Toon posts:

Minimaal systeem voor branden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Praktijk ervaring AUB. Heb de vraag gekregen van iemand met een P75/32 Mb. Extra schijf en brander (ik denk plextor 12/10/32) moeten nog gekocht worden.

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Weet niet of een 12x writer wel wil op een p 75
maar een 2x writer doet het perfect op mijn oude 120 :)

hangt volgens mij allemaal af van snelheid van je huidige HD/cd-rom en of die je writer wel bij kunnen houden

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt zowieso via image gebrand. En de plextor ondersteund burnproof. Hoeft ook geen 12x te branden!

• GX
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

mja, ik zou zeggen, probeer te writen op een rewritable, lukt het, dan werkt ie gewoon, zo niet dan zie je dat vanzelf...
en cd'tje kan je dan gewoon leegvegen en nieuwe zooi erop smijten :)

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
* witchdoc heb net zo'n 12-10-32 BP plextor gekocht.
In de manual staat: Om een stabiele werking van het toestel te garanderen dient uw computer bij voorkeur aan de volgende minimum vereisten te voldoen.
blabla pentium 200MHz of hoger, minimaal 64MB geheugen, vrije 5.25" bay en dergelijke logische nonsens

• KeeP IT ReaL
  • Laatst online: 11:38
Ik heb mijn brander (8*4*32) in een pen 166 zitten en het werkt perfect geen 1 keer vastgelopen door te langzame pc!!!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik heb het zelf maar proefondervindenlijk vastgesteld.

Systeem: P75, 32Mb, 2e schijf 5.1 Gb (quantum)
Brander: Plextor 12/10/32
Brand software: Nero 5.0 (laatste versie)

Data CD 630 Mb met burnproof = OKE, opnametijd 13 min.

Audio CD 680 Mb met burnproof = OKE, opnametijd 15 min.

Ik zag de readbuffer tijdens het branden teruglopen naar 0. De recorder buffer zwalkte op en neer tussen 0 en 75%.

Data Cd "Blair W.P" installeerde prima, game werkt goed.

Audio Cd klinkt perfect, geen tikken.

Systeem eis met Plextor dus uitermate laag.

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06 16:00

sko

12 min? dan is je systeem dus te traag.. je read en write buffer moeten dus wel continue gevuld zijn.. ander kun je net zo goed een 6x of 8x brander nemen.. ik ben met mijn plextor in 6a7 min klaar. dus een ietwat snellere computer is wel aan te raden.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 14:08

Valium

- rustig maar -

Ik heb hier een yamaha (2x)4x (re)writer liggen. Die brandt ook in 15 minuten een cd-tje. Als je wilt kunnen we ruilen, want ik wil wel een snellere :).
Ohh....laat maar. Is een IDE:(. Ik heb een SCSI. Vinnik toch wat lekkerder werken.
TIPS voor versnellen systeem:
Eigen kabel op de IDE controller.
DMA aanzetten.
Meer geheugen.
Snellere proc (duh).
Wat d8 je van het in je geheugen cachen van de CD (bijvoorbeeld 30 Meg ofzo). Dat scheelt alweer een paar minuten.

Anders kun je beter langzamer branden, want het mag dan burn-proof zijn, er zitten toch kleine haperingen op de CD die misschien, als je ook nog eens een slecht lezer en een slechte CD-R hebt voor problemen kan zorgen. En sneller gaat hij toch niet.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Bij de C't (http://www.heise.de/ct) gebruiken ze nog een P100 met ATA66 controller, om HD's te testen. Een P100 kan (met uitzondering van de aansluiting, ATA66), deze HD's nog prima bedienen. Met een P75 moet dan een cd branden (8 maal 150 is 1200, 12 maal 150 is 1800 kb/s) toch nog wel lukken, lijkt me....

Verwijderd

Topicstarter
Even voor alle duidelijkheid.
Mijn kennis wil geen extra geld uitgeven aan andere PC.

De plextor kan in beschreven systeem alleen goed branden met burnproof ingeschakeld.
Een andere brander (zonder burnproof) levert in dit systeem dus geen goede CD af.

De gebrande audio CD = perfect, geen tikken, geen haperingen.

Dat de snelheid niet aan 12x komt mag duidelijk zijn. Burnproof regelt de brandsnelheid.

Maar daar gaat het in deze topic ook niet om.

Verwijderd

Douw die brander in die bak zou ik zeggen :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, Plextor doet het alleen met burnproof?
Op welke snelheid heb je hem draaien? Als 12x te hoog gegrepen is, probeer op 10,8,6,4 etc.
De vraag is natuurlijk of het daarmee te maken heeft- 12x is nog altijd maar 1.8MB/s, dus lijkt me zonder meer te doen.
Staat de CDRW op z'n eigen IDE kanaal? Sec. Slave is doorgaans geen al te beste positie.
En natuurlijk controleren dat er niet een x-aantal TSRs lopen die de boel ophouden (Ctrl-Alt-Del voor overzicht>:) )

* Eigen ervaring: een Cyberdrive 2x2x6 CDRW (gammele *&%bak:( ) op een P100 m. 16MB ram volledig stabiel tot de Cyberdrive het begaf.

P75 m. 32MB moet minstens vergelijkbaar doen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1