[ALG] coden in Engels of Nederlands?

Pagina: 1
Acties:
  • 701 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Weer even een ander topicje tussendoor.
Sinds een aantal dagen programmeer ik volledig in het Engels. Ik gebruik dus overal Engelse variabelen en functie namen en Engels commentaar in mijn code.

Voordelen voor mij:
- Engelse namen zijn vaak korter
- Internationaal: Dus iedereen die Engels kan zou mijn code moeten kunnen begrijpen.

Nadelen heb ik nog niet echt kunnen vinden. :)
Nu ben ik wel eens benieuwd of de programmeurs hier in Engels of Nederlands coden en wat de reden voor je keuze is :)

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Engels, waarom niet? :)
@least, het meeste dus, soms wil ik nog wel eens een simpele nlvar maken :)

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

ja engels is eigenlijk beter, wisseld nog al. als het iets is waar ik echt over na moest denken is alles nederlands (sommige mensen van de cvs tree kijken dan ook heel vreemd op) maar andere dingen komen volledig in het engels.

ik heb niet echt een vaste voorkeur

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-02 10:40

Paxlie

chaos en inslag

Paxlie's achterlijke methode:

eerst coden, daarna variabelen aanpassen.....
Loop nogal veel met dummy's en dergelijke te kloten in het begin en dan uiteindelijk ga ik me code opschonen.

Variabelen hebben dus eerst alle soorten namen (soms weet ik het zelf niet eens meer) en dan ga ik goede naamgeving bakken.

Nadeel: Soms stomme bugjes doordat je vergeet namen van variabelen te veranderen in andere stukken code. |:(

Voordeel: geen :o

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:59
Ik moet eerlijk toegeven dat ik daar niet consistent in ben. :+

Gisteren heb ik het er nog met collega's over gehad. De meeste gebruiken enkel engelstalige name voor hun variablen. Dit komt vooral omdat dit bij hun vroegere werkgevers opgelegd werd.

Ikzelf gebruik eigenlijk een mix. Ik zou eigenlijk consistenter moeten zijn, daar ga ik toch wel even moeten op letten.

https://fgheysels.github.io/

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:59
Op vrijdag 14 juni 2002 14:53 schreef Paxlie het volgende:
Paxlie's achterlijke methode:

Loop nogal veel met dummy's en dergelijke te kloten in het begin en dan uiteindelijk ga ik me code opschonen.
Een achterlijke methode idd... (nofi hoor) :)
Het bespaart gewoon een hele hoop werk en geneuzel als je van in het begin uw variablen een duidelijke naam geeft. Het helpt jezelf gewoon in het coden.

https://fgheysels.github.io/

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 23:56
Ik gebruik Engels, omdat dat o.a. netter is bij het documenteren. Verder is Engels gewoon standaard vind ik.

• Kjev
  • Laatst online: 02-01-2024
Ik becommentarieer mijn code meestal ook in het Engels, misschien ook omdat functienamen ook al in het Engels zijn en het dan logischer eruitziet :).
Op vrijdag 14 juni 2002 14:46 schreef JonkieXL het volgende:- Engelse namen zijn vaak korter
Dat gaat voor mij niet op, ik gebruik meestal vreemde afkortingen als qrc (wat dan staat voor query row count), en in een commentaar leg ik uit wat het is. Slechte stijl, maar het is dwangmatig geworden.
- Internationaal: Dus iedereen die Engels kan zou mijn code moeten kunnen begrijpen.
Dat is al een beter punt.. Alhoewel: niet veel buitenlanders lezen mijn code, en bovendien: als je Nederlands commentaar hebt zou 'iedereen die Nederlands kan mijn code moeten kunnen begrijpen' :+.

• Nielsz
  • Niet online
Op vrijdag 14 juni 2002 14:56 schreef ddc het volgende:
Ik gebruik Engels, omdat dat o.a. netter is bij het documenteren. Verder is Engels gewoon standaard vind ik.
documenteren? :X

• Nielsz
  • Niet online
Maar dan komt idd de vraag: als je code in het engels, is dan je commentaar ook in het engels?

