Maxtor / speedfan

Pagina: 1
Acties:

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:09
Na een update van me hd's met 2x 60GB D740X, 7200rpm, Liquid Bearing, kwam ik op het idee het programma speedfan te draaien.. Hiermee kan je dus de smart van de hd's uitlezen.. Tot mijn schrik zag ik dat de fittness maar op 50% stond.. Beetje vreemd.. Dus ik kijken naar me oude IBM hd, en daar stond die mooi op de 100%.. Nog vreemder.. Nu is de vraag; is het programma te vertrouwen!!

Ik heb contact opgenomen met de winkel waar ik ze gekocht heb, en die willen ze wel testen maar dan ben ik ze dus langer dan een week kwijt, en ze weten ook niet hoe ze het willen testen.. Klonk nogal vaag, als ik heel eerlijk moet zijn..

Dus de volgende vragen:
- kan iemand het proggie checken met dezelfde hd: http://www.almico.com/speedfan.php

- zijn er misschien voor Maxtor proggies om je hd te checken. (van ibm weet ik zeker dat het er is namelijk)

- als de winkel niet mee wil werken, hoe kan ik dan garantie via maxtor regelen?

| I've got permission to color outside the lines |

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Standaard staat acoustic managment aan bij Maxtor en dat weten volgens mij veel mensen niet.

Hierdoor vertraagd je HD maar issie wel stiller.

Er is een progje voor waarmee je het uit kan zetten, genaamt AMSET.EXE van Maxtor zelf, staat bij tools.
Ga maar niet naar de winkel, dat is nutteloos.

En speedfan is een leuk progje!
Alleen snap ik niks van het aantal uren en andere waardes dat ie aangeeft, dat is namelijk hexadecimaal en daar bak ik zelf weinig van.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

ik heb ook een D740X en die is ook niet helemaal fit volgens speedfan ( ong 60 % ). verder heb ik ook nog een oudere maxtor HD (een 52049H3) en die is wel helemaal goed. ik denk en hoop dat speedfan gewoon niet helemaal lekker werkt bij een D740X.

acoustic management staat niet aan trouwens.

Van klussen krijg je grijze haren

• BenJoep
acoustic management ga ik zo is bekijken.. En ik kan hieruit opmaken dat die hd's dus gewoon nog goed zijn.. Fijn!! :)

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 17:02
Ik heb een Seagate en een Maxtor, en deze hebben allebei ong. 60% fitness. Ik snap er ook niks van, wat die Seagate is nog redelijk nieuw. Die Maxtor is juist een eind naar de kolere...
Niet echt betrouwbaar volgens mij...

Verwijderd

heb ook een die 60 gig d740x maxtor schijf(6L060J3)

en die staat al vanaf dag 1 op 56% fitness terwijl mn oudere maxtor 40gig d540x op 85% zit

maar zou je mischien een screenshotje van die uitslag kunnen neerzetten,dan kan ik even kijken of er verschillen zijn

Verwijderd

Hier ook een d740x van 2 maanden die op pak weg 55 fitness staat. Ik heb nog 3 oudere 40gb's van maxtor... DiamondMax60 of zo, en die staan zowat op 100, maar die zijn dus alweer 2 tot 3 jaar oud.

Vreemd, maar 1 ding vindt ik ook vreemd. Die d740x, hoe heet wordt die bij jullie? Ik heb hem rond de 55.

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-12 09:38
[quote]Op vrijdag 14 juni 2002 13:30 schreef Joep het volgende:
Na een update van me hd's met 2x 60GB D740X, 7200rpm, Liquid Bearing, kwam ik op het idee het programma speedfan te draaien.. Hiermee kan je dus de smart van de hd's uitlezen.. Tot mijn schrik zag ik dat de fittness maar op 50% stond.. Beetje vreemd.. Dus ik kijken naar me oude IBM hd, en daar stond die mooi op de 100%.. Nog vreemder.. Nu is de vraag; is het programma te vertrouwen!!

Draai al een tijdje Speedfan hier(6 mnd)en op zich klopt hetgene qua Speed/TempVoltage opties.
Alleen de S.M.A.R.T heb ik ook nooit begrepen.
D740 40GB 7200rpm vanaf de eerste dag van aankoop:
76% fitness & 100% performance
Seagate 40GB 5400rpm 2 jaar oud: 100% fitness 43% performance.

Ook de RPM uitlezing van het proggie is niet zo oke.
Heb hier fans die max.3000rpm draaien maar Speedfan zegt doodleuk dat zij 5500rpm draait.

