Toon posts:

FreeSco probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het iemand gelukt om freesco draaient te krijgen met chello en een vast IP adres?

Ik heb echt alles al geprobeerd, 'k heb zelfs de isa kaartjes vervangen door pci kaartjes, 'k heb alle instellingen die ik maar kon bedenken al geprobeert, ik heb in elk forum de search al geprobeert, maar het lijkt wel of ik de enigste ben die een vast ip adres in combinatie met freesco wil gebruiken :? Iedereen heeft het over DHCP, maar dat is toch niet voor een vast ip?

'k heb van chello een com21 modem gekregen, de pci'tjes zitten in een pentium 75, en freesco draai ik van diskette. Vanaf die p75 gaat er een crosscable naar m'n laptop. Maar via die freesco bak kan ik er geen internet op krijgen. :'(

Is er iemand op dit forum die dit wel gelukt is :?
Zou diegene me zijn instellingen kunnen mailen?

Please help me! ik zit er al 3 dagen mee te klooien

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Chello geeft jou wel degelijk een dynamisch IP. Gewoon DHCP gebruiken. Zou niet meer dan 10min. instelwerk moeten zijn.

Zoef

• Tuumke
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 08:57

Tuumke

Shingaling?

heb je je firewall goed ingesteld..
heb je op je laptop gateway ingesteld
kan je pingen vanaf je laptop?
kan je pingen vanaf je server?

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

Verwijderd

Topicstarter
euh, ik woon hier in ermelo, iedereen heeft in dit gebied een vast ip gekregen. Die kreeg ik toen ik 2 jaar geleden begon met chello (had ik nooit moeten doen). als ik m'n laptop rechtstreeks op m'n com21 modem aansluit, dan moet ik persee dat vaste ip adres opgeven.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Ja, mij is het gelukt, met een 3Com 509B ISA kaartje en een Realtek RTL8139 kaartje.
Mijn 3Com zit aan internet, oftewel die krijgt het IP via DHCP. Voor m'n Realtek heb ik een vast ip ingesteld, die weer aan andere machines het IP uitdeelt via DHCP. En zo werkt het dus. :) (Nu al 45 dagen ofzo, met een P75 @ 100 MHz)

Alleen, ik kreeg het op de een of andere manier niet voor elkaar met 2 x 3Com 509B kaartjes, hij lijkt naar hardware adres te kijken welke ETH0 en ETH1 krijgt. En op de een of andere manier kreeg ik internet niet op ETH1 geinstalleerd (omdat bij mijn Terayon modem het mac-adres van de netwerkkaart belangrijk is.) Maar met een Realtek als interne netwerkkaart werkt het als een spreekwoordelijke tiet.

Welk OS draai je normaal ?? Als je bv windows98 draait, hoe stel jij je IP dan in ?? Krijg je 'm door winipcfg te draaien ?? Als dat zo is krijg je je IP via DHCP (en ja, dat kan ook met vaste ip's)

• Future
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Je moet er bij chello goed op letten dat je MAC adres van je ethernet kaart is geregistreerd bij Chello. Gebruik je een andere netwerkkaart dan je hebt gekregen, moet je je MAC adres laten veranderen.
Dat kan op 2 manieren: 1) je belt de helpdesk ;( 2) Je steekt de gewenste kaart in een win 9x machine, en probeer verbinding te maken. Als het goed is kan je dan zelf de wijzigingen invoeren. Je krijgt dan een speciaal scherm te zien, waar gemeld wordt dat je internet het niet doet.

Blaat

Verwijderd

Topicstarter
hmz.. ik heb nooit een netwerk kaart van chello gekregen, er was hier ooit is een aanbieding van een doe-het-zelf pakket.. mijn netwerk kaart staat dus helemaal niet geregistreert bij chello, ik heb het is nagevraagt, en er zijn hier erg veel mensen die geen netwerk kaart van chello hebben gekregen. :?

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Euh, oftewel, wanneer je via een andere netwerkkaart probeert te internetten krijg je een IP (en als dat zo is, krijg je dan ook nog hetzelfde IP ??)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 16:36 schreef Toewan het volgende:
Euh, oftewel, wanneer je via een andere netwerkkaart probeert te internetten krijg je een IP (en als dat zo is, krijg je dan ook nog hetzelfde IP ??)
nee. ik heb dat ip adres gewoon van chello (op papier) gekregen, die moet ik gewoon invullen. het maakt niet uit welke netwerk kaart ik gebruik.

maar ik heb hem net een half uur lang op dhcp gezet... maar hij komt niet verder dan "waiting voor DHCPOFFER on eth0..."

iemand enig id dat daar de oorzaak van kan zijn? :?

