[FLASH] Vanuit swf een image genereren

Pagina: 1
Acties:

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

Topicstarter
Vraag: als ik een constructie-tool maak (stel voor het bouwen van een muur), kan ik dan het resultaat zodra het naar wens is (bijvoorbeeld 6 stenen hoog, 5 breed) exporteren als image en dan die image vervolgens doormail naar een opgegeven e-mail adres.

Beetje e-card principe maar dan met samenstelfunctionaliteit. De ontvanger moet het bouw-resultaat van de bezoeker dus kunnen nakijken.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:49

Pelle

🚴‍♂️

Moet serverside gebeuren; denk aan een GD-lib ofzo, in combinatie met een scriptingtaal als PHP of Perl oid.

Zie http://www.php.net/manual/en/ref.image.php bijvoorbeeld.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Even met D2k overlegd; maak nog even goed duidelijk wat je nou precies wilt, het is nogal vaag namelijk.
Klinkt als een /14 topic, maar ik denk dat je ook de communicatie met de server weer vanuit Flash zult moeten doen, en dat is weer /13.

Je hebt straks dus 2 problemen: hoe communiceer ik via Flash met de server waar die image-bouw en mail-applicatie op staat (/13) en hoe bouw en mail ik die image (/14).

Pak hier een van die 2 problemen bij de horens en leg het nog even duidelijk uit; als je dat doet dan hoeven we 'm straks niet op slot te gooien omdat hij straks te offtopic is voor beide fora :)

Open maar een nieuw topic over het andere onderwerp in het juiste forum zou ik zeggen, dan komt het allemaal dik in orde :)

• Nozzman

Nozzman

Topicstarter
Mijn probleem is dit:

ik wil mensen via een Flash bestand iets samen laten stellen (stel: een kerstboom). De bezoeker bepaald zelf hoeveel ballen er in de boom hangen en waar ze hangen. Alle ballen zijn het zelfde.

Als de bezoeker eenmaal klaar is met samenstellen en denkt "mooie boom" dan wil ik dat hij die boom kan "bestellen". Als hij op "bestellen" drukt, krijg ik autom. een mailtje binnen met de door hem samengestelde kerstboom op een image. Zodat ik voor hem de door hem gewenste kerstboom daadwerkelijk kan gaan samenstellen.

Ehm...zo duidelijk? Ben erg benieuwd wat dit oplevert...

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

is niet zo heel moeilijk. geef even wat tips, aangezien ik zulke dingen voor mijn werk al vaak heb moeten maken, het eigenlijke werk bestaat uit een paar stappen:

1)Maak Flash movie
- deze bevat dan de kerstboom, en de ballen etc. zodra je tevreden bent, zorg dan dat je intern een array hebt met alle data. Daarna evt extra functionaliteit erbij zoals gegevens van persoon die het gemaakt heeft etc. Daarna post je de hele boel naar je script ( via geturl of loadvars, of xmlsendandload, etc )

Dan op naar stap 2:

2) Maak het script. Zal ten eerste alle data moeten verifieren. Daarna lekker de array splitten en gaan we het echte werk doen. Maak gebruik van een lib zoals ImageMagick of GD ( ligt er een beetje aan welke taal je zit te werken. Zo werkt gd iets lekkerder in PHP en ImageMagick lekkerder in Python en Perl, maar dat is persoonlijk ) Nu komt de truuk, je hebt vantevoren al een vaste template gemaakt met de kerstboom als PNG of JPG die je dan als basis gebruikt voor je kaart. Nu moet je de data omzetten naar een echt plaatje, splitten die array dus en via je library creer je de extra ballen.

Vervolgens ff mailen naar iemand, met alle extra gegevens zoals naam, adres, woonplaats.

c'est tout.

ff heel kort uitgelegd, nu aan jou de taak om het in echte code om te zetten :)

"You're only as good, as what you did last week."

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Wat je moet doen is de posities van de kerstballen doorsturen naar een php scriptje (of je andere favoriete scripting-taal).

Die pakt van de server een png-file van een lege boom (http://php.net/imagecreatefrompng) en plakt daar op de posities die jij hebt doorgegeven een png-file van een kerstbal in (http://php.net/imagecopymerge). Vervolgens slaat hij de image op (http://php.net/imagepng) op de server, en gaat hij het mailen (http://php.net/mail) aan de persoon die jij wilt.

Je zou het wellicht wat makkelijker kunnen maken door de mail-functionaliteit eruit te halen (want dan moet je weer met mime gaan werken en dat is niet 1-2-3 eventjes snel te doen als je geen scripting-kennis hebt), en met imagepng de image gewoon in de browser te tonen en erbij te vermelden dat ze 'm kunnen opslaan.

Maar goed, dit begint een /14 probleem te worden; als je hier nog meer vragen over hebt dan move ik 'm naar de buren :)

• Nozzman

Nozzman

Topicstarter
Thanx! Mailfunctionaliteit komt te vervallen idd. We doen het toch ff wat simnpeler denk ik. De array posten we in Flash naar php script. Script mailt link naar webmaster, met daarin alle variabelen. Webmaster klikt op link naar script met daarin alle variabelen. Script roept Flash aan met parameters.

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

erm :?
Op vrijdag 14 juni 2002 17:02 schreef Nozzman het volgende:
Mailfunctionaliteit komt te vervallen idd.

[..]

De array posten we in Flash naar php script.

[..]

Script mailt link naar webmaster, met daarin alle variabelen.

[..]

Script roept Flash aan met parameters.
Das weer een heel andere manier. Maar wat vervalt er dan? :)

• Nozzman

Nozzman

Topicstarter
Op vrijdag 14 juni 2002 17:08 schreef oh,when? het volgende:
erm :?
[..]

Das weer een heel andere manier. Maar wat vervalt er dan? :)
Je hoeft nu geen image te genereren. Je stuurt gewoon een SWF waarvan de schermoutput afhangt van de waarde in de array.

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Op vrijdag 14 juni 2002 17:10 schreef Nozzman het volgende:

[..]

Je hoeft nu geen image te genereren. Je stuurt gewoon een SWF waarvan de schermoutput afhangt van de waarde in de array.
Dan vervalt de mailfunctionaliteit niet, maar de image-generation functionaliteit :)

</miereneukmodus>

Pagina: 1