Redhat 7.3 redelijk traag

Pagina: 1
Acties:

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 07:41
Heb net rode hoed 7.3 op mijn laptop geinstalleerd en ik moet zeggen dat het er weer goed uitziet.

nu vind ik alleen dat het in vergelijking met mandrake 8.2 behoorlijk sloom loopt.
Het geheugen gebruik loopt ook veel hoger op dan in mandrake terwijl er net zo veel services lopen.
de machine loopt eigenlijk constant te swappen. :(

Beide maken gebruik van kde 3.

Mijn laptop specs:

PII 333
192 mb ram
10 gig HD
100 MB pcmcia NIC

en volgens mij is de rest niet van belang. :)

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• Rembrand20
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09-2023
kijk eens met top of er niet een proces is wat al je geheugen opvreet.

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

Verwijderd

Hmmzzz... Ik had hetzelfde probleem op een dual PIII 600, 256 MB RAM en een 512 MB swap partitie. Ik heb alleen geen tijd gehad om het uit te zoeken. Ik dacht dat het aan de HDD lag omdat die er niet helemaal lekker uit zag. Maar nu ik lees dat jij hetzelfde probleem hebt begin ik toch te twijfelen.

• Snoekieboe
51 processes: 47 sleeping, 4 running, 0 zombie, 0 stopped.
Cpu states: 1,5% user, 1,0% system, 0,0% nice, 99,2% idle

X slurpt 20 mb en de rest is niet echt schokkend.
Toch duurt het erg lang voordat een applicatie zoals kmail gestart is.
Dit was voorheen niet het geval onder mandrake 8.2 met kde3.

Verwijderd

Je hebt je HD toch wel aangepord met hdparm heh ? Zeker op die trage 4.2K RPM HD's die je in laptops vindt, is elke optimalisatie welkom.

• Snoekieboe
|:(|:(|:(|:(|:(

DAT heb ik dus inderdaad nog niet gedaan.

zal ik meteen eens even gaan doen

Verwijderd

Je pc een flinke oppepper geven door parameters van je IDE-harddisk in te geven? Kan met hdparm. Mits je een modernere (E-)IDE-schijf hebt kun je "hdparm -d1 /dev/hda" ingeven waarmee je DMA aanzet. Met "hdparm -c1 /dev/hda" maak je de I/O 32 bits. Voor dit uit als root. En zet het in /etc/rc.d/rc.local als je het bij iedere boot wilt activeren.

• Snoekieboe
deze handelingen heb ik nu allemaal uitgevoerd en vooral HDparm heeft enorm geholpen.
Nu zit ik me alleen af te vragen hoe ik mijn swap kan vergroten

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:54
ok na wat gezoek over dma in redhat 7.3 kwam ik hier maar ik ben een newbie en vind linux redhat 7.3 nogal aan de trage kant en heb nog niet gekeken of dma aan staat etc...weet iemand hoe ik dit check en hoe ik dit dus permanent verander tijdens het opstarten?

• Laurent
  • Niet online
Op woensdag 17 juli 2002 19:26 schreef savale het volgende:
ok na wat gezoek over dma in redhat 7.3 kwam ik hier maar ik ben een newbie en vind linux redhat 7.3 nogal aan de trage kant en heb nog niet gekeken of dma aan staat etc...weet iemand hoe ik dit check en hoe ik dit dus permanent verander tijdens het opstarten?
Run 'hdparm -i {hardeschijf}' en je krijgt het antwoord in beeld bij 'using dma' te zien.

Hoe je DMA aan kan slingeren kan je vast en zeker vinden met de search, dat heb ik ook gedaan.

Ook raad je ik je 'man hdparm' aan.

• savale
  • Laatst online: 13:54
ok dank je... Ik had trouwens in windows versies problemen om dma aan te zetten omdat mijn bios er moeite mee had... hoe weet ik zeker dat dma echt aan is? ofwel hoe test ik de snelheid van me schijf in redhat 7.3 kde3?

edit: ok sorry ga voortaan ff beter zoeken :) maar zit nog met 1 probleem in welk deel van de file zet ik die hdparm code om hem met opstarten al te activeren?
Pagina: 1