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 22:49 schreef Thugbear het volgende:
Hier ook een d740x van 2 maanden die op pak weg 55 fitness staat. Ik heb nog 3 oudere 40gb's van maxtor... DiamondMax60 of zo, en die staan zowat op 100, maar die zijn dus alweer 2 tot 3 jaar oud.

Vreemd, maar 1 ding vindt ik ook vreemd. Die d740x, hoe heet wordt die bij jullie? Ik heb hem rond de 55.
55 is teveel, heb je goede airflow in je kast? Anders kan je je schijven beter actief koelen.

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
MIjn schijf zit net boven de 40 graden, ik vind dat al warm, maar volgens mij kan dat geen kwaad. (een Maxtor btw)

|Specs|

Verwijderd

Wat blijkt nu, die schijf was nou niet echt goed vastgezet. De 4 schroefjes waren er half ingedraait en hij maakte dus geen/slecht contact met de bracket. Heb alles vastgezet, en hij is nu 44 onder max. belasting.

Zo stóm, :)

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 23:02 schreef Korn21 het volgende:
MIjn schijf zit net boven de 40 graden, ik vind dat al warm, maar volgens mij kan dat geen kwaad. (een Maxtor btw)
Maar wat voor Maxtor? 5400 of 7200 maakt veel verschil >:)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12 22:21
mijn quantum staat ook op 60%, maak je maar geen zorgen, lijkt me een fout in speedfan

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Allardie
  • Laatst online: 25-12 21:10

Allardie

AT..

heb 2 keer d740x 40 gig, paar maand oud, ene 70 % fit de ander 80. Maar ze werken goed en snel, en performance bij beiden 100%.

Dus speedfan = fout....

Verwijderd

Maxtor D740X 80 GB:

Fitness: 55%, Performance 100%

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 23:43 schreef Allardie het volgende:
heb 2 keer d740x 40 gig, paar maand oud, ene 70 % fit de ander 80. Maar ze werken goed en snel, en performance bij beiden 100%.

Dus speedfan = fout....
niet mee eens dit is al mijn 2 de maxtor d740x die ik heb maar ik merk aan de hd zelf dat ie minder snel is en speedfan bevestigt mijn vermoeden
er is iets met die d740x waardoor ie niet vol uit prutteld eerst d8 ik ligt aan me mobo ondersteund geen umda 133 onder tussen heb ik een mobo die het wel onder steund en het is nog steeds het zelfde

• m-m
  • Niet online

m-m

Speedfan zegt volgens mij wat je bios ook zegt, want bij bootup geeft mijn bios ook een SMART-status van mijn schijvem die overeenkomt met wat Speedfan zegt. (Dus dat mijn 1 jaar oude 20GB in betere conditie is dan mijn paar maanden oude 40 GB ;( )

Verwijderd

maar waarom zitten zoveel d740x schijven dan niet aan de 100% fitness?is het soms omdat ze standaart met amset op stil gezet zijn of heeft het een andere reden?

het zou een fout van speedfan kunnen zijn

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-12 18:44
Mijn Maxtor 40GB D740X
Fitness: 76%
Speed: 100%

Tja, maxtor hè :P

Is leuk voor MP3's op te gooien, maar voor de rest :r

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45
Op zondag 16 juni 2002 20:25 schreef KBDE het volgende:
Is leuk voor MP3's op te gooien, maar voor de rest :r
Mijn Maxtors werken prima hoor! :9

Verwijderd

Op zondag 16 juni 2002 18:55 schreef mark_m het volgende:
maar waarom zitten zoveel d740x schijven dan niet aan de 100% fitness?is het soms omdat ze standaart met amset op stil gezet zijn of heeft het een andere reden?

het zou een fout van speedfan kunnen zijn
amset

Verwijderd

Ik heb mijn maxtors aan een raid controller hangen en heb de indruk dat het progje Speedfan ze daarom niet kan vinden.

Of zijn er hier lezers die wel door speedfan hun schijven gevonden zien die aan een raid controller hangen.

Sisoft ziet ze trouwens wel.

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-12 10:37

IvoB

Prutst er rustig op los

Op vrijdag 14 juni 2002 13:30 schreef Joep het volgende:
Bij mij exact hetzelfe, dus don't worry. IBM heeft een diagnose programma. Maxtor weet ik niet.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:23

Wildfire

Joy to the world!

