[HD] ATA100 schijf op UltraDMA/33 IDE?

Pagina: 1
Acties:

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik las dat het mogelijk moet zijn om een ATA100 HD op een UltraDMA/33 E-IDE interface aan te sluiten. Zoeits wil ik gaan doen voor een te bouwen development web/file server. Dat wordt een ouwe P2-266 met 128MB RAM en Debian erop. Er zal niemand direct op die bak gaan werken, alles gaat via 100Mb LAN. Maakt het dan veel uit of ik speciaal voor die ATA100 schijf zo'n ATA100 PCI controller aanschaf, of zullen de gebruikers dat in de meeste omstandigheden toch niet merken?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-04 21:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lijkt me behoorlijk wat uit te maken voor de doorvoersnelheid van je HDD. Je zegt het zelf al, webserver en development server. DIt betekent dus dat er zowel veel van gelezen (webserver) als op geschreven (development) zal gaan worden. De snelheidswinst zul je zeker merken. Processorsnelheid heeft hier niets (meer) mee te maken. Dat was alleen het geval bij de vroegere PIO-modes.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Genoil
Mja ik heb ff na zitten denken...zit er niet gewoon een bottleneck op de maximaal 12,5 MB/sec van de LAN aansluiting? Ja intern gebeurt er natuurlijk ook wel genoeg, maar is dan de 66Mhz bus van het moederbordje (440LX) al niet veel te traag voor ATA100 snelheden?

Als webserver fungeert het ding overigens alleen voor intern development, enneh er zitten gemiddeld 4 mensen op te werken...dus da's allemaal niet zo heftig.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Inderdaad. Een extra PCi-kaart is in jouw geval gewoon overkill. Gewoon die schijf aan je ATa-33 controller hangen. Eventueel het HDD-proggie gebruiken om de controller op ATA-33 te zetten. Ben je van die vervelende opstart-waarschuwing af ;)

Mocht je het toch te traag vinden, kan er altijd nog een PCI-kaart in, toch?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
33 mbyte/s is snel genoeg voor een enkele HDD, zeker in een file/web server die je alleen voor development gebruikt.

• Genoil
Op vrijdag 14 juni 2002 20:32 schreef Madrox het volgende:
Eventueel het HDD-proggie gebruiken om de controller op ATA-33 te zetten.
En wat voor proggie is dat dan? Ik heb een Maxtor DiamondMax 60GB, maar kan op de website van maxtor niet 1-2-3 een progje vinden waarmee ik dat kan doen wat je bedoelt.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Die schijf zal automatisch op UDMA33 draaien.. Soms heb je wel drivers voor de ide-controller nodig om hem binnen het os ook op umda33 te laten draaien, maar ik verwacht dat dat binnen debian al geregeld is.

Houd er wel even rekening mee dat je met een oud moederbord problemen kunt krijgen met een 32GB bios-limiet.. Misschien dat Debian daar ook mee om weet te gaan, maar 't zou dus ook voor problemen kunnen zorgen..
Pagina: 1