• pjonk
Op vrijdag 14 juni 2002 14:53 schreef Paxlie het volgende:
Daar betrap ik mijzelf ook wel op hoor, maar ik probeer achterlijke variabele namen wel te voorkomen.
Meestal ben ik dan met een functie bezig en maak ik veel te veel variabelen aan. Daarna kijk ik welke variabelen overbodig zijn geworden en schoon ik de boel op.
Op zich is dit geen verkeerde werkwijze, maar het is wel verstandig eerst even op papier te zetten hoe je je functie wilt gaan opbouwen.

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 08:54

scorpie

Supra Addict

ik zet mijn comments ook altijd in het engels, simpelweg omdat ik in het nederlands gewoon geen coole namen ken voor strings of variabelen enzo...

"hoogte" := blaat
"height" := blaat.... staat toch veel toffer?

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• pjonk
Sinds kort ben ik naar Engelse commentaar regels overgestapt, omdat ik nu met een product bezig in samenwerking met een paar Amerikanen.

Soms kan het wel eens irritant zijn als een specifiek Nederlands woord niet goed naar het Engels vertaald is.
Dan heb je dus geen duidelijke variabele naam.

• Paxlie
  • Laatst online: 09-02 10:40

Paxlie

chaos en inslag

Op vrijdag 14 juni 2002 15:01 schreef Scorperito het volgende:
in het nederlands gewoon geen coole namen
Wat een reden :+

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-09 19:50

Hu9o

Schokkend

Ik gebruik voor functies/procedures en variabele naamgeving in het Nederlands.

Omdat ik zo (bijna) zeker ben dat ik niet een gereserveerd woord gebruik.

imho heeft het zelfs een voordeel om 2 (spreek)talen te kunnen.

* Hu9o is geen prof programmeur maar doet het voor de lol.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• DRvDijk
  • Laatst online: 12-02 15:52
Normaliter als ik code voor een groot project (of een project dat internationaal gebruikt kan worden) code ik ALTIJD alles in het Engels, behalve comments. Lekker onhandig zou je zeggen, maar dat is het wel. Alle variabelen staan al goed, daar kan nix mis mee gaan, met bugs enzo. De code opschonen doe ik dus door comments naar het Engels te vertalen :)

Ben ik me net gister begonnen met een project compleet in het Nederlands :P Tabel Beheerders, velden BeheerderID, Naam, Wachtwoord en Recht :P Zou ID alleen nog moeten vervangen door AW ofzo (aanwijzer ipv ID identifier)

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Op vrijdag 14 juni 2002 15:09 schreef Hu9o het volgende:
Ik gebruik voor functies/procedures en variabele naamgeving in het Nederlands.

Omdat ik zo (bijna) zeker ben dat ik niet een gereserveerd woord gebruik.

imho heeft het zelfs een voordeel om 2 (spreek)talen te kunnen.

* Hu9o is geen prof programmeur maar doet het voor de lol.
Zit wel wat in inderdaad. Maar dat soort dingen kun je in bijvoorbeeld in C++ en Java met respectievelijk namespaces of packages oplossen. Daarbij komt het nadeel dat *als* je code door iemand moet worden gelezen die geen Nederlands kan, zijn die functienamen hocus-pocus.

Persoonlijk code ik eigenlijk altijd in het Engels, commentaar, code, alles eigenlijk wel :)

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Engels is wel redelijk universeel, temeer ook dat de programmeer taal zelf die je gebruikt in het Engels is en daar ligt ook de oorsprong.
Meeste vertalingen naar Nederlands zijn ontzettend krom. Waar ik me soms ontzettend aan erger, muv. Belgische vertalingen (deze mensen zijn nogal puristisch). Om maar niet te zwijgen van vertaalde foutmeldingen. Doe mij dan maar Engels.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• pjonk
Toen ik VB programmeerde, gebruikte ik Engels en Nederlands door elkaar.
Nu ik Java en PHP doe programmeer ik praktisch alleen maar in het Engels.
Hangt het misschien ook af van de taal waarin je programmeert :?