Voor een com21 kabelmodem is het trouwes niet van belang wat het mac adres is, dat is alleen het geval bij een Terayon modem ;)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

in de setup van freesco kies 72 en dan:
720 Use DHCP client to configure 1st network interface y/n [y]?
kies n en geef je static ip gegevens op
klaar

Verwijderd

Topicstarter
HHEEE allemaal!,

het is me eeeiiinnndddeeelllliiijjjjkkk gelukt!

vraag me niet wat ik anders heb gedaan als anders :?

ik heb ff een nieuwe geformateerde fd gepakt, en daar weer opnieuw freesco op geinstalleerd, en al jullie tips gevolgt, en hij deed het zomaar ineens :>:>

Thnx allemaal *D*D*D*D

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op vrijdag 14 juni 2002 19:05 schreef drahcir het volgende:
HHEEE allemaal!,

het is me eeeiiinnndddeeelllliiijjjjkkk gelukt!

vraag me niet wat ik anders heb gedaan als anders :?
wat? -->
ik heb ff een nieuwe geformateerde fd gepakt, en daar weer opnieuw freesco op geinstalleerd, en al jullie tips gevolgt, en hij deed het zomaar ineens :>:>

Thnx allemaal *D*D*D*D
:P

Verwijderd

Topicstarter
het is me gelukt om via de freesco te internetten *D

maar nu had ik nog 1 laatste vraag:

is het mogelijk om nu zonder beeldscherm/toetsenbord/muis die router aan en uit te zetten?

gaat hij niet vaag doen als ik hem gewoon in 1 x afsluit?
dat hoef je bij windows namelijk niet te proberen, daar krijg je gelijk een hele preek dat je windows niet goed hebt afgesloten ;)

• Future
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Als ik hem uit/aan zet hang ik er altijd ff een toetsenbord + scherm aan. Vind ik wel zo makkelijk.

Blaat

Verwijderd

ALs je control via http of telnet aanzet is dat niet nodig :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 19:42 schreef BrainDamage het volgende:
ALs je control via http of telnet aanzet is dat niet nodig :)
oke, en wat houd dat precies in ?

hij staat nu zo ingestelt:

*441 Enable time server and router control via HTTP y/s/n [s]? s
*442 Control HTTP server IP port [82] 82
*46 Enable telnet server y/s/n [s] s

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op vrijdag 14 juni 2002 19:50 schreef drahcir het volgende:

[..]

telnet staat aan voor lokaal netwerk, dus:

telnet openen met een connectie naar freesco,
inloggen username root + password

dan commando shutdown geven:
code:
1
shutdown -h now

ff paar minuten wachten en je kan hem uitzetten

Verwijderd

hoi,

Het maakt in principe niet veel uit als je hem gewoon uit drukt want hij leidt er tog nie onder. k heb 2 maanden z'n freesco bak draaiend gehad en k zette hem gewoon zo uit. hij deed het altijd <:)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op vrijdag 14 juni 2002 21:19 schreef S1985S het volgende:
hoi,

Het maakt in principe niet veel uit als je hem gewoon uit drukt want hij leidt er tog nie onder. k heb 2 maanden z'n freesco bak draaiend gehad en k zette hem gewoon zo uit. hij deed het altijd <:)
hmm, tja het kan goed gaan, maar en zeker als je vanaf floppy draait (nieuwe flop is zo gemaakt :)) maar ik draai vanaf hd (omdat er nog meer op staat :)) en het is altijd aan te raden om goed af te sluiten! Er kunnen altijd bestanden open staan.
En wat is dat nu voor een moeite om eens per jaar shutdown -h now te geven via telnet? (ok het kan vaker per jaar zijn :P)

Verwijderd

Precies, en als je lui bent werkt alleen Shutdown ook al ;)

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 19:50 schreef drahcir het volgende:

[..]

via http kun je hem nog makkelijker reboot je gat met IE, Opera ofzo naar (in mijn geval) 192.168.0.1:82 logt in en je hebt een mogelijkheid om hem te rebooten :)
Pagina: 1