Toon posts:

[IP RiP]???

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat is IP RIP? en wat is het beste I of II ik kan nergens een fatsoenlijke uitleg krijgen wat het nou is.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:52

Predator

Suffers from split brain

Kon je dit echt zelf niet ff vinden :?

RIP = routing information protocol

Dat is een dynamisch interior routing protocol.
V1 is de stokoude versie.
V2 is een nieuwere versie maar die is eigenlijk ook nogal verouderd.
De reden waarom er nog een V2 gemaakt is, is omdat RIP erg veel gebruikt wordt/werd.

Betere alternatieven:
E-IGRP & OSPF

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 16:57 schreef Predator het volgende:
Kon je dit echt zelf niet ff vinden :?

RIP = routing information protocol

Dat is een dynamisch interior routing protocol.
V1 is de stokoude versie.
V2 is een nieuwere versie maar die is eigenlijk ook nogal verouderd.
De reden waarom er nog een V2 gemaakt is, is omdat RIP erg veel gebruikt wordt/werd.

Betere alternatieven:
E-IGRP & OSPF
in mijn router stat hij active op rip I is het beter om h'm op rip II te zetten of zo laten?

edit:
of uitzetten?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 14 juni 2002 17:02 schreef gpvelzen het volgende:

[..]

in mijn router stat hij active op rip I is het beter om h'm op rip II te zetten of zo laten?

edit:
of uitzetten?
Als jij moet vragen wat rip is dan mag je het gerust uitzetten ;)

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Idd predator voor mij betekend RIP ook Rest In Peace.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

EIGRP of OSPF zijn echt niet per definitie beter.. EIGRP werkt zowiezo alleen maar tussen Cisco apparatuur en OSPF is in veel gevallen gewoon simpelweg te zwaar.

RIP is inderdaad best wel oud maar voor simpele netwerk omgevingen met ene paar routertjes werkt het prima. Grote voordeel is dat o.a. NT en Unix ook RIP kletsen..
(en ja ook OSPF enz met wat moeite en linux kletst alles)

Maar wat je vraag betreft, ik schaar me achter het antwoord : "als het je niets zegt, zet het gerust uit !"

Ik heb niet het idee dat je een netwerk hebt met meerdere routers die dynamisch hun routes door moeten geven. Gaat het om een internet routertje ofzo ?

IP Rocks

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 15 juni 2002 01:33 schreef redguy het volgende:
EIGRP of OSPF zijn echt niet per definitie beter.. EIGRP werkt zowiezo alleen maar tussen Cisco apparatuur en OSPF is in veel gevallen gewoon simpelweg te zwaar.
Die zijn per definitie toch wel echt beter.
Indd meer cpu/geheugen verreisten maar daar krijg je veel snellere convergentie & minder bandbreedte verbruik voor in ruil.

Ik heb RIPv2 & OSPF kunnen vergelijk met 25 win2k AS routers en die convergentie is een wereld van verschil.

RIP is ook enkel voor kleine omgevingen.
Max 16 hops.

Maar voor een paar routertjes maakt het indd wel niet zoveel uit.
RIP is inderdaad best wel oud maar voor simpele netwerk omgevingen met ene paar routertjes werkt het prima. Grote voordeel is dat o.a. NT en Unix ook RIP kletsen..
(en ja ook OSPF enz met wat moeite en linux kletst alles)
De gated daemon klets OSPF, IS-IS & BGP (en RIPv1 & v2).
Veel moeite is dat niet :)

Routed niet, maar die's ook al oud.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

een ander probleem met ripv1 is dat er geen variable subnetmasking aankan. Hij begrijpt er dus niks meer van als je een subnet anders dan /8 /16 /24 gebruikt. (if i'm correct. En het is gewoon oud het blijft maar updates sturen als er niks gebeurt. eigrp is inderdaad beter

Verwijderd

OSPF is leuk voor middelgrote netwerken (tot een paar honderd pc's).

OSPF is een zogenaamd link-state toepassing (of was het nu protocol :? ). Dit wil zeggen dat iedere host een complete lijst heeft van de routes naar de andere client's toe.

Je zult begrijpen dat het cpu kracht kost om door die tabel met routes heen te werken. Zodra je een groot netwerk hebt wordt het dus allemaal een beetje traag.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 15 juni 2002 12:29 schreef martijntje het volgende:

OSPF is een zogenaamd link-state toepassing (of was het nu protocol :? ). Dit wil zeggen dat iedere host een complete lijst heeft van de routes naar de andere client's toe.
host & client zijn hier altijd routers :)

protocol = OSPF

Het is het type: link state (rip = distance vector type)
Dus "toepassing" is redelijk correct ;)
Je zult begrijpen dat het cpu kracht kost om door die tabel met routes heen te werken.
Zodra je een groot netwerk hebt wordt het dus allemaal een beetje traag.
Als de cpu kracht/geheugen vereisten nogal zwaar beginnen te wegen dan is RIP zoiezo al niet mogelijk door de hop limiet + dan verzuip je in het RIP verkeer.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zaterdag 15 juni 2002 12:29 schreef martijntje het volgende:

Je zult begrijpen dat het cpu kracht kost om door die tabel met routes heen te werken. Zodra je een groot netwerk hebt wordt het dus allemaal een beetje traag.
Heeft sterk te maken met het feit hoe je je netwerk inricht natruulijk. Als jeeen beetje handig bent met route sumamrizing dan valt er best goed met ospf te werken
Pagina: 1