• ^Mo^
  • Laatst online: 04-11-2025
Op vrijdag 14 juni 2002 15:19 schreef PipoDeClown het volgende:
Engels is wel redelijk universeel, temeer ook dat de programmeer taal zelf die je gebruikt in het Engels is en daar ligt ook de oorsprong.
Meeste vertalingen naar Nederlands zijn ontzettend krom. Waar ik me soms ontzettend aan erger, muv. Belgische vertalingen (deze mensen zijn nogal puristisch). Om maar niet te zwijgen van vertaalde foutmeldingen. Doe mij dan maar Engels.
getText() wordt pakTekst? :+

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• Soultaker
  • Laatst online: 07:54
Meestal gebruik ik gewoon Engels, om de redenen die al genoemd zijn.

Toevallig heb ik laatst een klein projectje met Nederlandse identifiers gedaan en de nadelen zijn me toen weer pijnlijk duidelijk geworden.

Het belangrijste bezwaar is dat de consequentie in de naamgeving verdwijnt. Identifiers van standaardcomponenten zijn in 't Engels, dus als ik een C++ vector gebruik genaamd 'adressen' ofzo, dan zal ik toch echt 'adressen.size()' in plaats van 'adressen.grootte()' moeten schrijven.

Als je werkt aan uitwisselbare software moeten je identifiers dus aansluiten bij de al aanwezige conventies. Dan kom je eigenlijk altijd bij het Engels uit. Een andere conventie adopteren is alleen acceptabel als je project los staat van andere projecten.

Verder is het erg moeilijk om standaardtermen te vertalen naar het Nederlands. Bijvoorbeeld 'addName' is moeilijk te vertalen naar 't Nederlands: 'voegNaamToe', 'voegtoeNaam', 'voegToeNaam', 'toevoegenNaam', 'naamToevoegen'; het klinkt eigenlijk allemaal krom en werkt daarom niet makkelijk, omdat je dan steeds op moet zoeken wat 't nou precies was.

Het zelfde krijg je met veel andere veelgebruikte werkwoorden, zoals bijvoorbeeld 'insert' ('invoegenNaam', 'naamInvoegen', 'voegNaamIn'), die in het Nederlands als imperatief in twee delen worden opgesplitst.

Tenslotte wil je in principe standaardtermen, die de facto in het Engels worden geschreven, maar in principe geen echte binding met taal hebben, in 't Engels houden. Denk daarbij aan termen als 'serialize', 'destroy', 'id', enzovoort. Een programmeur verwacht dat die identifiers een bepaalde functie hebben. Door ze andere namen te geven kan een programmeur denken dat die functionaliteit niet aanwezig is.

De conclusie moge duidelijk zijn: zoveel mogelijk in 't Engels coden (en dan ook maar gelijk documenteren).

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Op vrijdag 14 juni 2002 15:21 schreef _Mo_ het volgende:

[..]

getText() wordt pakTekst? :+
grijpTekst() :)

En commentaar, tjah. Ligt aan de doelgroep. Wordt je produktie voornamelijk in Nederland gebruikt, kun je toch in het Nederlands documenteren.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Soultaker
Op vrijdag 14 juni 2002 15:23 schreef PipoDeClown het volgende:
grijpTekst() :)
Dan vind ik de dubbelzinnigere variant ('neemTekst()') mooier, zeker als 't geen tekst maar een contactpersoon is die je moet nemen. >:) ;)

• pjonk
Volgens mij hebben we haalTekst() nog niet gehad :+

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 15:18

Crazy D

I think we should take a look.

