vraagje over primaire partities

Pagina: 1
Acties:

• anjin
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02-2025

anjin

We are in control.

Topicstarter
Hallo, ik heb een vraagje waar misschien iemand me mee kan helpen. Ik heb een nieuwe 40 gig hd gekocht die ik als vervanging voor mijn huidige schijf wil gaan gebruiken. De bedoeling is dat ik eerst de data van mijn huidige schijf (behalve windows) naar mijn nieuwe hd wil overzetten, daarna de oude hardisk verwijderen en dan windows opniew installeren op de nieuwe schijf. Hoe kan ik dit het beste doen? Voor zover ik weet kun je maar 1 primaire partitie per comp hebben.
Kan ik nadat ik de data heb gekopieerd naar de nieuwe hd alsnog hierop een primaire partitie aanmaken voor windows zonder de hele drive opnieuw te hoeven formatteren ?

bedankt.

Who is this general failure and why is he reading my drive?

• Arie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-01 23:10

Arie

One Man Army

Per schijf kun je één primaire partitie hebben. Stop de tweede hard disk dus in de machine, copy de nodige bestanden en installeer op deze schijf ook weer Windows en je zou in principe klaar moeten zijn.

Not trying to pretend the enemy that I am.

Verwijderd

Dit ligt er maar net aan welk os je gebruikt. Het is dan ook de gewoonte dit in je topictitel te vermelden.

Bij Win9x zit dit een stuk anders inelkaar dan bij NT/2k/XP.

Bij NT/2k en XP komt het neer op 4 primaire partities, of 3 primaire en 1 extended partities waar je weer logische volumes in maakt.

Ik meen me te herinneren dat win 9x het niet leuk vindt wanneer er meer dan 1 primaire partitie is (maar ik weet geet r€€t van Win 9x)....Het aantal logische partities in een extended partities weet ik niet precies, maar in win 9x kun je niet meer partities hebben dan letters in het alfabet.

• remier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-04-2023

remier

Tired of spam?

Volgens mij kan je (iig onder WNT & Linux) 4 primaire partities maken. Onder W9x dacht ik 1.

Heah what?!?? O, signature??

Verwijderd

Tsja, ik heb hier toch echt 3 keer windows draaien op drie primaire partities. WinMe 2x en 1X win98. Maar daar zit wel een bootmanager tussen. en anders houdt het inderdaad op met 1x Win98 of WinMe.

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 15:45 schreef Moria het volgende:
Tsja, ik heb hier toch echt 3 keer windows draaien op drie primaire partities. WinMe 2x en 1X win98. Maar daar zit wel een bootmanager tussen. en anders houdt het inderdaad op met 1x Win98 of WinMe.
Tja, daar ging het nu net om, hoe zit het bij de topicstarter ...

Als je je disk omzet naar een dynamic disk (w2k/xp), dan kun je zoveel volumes aanmaken als je wilt...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op vrijdag 14 juni 2002 14:58 schreef Arie het volgende:
Per schijf kun je één primaire partitie hebben. Stop de tweede hard disk dus in de machine, copy de nodige bestanden en installeer op deze schijf ook weer Windows en je zou in principe klaar moeten zijn.
Per fysieke harde schijf kun je maximaal 4 primaire partities aanmaken. dat jij dit niet kunt betekent dat je dit met standaard proggies hebt gedaan. Met partitie software kun je wel degelijk meerdere primaire partities aanmaken. Met een bootmanager kun je vervolgens kiezen van welke primaire partitie je vervolgens wilt booten.

Om het e.e.a. aan mijn cursisten uit te leggen gebruik ik een artikel van tweakers.net hiervoor, wellicht een goed idee dat jij die ook eens leest, kun je best wat van opsteken lijkt me.

• anjin
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02-2025

anjin

We are in control.

Topicstarter
Bedankt allemaal.
Dus ik zou ook gewoon die nieuwe hd erin kunnen hangen, een primaire partitie kunnen aanmaken, windows98 installeren en dan mijn oude hd (met windows98) als slave kunnen instellen en dan gewoon mijn data van die oude naar de nieuwe kunnen kopieren?

Who is this general failure and why is he reading my drive?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Dit heeft niks met [forum=11] te maken..

--> [forum=21]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Yep, arjin. you got it ;)

Btw, dat overzetten van die partitie/schijf zou je beter aan Ghost of aan Disk-image over kunnen laten.

Anders krijg je van die rare bestandsnamen....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je onder Windows kopieert krijg je helemaal geen rare namen.
Pagina: 1