Na POST start 486 niet verder van hd, wel diskette

Pagina: 1
Acties:

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Topicstarter
Mijn vader heeft een Dell Optiplex 4100, maar hij moest een keer in de BIOS komen, maar wist niet hoe :z . Na veel geklooi had hij het gevraagd, en het was met Ctrl+Alt+Enter. Maar na dat gekloot start de pc niet meer op :(
Hij doet de POST goed, de SCSI kaart detecteerd de 2 hd's en de cd-rom, hij start door, maar nadat er staat "BIOS installed succesfully" hoor ik alleen wat geratel, en dan doed hij verder niks.
Als ik een diskette erin stop, dan start hij wel van de diskette op. Ik heb toen in DOS met fdisk de mbr schoongemaakt, maar dit helpt niet.
In de BIOS staat de hd op None, dit klopt want er staat naast dat bij een SCSI hd dit op uit moet staan. Het heeft ook altijd uit gestaan.

Ik kom dus de BIOS in, de bios van de SCSI kaart, kan opstarten van diskette, maar niet van hd.

Juist

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Topicstarter
Niemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Juist

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

niet zo snel schoppen man, dat doet pijn.

kun je de hdds wel gewoon benaderen, en staat er ook een actieve partitie op?

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 23:10 schreef Terw_Dan het volgende:

Eenmaal in DOS (via bootflop) kan ik gewoon op de schijven komen, en de bestanden lezen enz. Als ik Fdisk opstart dan ziet hij 2 schijven, met op schijf 1 1 primaire (actieve) partitie. Op schijf 2 staat ook een partitie, maar die is niet actief.

Juist

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Op zondag 16 juni 2002 23:10 schreef Terw_Dan het volgende:

....
schopje: vrijdag 14 juni 2002 - zondag 16 juni 2002

eerst even kijken volgende keer, zo wek je onnodige agressie op vriend

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op maandag 17 juni 2002 07:33 schreef richardkraal het volgende:

[..]

....
schopje: vrijdag 14 juni 2002 - zondag 16 juni 2002

eerst even kijken volgende keer, zo wek je onnodige agressie op vriend
zo nuttige info.. :{

En hoe staat in het bios de bootsequence? want dat zal waarschijnlijk dan verkeerd staan?? altans lijkt me

of probeer sys c: met een opstartfloppy

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 07:39 schreef ThaNetRunner het volgende:
En hoe staat in het bios de bootsequence? want dat zal waarschijnlijk dan verkeerd staan?? altans lijkt me

of probeer sys c: met een opstartfloppy
In de BIOS staat floppy first. Er staat dan bij dat hij van de diskette start, maar als die er niet is zal hij van de hd starten. Je kan dit alleen veranderen in hd only, maar dit maakt geen verschil.

Als ik sys C: doe, dan zegt hij dat de bestanden van een andere Windows versie zijn. Dit komt omdat er Win95 op de hd staat, maar de flop is van Win98. Maakt dit veel uit? Ik heb het maar niet gedaan.

Juist

Verwijderd

als jij een SCSI harddisk (dus ook controller) hebt, kun je instellen wat je wilt dat ie van harddisk moet booten, maar helpt dit niks.

Op een of andere wijze moet je instellen in de bios dat:
1st device -> floppy
2nd device -> SCSI/external
3rd device -> maakt_niet_uit

booten: BIOS -> SCSI Controller -> SCSI harddisk

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Topicstarter
Ahh, ik heb ff een Win95b bootfloppy gedownload (uit de WOS Faq). Daarmee opgestart, en toen "sys c:" gedaan. Nu start hij weer op :)

Maar de bootflop is Engels, en het menu'tje van kiezen tussen veilige modus enzo is nu ook Engels. :(

Juist

Pagina: 1