Op vrijdag 14 juni 2002 14:58 schreef Nielsz het volgende:
Maar dan komt idd de vraag: als je code in het engels, is dan je commentaar ook in het engels?
Bij mij is het afhankelijk van m'n bui en wat het is. Maar toevallig wel, als het werk zelf Engels is (teksten en zo) dan ben ik al gauw geneigd om commentaar ed. ook in het engels neer te zetten.
Als het voor m'n werk is is het sowieso NL, simpelweg omdat wij niet zo internationaal zijn ;) Hoewel hier en daar een Engelse kreet, vooral omdat ik Engels soms makkelijker vind.
Functies en variabelen willen nog weleens door elkaar lopen, getTekst of maakTableHeader zou je bij mij wel tegen kunnen komen....

Exact expert nodig?

• Bobco
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Engels, oa vanwege alle redenen die hier al genoemd zijn. Het is een stuk rustiger aan de ogen als je customer.toString() ziet staan in plaats van klant.toString().

Helaas is het wel zo dat je in het Nederlandse bedrijfsleven wel vaak een vertaalslag moet maken van de termen die in de (Nederlands-talige) ontwerpen genoemd staan naar de Engelstalige code.

Het zou trouwens wel leuk zijn om wat "Nederlands-talige" varianten van programmeertalen te maken. Code gaat er dan opeens heel anders uit zien, en vooral ook anders aanvoelen. Ik ben wel benieuwd of native speakers van het Engels "hun" programmeertalen ook op die manier ervaren.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:03

Dido

heforshe

Op vrijdag 14 juni 2002 15:40 schreef Bobco het volgende:
Het zou trouwens wel leuk zijn om wat "Nederlands-talige" varianten van programmeertalen te maken. Code gaat er dan opeens heel anders uit zien, en vooral ook anders aanvoelen. Ik ben wel benieuwd of native speakers van het Engels "hun" programmeertalen ook op die manier ervaren.
Ik heb eens een franstalige COBOL gezien... neuh, da's niet te lezen!
Overigens kijk ik nog steeds met gemengde gevoelens naar Excel's ALS, SOM etc. What's next? Een Nederlandstalige SQL-versie in ACCESS? (Een GZT dus...)

Wat betekent mijn avatar?

• pjonk
Oke het hangt wel sterk van het project af hoe je variabelen gaan heten.

Ik had bijvoorbeeld voor een salaris pakketje dat ik gemaakt had de functie CalcBrutoMaandpremieWAO()
dat is moeilijk naar het Engels te vertalen denk ik >:)

• TheDane
  • Laatst online: 11:57

TheDane

1.618

wij schrijven over het algemeen alles in 't engels ..

alleen nou was er 1 grappige collega die een code standaard had geschreven met daarin:
/* all comments must be written in dutch */
:+

Verwijderd

Puur Engels. Een van de medewerkers in ons project wil nog wel eens iets duits erin laten, en dat is vrij moeilijk begrijpbaar... Gelukkig kan ik duits. ;).

Engels maakt het makkelijk om anderen de code te laten inzien, voor een code review, security review, samenwerking, verkoop, alles. Nederlands is erg beperkend...

• EXX
  • Laatst online: 25-08 23:09

EXX

EXtended eXchange

Altijd en alles in het Engels.

Ooit is een stuk Assembly onder handen gehad dat voorzien was van Frans commentaar. Nou dan weet je het wel, niet dus. l'ordinateur est kaputt ;)

Ook een stukje c code waarbij 'n variabele werd gebruikt genaamd x25_quitt. Ik kwam er maar niet achter waarvoor het diende, ik dacht om iets af te breken. Bleek precies het tegenovergestelde te zijn; de Duitse jongens die het geprogrameerd hadden bedoelden x25_quittung, dus van bevestiging.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

ik ben vrij willekeurig :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
private Point[] Punten;
private int[] Rotatiepunt = new int[3];
private int CurrentPoint = 0;

[..]

private int[] Coordinate = new int[3];
private int[,] Angles = new int[3,2];
private double[] Lengte = new double[3];
private int[] Rotatiepunt = new int[3];

:+

maar ik vind engels wel beter, ik moet nog ff alle variabelen enzo goeie namen geven, maar als ik met iets bezig ben wat ik nog niet helemaal van te voren heb uitgedacht en ik weet niet welke variabelen ik nodig ga hebben, willen er nog wel eens dingen tussen zitten als:
Angle, en dan later nog een hoek nodig: Angles, dan later Hoek, etc etc, dus dat moet ik nog ff netjes uitwerken als ik klaar ben.

