Mobo kapot door blauwe ledjes

Pagina: 1
Acties:

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Ik heb een tijd geleden blauwe ledjes gekocht (en aangesloten :+) voor mijn toenmalige PC. Diezelfde PC is een maandje geleden ineens kapot gegaan, hij ging niet meer aan, helemaal niks. Het lag echt aan het moederbord, daar was ik in de winkel achtergekomen na wat testjes, de processor deed het nog, de voeding ook enzo.

De voeding heb ik nu in mijn nieuwe PC gehad, tijdelijk, en die gaf gewoon goede spanning af (de voltages tenminste), en m'n pc werkte er ook goed op. Ik zat zelf dus eraan te denken dat de oorzaak van het kapot gaan van dat moeder bord wel eens kon liggen bij die blauwe ledjes, omdat die een lagere weerstand geven dan rode en groene ledjes (toch?).

In het kort is mijn vraag dus: Kan mijn moederbord kapot zijn gegaan door het gebruik van blauwe ledjes ipv gewone ledjes?

Mother, will they like this song?

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Het is waarschijnlijk net zo een probleem als topic [topic=524284/1/250]

Blauwe LED hebben een andere "brand"spanning Misschien is dat wel de oorzaak.

http://www.hroling.nl

• Kraanwater
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-07 15:34
neeh want ik heb het ook en werkt al een half jaar perfect

• Dennizz
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

blauwe ledjes hebben meestal zelfs een hoger voltage nodig, en verkeerd om-> hele hoge weerstand dus denk niet dat t daar aan ligt

• AcouSE
  • Laatst online: 05-08 15:13

AcouSE

Swedish Chef

Nee, dat geloof ik niet. Hoewel de karakteristiek van blauwe leds niet dezelfde is als die van andere kleuren kan er - in het uiterste geval- een te grote stroom gaan lopen. Deze stroom zal dan de uitgangstransistor of een driverIC slopen, maar dit zal absoluut niet de rest van je MB beinvloeden.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Die ledjes krijgen gewoon stroom van het mobo, al is het te weinig branden ze zwak, is het teveel fikken ze door.
Meer kan er niet gebeuren neem ik aan.

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 08:41

kazz1980

Goh... Ik hier?

blauwe ledjes hebben wel een andere spanning, maar volgens mij kun je daar geen mobo mee slopen....

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Ex-Amiga
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06 10:24

Ex-Amiga

Why can't i upload a pix

MMM die ledjes hebben mischien een andere "bedrijfsspanning"
Maaaar het ledje is niet de baas.
Het moederbord bepaalt de spanning die het ledje krijgt.
Wel kan het zijn dat de stroomsterkte anders is omdat de weerstand van het ledje hoger of lager is als het originele ledje.

Asus A7V ,512mb el cheapo mem , Aopen1232a ,oldie Aopen dvd 6x ,40g maxtor & 45g IBM ,SB live 5.1 cheapo ver. Sony STR-DB 830 ,2x Infinity overture 1 & 2 x infinity Reference mkII & blaupunkt center 20 years+, Lenoxx dvd 9000

Verwijderd

De stroomsterkte is eerder lager dan hoger, omdat de doorlaatspanning van een blauwe LED hoger is dan die van een rode of een groene...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 21:23
Ledjes werken niet op spanning, maar op stroom..

Tja, en voor zover ik weet worden die niet rechtstreeks uit een chipset getrokken, dus die ledjes kunnen gewoon niet de oorzaak zijn van een deffect moederbord!

Maargoed, voor dat je je in allerlei bochten wringt om de oorzaak te achterhalen: Een moederbord kan ook gewoon spontaan overleiden :)

Verwijderd

idd 'gewone' Blauwe LED's hebben meer spanning nodig dan de rode en groene. Een mobo is gemaakt voor een bepaalde spanning en als men meer vraagt dan hij kan leveren dan gaat het ledje niet aan of het ledje gaat wel aan maar dan levert het mobo te veel en brand er het een en ander uit van binnen.

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Dus het is ook gewoon veilig om mijn 2 blauwe ledjes op mijn net nieuwe MSI KT3 333 Ultra ARU te prikken ?

Verwijderd

ja hoor, een blauwe LED heeft een hogere inwendige weerstand dan een rode of een groene, kan niks gebeuren.

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Beter ! Et was namelijk m'n enige casemod :P

• Hurricane Jac
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 23:34
Misschien had je toen wel een *** mobo haha. Maar tegenwoordig heeft iedereen blauwe leds en zijn er nog maar weining mobo's gesneuveld dus ik denk niet dat het daar aan heeft gelegen, en anders heb je echt pech gehad

P4 1,7 GHz 256 ram bus geforce 3 ti 200 64mb MSI 850 PRO 5 MOBO

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Onzin.. zoiezo verschillen de ledjes van elke case en blauwe ledjes moeten dan ook wel kunnen. Zo veel meer gebruiken die nou ook weer niet hoor.

• bwiep
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Je moet ze sowiso ffe begrenzen...

Of hij er kapot aan gegaan is is natuurlijk niet zeker :) zonder te meten ofzo...

Maar het is echt niet goed voor je apparatuur. Want alles in de pc is toch wel redelijk goed afgestemt op elkaar. En als er bv in je proc zo'n 1ma aan stroom meer gaat lopen vind hij dat ook niet leuk :)
Pagina: 1