De fitness van mijn D740x (non-liquid bearing) staat ook al vanaf het begin op 50%. Performance op 100%.

M'n andere Maxtor HD, ik weet niet welk type maar het is een 13.6gb 5400rpm schijf, staat op 100% fitness en performance.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Jaded
Mijn maxtor 80 Gb is trouwens ook 88 graden :?
Ik zal vanavond ff een screenshot maken.
Hij is trouwens actief gekoeld met een spire hd cooler. En hij is bij het opstarten ook meteen zo warm :D

• Jaded
Hier is ie dan:
Afbeeldingslocatie: http://www.dree.nl/outside/tweakers/speedfan.jpg

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-12 22:47
ik kan helemaal geen S.M.A.R.T uitlezen

maxtor d740x 80 gb heb ik :?

• The System
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-12 12:41
Op maandag 17 juni 2002 20:53 schreef Jaded het volgende:
Hier is ie dan:
[afbeelding]
dat is niet de tempratuur ;) tempratuur staat in de eerste tab. wat jij laat zien is iets anders! bij stond ie eerst op 166 terwijl de temp zo'n 36 graden is (actief gekoelt IBM harddisk)
bij mij staat bijna alle op 100 in speedfan behalve spin-up ofzo die staat op 98 en temp die staat op 166.

• Jaded
Ik snap er dan ook geen hol van geloof ik :D
Wat houdt die waarde dan in ?

• BenJoep
Op maandag 17 juni 2002 20:53 schreef Jaded het volgende:
Hier is ie dan:
[afbeelding]
Bij mij staat die fittness ook zow laag, zow te zien is het bij alle maxtors, heb er hier nu 3 in huis, en allemaal geven ze het aan.. :(

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 17:13
bij maxtor kan je ook een tooltje van de site plukken waarmee je maxtor schijven kan testen op fouten! dit programma heet Powermax en kan je daar gewoon downloaden! Indien er fouten gegeven worden kan je gewoon je schijf opsturen naar maxtor en dan krijg je een nieuwe/andere terug.
Ik heb het al 2 keer gedaan en 2 keer netjes een nieuwe terug gekregen. De tweede keer zelfs een D740X L-versie dus de liquid versie. En die was ook nog 10 gb groter dan degene die ik op had gestuurd!

Hail to the king baby!

• Jaded
Op dinsdag 18 juni 2002 11:04 schreef urk_forever het volgende:
bij maxtor kan je ook een tooltje van de site plukken waarmee je maxtor schijven kan testen op fouten! dit programma heet Powermax en kan je daar gewoon downloaden! Indien er fouten gegeven worden kan je gewoon je schijf opsturen naar maxtor en dan krijg je een nieuwe/andere terug.
Ik heb het al 2 keer gedaan en 2 keer netjes een nieuwe terug gekregen. De tweede keer zelfs een D740X L-versie dus de liquid versie. En die was ook nog 10 gb groter dan degene die ik op had gestuurd!
Dat moet toch in originele verpakking enzo?

Verwijderd

Hard drive reliability is closely related to temperature. By operational design, the ambient temperature is 86°F. Temperatures above 122°F or below 41°F, decrease reliability. Directed airflow up to 150 linear feet/min. is recommended for high speed drives.

Dus bij een graad of 50 celsius zou je al op moeten passen. Nou met dit weer issie hier echt wel heter hoor..
Gelukkig komen er een paar Noiseblocker fans aan :9~

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 11:33 schreef Jaded het volgende:

[..]

Dat moet toch in originele verpakking enzo?
In welke verpakking dan er zat bij mij alleen een antistatic zakje omheen >:)

edit:

gewoon op het postkantoor ff een doosje met bubbeltjes folie kopen kosten €2,= :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:52

Exirion

Gadgetfetisjist

Speedfan is in ieder geval een maf programma. Op m'n A7V133 bord met 2 40GB D740X schijven had ik plotseling last van tikkende en down/up-spinnende harddisks en was bang dat er eentje ging overlijden.

Bedacht me plotseling dat het begonnen was toen ik Speedfan draaide, en na het verwijderen daarvan was alle weer OK. Nooit meer Speedfan voor mij dus.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Trouwens, amset heeft géén invloed op de SMART status. Zou toch te gek zijn.

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12 14:21
Mijn Hardeschijf wordt 171 graden (ja denk het ook). Speedfan zegt bij ook dat 'VIA 8233 sensors are disabled'.Oh ja?? Hoe krijg ik die weer enabled??