[note-to-self]
Van te voren over je prog nadenken heeft toch z'n voordelen :P
[/note-to-self]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:20

KneoK

Not in a million lightyears

Op vrijdag 14 juni 2002 14:46 schreef JonkieXL het volgende:
Sinds een aantal dagen programmeer ik volledig in het Engels. Ik gebruik dus overal Engelse variabelen en functie namen en Engels commentaar in mijn code.

Voordelen voor mij:

Nu ben ik wel eens benieuwd of de programmeurs hier in Engels of Nederlands coden en wat de reden voor je keuze is :)
Het enige nadeel vind ik dat je af en toe met gereserveerde namen te maken krijgt. Aangezien programmeertalen over het algemeen in het Engels zijn geschreven zullen de gereserveerde namen ook in het Engels zijn.

Voor de rest code ik (Perl, JavaScript, PHP) 99% Engels. Zelfs commentaar doe ik in het Engels. Dit zodat iedereen die er verstand van heeft een script kan begrijpen en omdat ik niet anders gewend ben...

• razor-x
  • Laatst online: 05-06 07:37
In het Engels.
Redenen zijn boven me al gezegt. :)

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Nederlands is gewoon niet 1337, dat is het gewoon :+

Nee, ik doe meestal alles in het engels. Inclusief commentaar. Tenzij mijn collega(e) het moet(en) lezen, dan doe ik het commentaar in 't nederlands. Maar dat zijn dan vaak voorbeeldjes, ipv 'echte' stukken code.

Daar komt bij dat functionlibraries ook altijd in het engels zijn. Als je dan vervolgens iets doet van
$aantal = count ( $array );
wtf is array eigenlijk in het nederlands :?
dan gaat het nog wel, maar ga je vervolgens
$deelstreng = substr ( $hoofdstreng, $begin, $eind );
oid doen, dan denk ik, sorry sorry, maarreh... doe eens alles engels. :)

't is een gewoonte.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• pjonk
Op vrijdag 14 juni 2002 18:48 schreef drm het volgende:
wtf is array eigenlijk in het nederlands :?
In de Nederlandse programmeer boeken hebben ze het altijd over tabellen. Maar dat vind ik ook niet zo'n duidelijke omschrijving.

Over boeken gesproken: Ik erger me altijd aan boeken die rechtsstreeks van het Engels naar het Nederlands vertaald zijn |:(

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

* m-m code meestal met varnames als $blaat en $hond enzo..

niet bepaald netjes maar het kan me meestal geen ruk schelen.....

• drm

drm

f0pc0dert

m-m:
* m-m code meestal met varnames als $blaat en $hond enzo..

niet bepaald netjes maar het kan me meestal geen ruk schelen.....
vooral heerlijk als je dan een jaar later je eigen code weer terugleest ...

:? ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Ik programmeer enkel in het engels. Niet alleen voor de conventie maar ook omdat ik het makkelijker vind. Ik ben weliswaar 'native dutch' (ook zoiets) maar er zijn een hoop worden die ik wel in het engels kan toepassen, maar redelijk lastig een nederlands woord voor kan verzinnen.

• Dennis
  • Laatst online: 05-09 23:56
Nielsz:
Ja >:)

Verwijderd

Ik ben nu met een programma bezig waar ik onderhand al het hele alfabet in variabele heb. $a++, $i++, je kent het wel en dan nog tig keer zo veel normale variabelen heb en om het een beetje begrijpelijk te houden ben ik nu tweetalig bezig. Maar normaal toch nog in het Nederlands. Ik ben ook absoluut niet van plan mijn code te delen. Dus dat komt goed uit. Hangt dus van de situatie af. Als je met Thinkquest meedoet is engels wel zo aardig voor je andere teamleden.

