hub<->hub. Zo ja, dan heb ik hier een 'tekening' staan:
[topic=445494/1/300]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• leonardo1504
  • Niet online
Op vrijdag 14 juni 2002 19:04 schreef FatalError het volgende:
Als het goed is wil je 1 'rechte' en 1 crosskabel hebben door 1 snoer. Recht voor kabelmodem<->router en cross voor hub<->hub. Zo ja, dan heb ik hier een 'tekening' staan:
[topic=445494/1/300]
OK er was al een topic over! tja niet gevonden. Het is ondertussen gelukt BTW. Weliswaar met twee keer straight, maar voorlopig heb ik dan ook gewoon 1 compu beneden staan en dat is een beetje weinig om die hub te rechtvaardigen.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op vrijdag 14 juni 2002 19:01 schreef Floppus het volgende:
Voor 100 Mbit worden idd 4 draden gebruikt, voor 10Mbit heb je er slechts 2 nodig.

:

/me is toch nog wel trots dit me nog te kunnen herinneren na 4 jaar... >:)
Helaas, iets minder trots zijn Floppus, ook 10 Mbps heeft 2 paar = 4 draden nodig, eent paar voor zenden en eent paar voor ontvangen.
Of heb je een alternatieve interpretatie bedacht voor het begrip half-duplex : alleen zenden of alleen ontvangen ?

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1