Toon posts:

Chipset cooler doet raar.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al bijna twee jaar een Abit KT7A , met een KT133A chipset. Volgens Abit en waarschijnlijk ook volgens VIA moet er een cooler op deze chipset.

Nou is het volgende het geval.
Wanneer ik de computer aanzet heb ik een kans van vijf op tien (1/2) dat de chipset cooler een heel hard rotgeluid gaat maken. Je ziet de cooler dan ook zeg maar 1 rondje per twee seconden draaien ongeveer.
Als ik gewoon met mijn hand de cooler stilzet en weer verder laat gaan lost dat nix op.
De enige manier om het gesnerp weer uit te krijgen is om mijn computer uit te zetten en weer aan, en dan hopen dat hij het niet weer doet.

Jammergenoeg word dit steeds erger en ben ik er van overtuigt dat die cooler vandaag of morgen zal overlijden.

Het moederboord is al buiten de garantie.
Hoe los ik dit op...?

Sorry mensen, had de search toch niet helemaal goed gebruikt :(
Heb al een ander topic hierover gevonden.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op vrijdag 14 juni 2002 12:52 schreef JurjenT het volgende:
Ik heb al bijna twee jaar een Abit KT7A , met een KT133A chipset. Volgens Abit en waarschijnlijk ook volgens VIA moet er een cooler op deze chipset.

Nou is het volgende het geval.
Wanneer ik de computer aanzet heb ik een kans van vijf op tien (1/2) dat de chipset cooler een heel hard rotgeluid gaat maken. Je ziet de cooler dan ook zeg maar 1 rondje per twee seconden draaien ongeveer.
Als ik gewoon met mijn hand de cooler stilzet en weer verder laat gaan lost dat nix op.
De enige manier om het gesnerp weer uit te krijgen is om mijn computer uit te zetten en weer aan, en dan hopen dat hij het niet weer doet.

Jammergenoeg word dit steeds erger en ben ik er van overtuigt dat die cooler vandaag of morgen zal overlijden.

Het moederboord is al buiten de garantie.
Hoe los ik dit op...?
garantie is van de fabrikant 3 jaar...

dus gewoon een mailtje sturen naar Abit, en vragen voor een nieuw chipset coolertke

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 23:43
De koeler eraf halen.
Bij mijn moederbord zit ie er ook allang niet meer op, en het levert geen enkel probleem op (ik heb een abit kt7-raid)
De ventilatoren van abit staan erom bekend dat ze brak zijn, die van mij had na een jaar de geest gegeven.

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Verwijderd

Topicstarter
Maar je zegt dus dat de chipset net zo goed zonder kan.

Kun je dat met zekerheid zeggen,...??

Dan is het namelijk nog makkelijker opgelost :)

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:46
Dat moet je zelf even controleren.
Ga even een gamepje spelen zonder chipset koeler en voel naarna met je vinger aan de heatsink. Kan je hem wel vast blijven houden, lekker laten zo. Zo niet, koelertje erop gooien. :)

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

Abit mailen;

wedden dat je een nieuwe fan krijgt :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe groot is de kans in dat geval mijn chipset voledig doorbrandt ??
Dan zou ik nog veel verder van huis zijn.

• kutkip
  • Laatst online: 25-03 23:04
Gewoon ff een heatsinkje bestellen he? :?

• internetinfo
  • Laatst online: 13:46
Op vrijdag 14 juni 2002 13:01 schreef JurjenT het volgende:
Nihiel. :)
Maar probeer eerst even wat ik een paar posts hierboven zei.

• kutkip
  • Laatst online: 25-03 23:04
Op vrijdag 14 juni 2002 13:01 schreef JurjenT het volgende:
Die brandt niet direct door hoor :) Het is geen AMD :D Nee sirieus als ie te warm wordt zou ie wel crashen en niet meteen doorbranden. Als ik jou wat zou ik er voor de zekerheid zo'n goedkoop heatsinkje opzetten van zalman. Check eens http://www.freezinghardware.nl en kijk onder chipset coolers.

Deze bv: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=122

Verwijderd

hier bij de pc boer verkopen ze chipset coolers voor 10 pleuro :)
heatsink + fan voor de northbridge en een heatsink voor southbridge :D

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 23:43
Op vrijdag 14 juni 2002 13:09 schreef Dannyke het volgende:
hier bij de pc boer verkopen ze chipset coolers voor 10 pleuro :)
heatsink + fan voor de northbridge en een heatsink voor southbridge :D
dan heb jij een dure pcboer ;)
De chipset kan niet doorbranden, je mobo wordt alleen maar onstabiel, zoals hierboven al gemeldt is. Maar ik kan het met zekerheid zeggen dat je de koeler eraf kan halen (bij heel veel moederborden zit er geen fan op de heatsink en dat werkt toch ook?) Ik heb hem dan ook nog licht overgeklokt, maar ook dat levert geen enkel probleem op.

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien de eerste post mij vertelde dat ik drie (!) jaar garantie heb gekregen van Abit, heb ik een mailtje gestuurd naar Abit met de vraag of dit ook voor mij van toepassing is.

Ik denk dat de cooler het nog ongeveer een dag uithoud, dus zodra hij het echt niet meer red schroef ik hem er gewoon vanaf en check ik regelmatig onder verschillende omstandigheden wat de temperatuur van de heatsink is.

Ik ben er wel blij om dat hij niet zal doorbranden, maar eerder gewoon zal crashen. Doet hij dit, dan ga ik voor de optie van kutkip (!) en haal ik die betere heatsink gewoon ff :)
Pagina: 1