• drm

drm

f0pc0dert

Op vrijdag 14 juni 2002 20:13 schreef gang-ster het volgende:
Ik ben nu met een programma bezig waar ik onderhand al het hele alfabet in variabele heb. $a++, $i++, je kent het wel en dan nog tig keer zo veel normale variabelen heb en om het een beetje begrijpelijk te houden ben ik nu tweetalig bezig. Maar normaal toch nog in het Nederlands. Ik ben ook absoluut niet van plan mijn code te delen. Dus dat komt goed uit. Hangt dus van de situatie af. Als je met Thinkquest meedoet is engels wel zo aardig voor je andere teamleden.
dat lijkt me de grootste onzin (nofi).
Als je meer variabele namen nodig hebt, en ze in 1 taal op zijn dat je een andere taal nodig hebt, dan is er iets mis met je ontwerp... (in meerdere opzichten)...

edit:
of je moet elk for-loopje weer een nieuwe letter uit het alfabet nemen :D

~ Gottfried Leibniz

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Als ik code in een voor mij redelijk onbekende omgeving (op dit moment: matlab, telt dat?) benoem ik graag alles 'van eigen hand' (variabelen, ext.routines, labels, comments, whatever) in duidelijk NL termen zodat ik ze makkelijk kan onderscheiden van gereserveerde stuff. Voordeel is dat dit soort dingetjes toch meestal alleen voor mezelf zijn.
In alle andere gevallen 100% Engels, al is het maar omdat ik dan iha samenwerk met niet-Nederlanders.
Toevoeging: Wat pas echt verwarrend werkt is een Duitse stagair die extra zijn best wil doen en voor al zijn kleine klotevars met het D-NL woordenboek ernaast, een NL alternatief verzint. Dan weet je tijdens het reviewen écht niet meer waar je het over hebt :)

Zoef

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-09 23:31

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Variabelen doe ik meestal Nederlands en Engels door elkaar.

Heb eens een keer een boek over VBA doorgekeken, waarin ze alle codes in het Nederlands besproken (Officiele M$ boek), want als je een Nederlandse Office versie gebruikt kun je ook in het NL coden in VBA.
Nou dat boek is dus echt niet te lezen (voor iemand die al kan proggen, en vooral niet als je al in VB kunt proggen) je moet steeds alles vertalen naar het Engels, en dan heb je het soms nog niet omdat het niet letterlijk vertaald is.

Bullshit dus, een Nederlandse programmeertaal.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 14:46 schreef JonkieXL het volgende:

Voordelen voor mij:

Ik gebruik al jaren Engelse namen voor alles, incl engels commentaar etc. maar soms levert dit wel problemen op, bv bij datamodellen waar je puur met nederlandse dingen werkt. Ga je die vertalen of niet? Indien niet: dan krijg je een mengelmoesje van Nederlands en Engels. Indien wel, dan maak je de interpretatie van sourcecode moeilijker voor iemand die niet gewend is de termen in het Engels te gebruiken en verwacht Nederlandse termen te zien.

het is niet zo simpel als het lijkt. :)

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Als je consistent wil blijven kan je (in my humble opinion) het beste 1 taal gebruiken voor iets wat je doet/maakt. Anders ga je fucken met engels en dutch door elkaar. Ik vindt ik dit bijvoorbeeld *NOT* fijn werken
code:
1
nummer = new integer

Maarja, je ne sais pas. Het ligt aan je eigen voorkeur. Ik vindt in ieder geval niet fijn en behoorlijk verwarrend. Als je toch in het nederlands gaat werken met variabelen, comment dan ook in het nederlands enzo.

Verwijderd

Engels... collega's willen het nl ook kunnen lezen...

