Het fijne weet ik ook niet van hotswapbrackets, maar volgens mij heeft een hotswap-bracket wat spul om te voorkomen dat de 12V van de voeding en een draadje van de ide-controller als laatste twee worden losgekoppeld, dan zou er namelijk een zeer verwoestende stroom gaan lopen (heb ik een keer gehad, het brandt de printbanen van de pcb

Maar dat was dan ook bij een non-hotswap bracket.
Op vrijdag 14 juni 2002 18:56 schreef rupert het volgende:
De schijf is redelijk nieuw, waarschijnlijk ondersteunt ie raid wel...
Dat heeft niets met de leeftijd van de schijf te maken, ook een 15 jaar oude 100MB schijf werkt prima in RAID.
Op zondag 16 juni 2002 16:45 schreef PROnline het volgende:
bij nader inzien. Als je controller het hotswappen ondersteunt zal je via de controller/drivers/software de HD wel kunnen aankondigen dat ie lostgekoppeld gaat worden zodat ie stopt met draaien.
Hotswappen werkt juist andersom. (Er is natuurlijk het hardwarestukje dat er voor zorgt dat er geen vreemde stromen gaan lopen en het is beter om een harddisk eerst tot stilstand te laten komen voordat je er mee gaat gooien (daarom kun je de stroom van de bracket uitschakelen voordat je de drive lostrekt). Maar verder is het zo dat wanneer de schijf wordt verwijderd de software/hardware dit netjes afhandeld.
Als je een non-hotswap schijf verwijderd raakt windows in paniek en krijg je een BSOD, als je een hotswap-schijf verwijderd verdwijnen de bijbehorende drives netjes (tenzij het je c-schijf was

)
In een raid-opstelling zul je overigens meer dan 1 schijf moeten verwijderen voordat de drive niet meer bruikbaar is. (muv raid0)
Op zondag 16 juni 2002 17:37 schreef thedolf het volgende:
Wat heb je aan hotswap bij raid 1?
Is denk ik alleen maar nuttig bij Raid 5
Waarom? Ik zie geen verschil. RAID1 behoudt zijn data dmv een exacte kopie, raid5 dmv controlegetallen. Beide kunnen ze met één schijf minder prima functioneren en de data reconstrueren.
Op zondag 16 juni 2002 20:31 schreef _Brake_ het volgende:
Ok, wik wil het wel iets minder hotswap. Wat nou als ik de
sleutel van één van beide brackets omdraai, dan krijgt de
mirror geen stroom en data meer, en kan ik hem eruit halen.
Tot zover geen hotswap toch? Aangezien de HDD wordt uitgeschakeld.
Dat is precies wat hotswap wel is. Hotswap wil zeggen dat je ee schijf kunt verwisselen/verwijderen zonder dat je daar het systeem voor uit hoeft te zetten (omdat je ander electronica beschadigd oid) en zonder dat de drives onbenaderbaar worden.
Kan ik dan later die mirror er weer bij plaatsen, het sleuteltje weer omdraaien dat de originele schijf de mirror bij gaat werken?
Ja.
Ik heb zelf de supertrack sx6000 met 4x60GB in RAID5 waarvan ik voor de grap terwijl hij aan stond een schijf heb uitgeschakeld. Toen ik de schijf weer aanschakelde begon het array geheel zelfstandig de schijf die tijdelijk ontbrak weer te reconstueren. 20GB op RAID1 zal wel sneller gaan dan 180GB op RAID5, maar toch zal hij wel even bezig zijn met reconstrueren (ik gok op zijn minst een minuut of 7). Behalve het ratelen van de hdd's merk je daar overigens niets van.