[Redhat 7.2] Afschermen programmas

Pagina: 1
Acties:

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 08:27
Is het mogelijk om op de KDE desktop er voor te zorgen dat de gebruikers die inloggen alleen maar kunnen internetten, email en Staroffice kunnen gebruiken.

Ik heb al zitten zoeken maar ik zou niet weten in welke richting ik zou moeten zoeken.

Mijn 2e vraag ; hoe zorg ik er voor dat ze een windows share op hun desktop krijgen waar zij alles kunnen opslaan en openen ?

Alvast bedankt.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 13:53 schreef Tonnetje het volgende:
Is het mogelijk om op de KDE desktop er voor te zorgen dat de gebruikers die inloggen alleen maar kunnen internetten, email en Staroffice kunnen gebruiken.

Ik heb al zitten zoeken maar ik zou niet weten in welke richting ik zou moeten zoeken.
Hiervoor zouden ACLs perfect geschikt zijn. Helaas zit het ACL concept nog niet in de kernel. :{...

Hoe kan het wel: je kan bijvoorbeeld een group aanmaken voor deze mensen, groep 'internet' (man addgroup), en dan alle binaries die zij mogen executen group-owned (man chgrp) maken van 'internet'. Daarna alle files waar je deze bescherming op wil zetten (bv. geheel /usr/bin en /usr/local/bin "chmod o-x *" doen.

Bedenk wel dat voor veel programma's subprogramma's vereist zijn, dus dat je een heleboel programma's executable by all moet laten omdat men anders niet eens kan inloggen!!!

Het is dan ook veel makkelijker om voor deze users simpelweg toegang tot de terminal te ontzeggen en voor de rest hun startmenu zo leeg mogelijk te maken. Dit is verre van waterdicht maar is veel simpeler...
Mijn 2e vraag ; hoe zorg ik er voor dat ze een windows share op hun desktop krijgen waar zij alles kunnen opslaan en openen ?
Mounten en dan een symlink op je desktop plaatsen naar deze dir, of een shortcut naar konqueror in deze dir. :).

Verwijderd

wel chmodden voor schrijf rechten, die samba mount.

Voor dat toegangs beheer. Haal de laatste linux magazine en lees het artikel over RSBAC. (het is trouwens in drie delen verschenen dus je hebt de vorige drie delen ook nodig, deze staan op inet www.imagineers.nl/RSBAC)

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 08:27
Bedankt. Volgens mij ziet het er moeilijker uit dan dat het is :)

Maar beetje schraal dat ze niet standaard een applicatie hebben waarin je kan zeggen van dit programma mogen ze wel en dit niet gebruiken.

Ik heb trouwens staroffice onder het root account geinstalleerd. Waarom krijgt men dit onder de andere accounts niet te zien. Als ze daar staroffice willen gaan gebruiken dan moet ik het daar ookweer installeren. Of denk ik nu verkeerd ?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Verwijderd

werkt idd daat een beetje vreemd bij star office

je moet voor elke user de setup opnieuw uitvoeren maar dan met de optie -net erachter dus:
setup -net

de setup file staat ergens op je hd

updatedb
locate setup

zal hem wel vinden

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Volgens mij is er al een mogelijkheid om KDE in zogenaamde 'kiosk' mode te laten draaien. In de komende (3.1) versie zullen daar nog meer mogelijkheden bij komen, maar afaik werkt het nu al deels. Hoe? Daarvoor zul je ff moeten zoeken op de kde site :) Ik heb er namelijk nog geen behoefte aan gehad :)

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 15:09 schreef Tonnetje het volgende:
Maar beetje schraal dat ze niet standaard een applicatie hebben waarin je kan zeggen van dit programma mogen ze wel en dit niet gebruiken.
Het bestaat al wel een aantal jaar. ;). Zoek maar eens op ACL ofzo in de search of google. Het is alleen nog niet in de kernel geintegreerd - dat ligt nog in de planning (was dat niet gepland voor 2.5? :?).

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:54

MadEgg

Tux is lievvv

Op vrijdag 14 juni 2002 15:11 schreef ultimate het volgende:
werkt idd daat een beetje vreemd bij star office

je moet voor elke user de setup opnieuw uitvoeren maar dan met de optie -net erachter dus:
setup -net

de setup file staat ergens op je hd

updatedb
locate setup

zal hem wel vinden
Klopt niet.

Je moet als root installeren met
setup -net

En vervolgens als alle users in /usr/staroffice/ of waar je 'm ook maar neer hebt geplant, setup uitvoeren, zonder parameters. Dan maakt ie een locale install aan, met alleen instellingen, zonder binaries.

Tja

Pagina: 1