• Soultaker
Op zaterdag 15 juni 2002 00:58 schreef vicz het volgende:
Engels... collega's willen het nl ook kunnen lezen...
Dat is wel al te simpel gesteld. In alle situaties die ik bij mijn werk tegenkomt wordt mijn werk alleen door Nederlandse collega's bekeken of gewijzigd. In dat geval is dit argument dus niet aan de orde.

(Maar ik ben het, zij het om andere redenen, wel met je eens, zoals ik al had uitgelegd.)

Verwijderd

hehe... Bij ons op het werk hebben ze ooit eens een printer beheer applicatie gemaakt, waarbij ze letterlijk ALLES naar het nederlands vertaald hebben...
Network Print Queue wordt dan dus Centrale Afdrukwachtrij. Ongelofelijk onhandig, maarja, onze klanten spreken nu eenmaal beter nederlands dan engels. Zelf overigens grote voorkeur voor engels :)

Verwijderd

Voor mij alles in het engels, liefst (das dus altijd :)) vooraf gegaan door een soort codering die aangeeft wat voor type het is; dus zeg maar strTextString of fltNumber / intNumber enz. voor de rest "camelcased" en altijd vanuit object oogpunt gezien "van buiten naar binnen" (dus in het voorbeeld van strTextString is string onderdeel van text, niet andersom)

Best wel redelijk consequent als ik het nu ff bekijk .... :)

• drm

drm

f0pc0dert

Otis:
het is niet zo simpel als het lijkt. :)
Idd, bij gegevensbeheer/databases wordt het al lastiger...

~ Gottfried Leibniz

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Ik doe alles in het Engels, al is het niet helemaal nodig omdat (als ik al code schrijf) dit meestal niet voor meerdere mensen. Op m'n werk is 't trouwens de richtlijn om de code in 't Engels te doen en de comments in 't Nederlands.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:44

crisp

Devver

Pixelated

code:
1
2
3
var antfucking = (refreshcount == 1)? '':'s';
document.getElementById('timetorefresh').innerHTML = 'Refresh in '+refreshcount+' second' +antfucking+'...';
setTimeout('refreshing()', 1000);

definitely Engels dus, hoewel ik daar bij probeerseltjes nog wel eens van af wil wijken, en dan wordt het half-half; op het moment dat ik het echt implementeer vertaal ik alles naar Engels...

Intentionally left blank

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:20

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Werk: Engels, alles. Van code tot commentaar.
Hobby: Engels, vrijwel alles (code en commentaar).

Redenen:
1. 2 talen door elkaar wordt ellende. Weet er iemand wat een combobox in het nederlands is? Jawel, een invoervak met keuzemogelijkheid >:) Probeer daar eens een mooie hungarian voor te verzinnen speciaal voor de VBers onder ons :)
2. open source wordt een stuk lastiger als je NL als taal gebruikt :)
3. zeg ns eerlijk, wie droomt er nou niet van om ontdekt te worden door een of andere guru in de VS? (8>

Verwijderd

Je kiest de taal die past binnen je opdracht. Als jij de enige bent die ooit de code gaat zien is het allemaal niet zo relevant, maar als je moet samenwerken met anderen, zal je afspraken moeten maken hierover.

Bedenk vooral:
1) wie gaat de code zien? collega's / klanten / concu-lega's
2) is het een internationaal project (of heeft het de potentie dat te worden)
3) wat is het nivo van nederlands / engels / etc. van de mensen bij punt 1

Al snel zal je uitkomen dat in de meeste gevallen Engels het meest toekomstbestendig is, en eigenlijk alleen mensen die niet goed daarmee overweg kunnen of jargon dat niet te vertalen is een obstakel kunnen zijn.

Verwijderd

Me programeert met alle talen die ie kent, wat ik maar gemakkelijk vind, want ik ben de gene die de code moet begrijpen :)

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Als het nou een groot project wordt, en je hebt hulp nodig van een, ik noem, database-specialist uit Canada (wat een fantasie). Dan heb je toch echt wel een probleem en zul je 'm eerst nederlands moeten leren lezen....
Pagina: 1