[vpn] pptp of ipsec?

Pagina: 1
Acties:

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
wat is het verschil, en wat zou ik moeten gebruiken? de vpn server wordt een freebsd gebakje

Verwijderd

Ok ik mag niet zeggen UTFS, maare heb je al gezocht op bijvoorbeeld:

Http://www.google.com
OF
http://gathering.tweakers.net/forum/find

veel plezier.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:55

Predator

Suffers from split brain

Verschil :?
Dat het een ander protocol is natuurlijk :z

IPsec biedt betere encryptie & authenticatie.
Waarvoor is het ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Op vrijdag 14 juni 2002 13:28 schreef Predator het volgende:
Waarvoor is het ?
Ik wil van mijn FreeBSD firewall tevens een VPN-server maken die dan XP clients toegang geeft tot de rest van mijn netwerk . . .

Ik heb POPTOP al draaien, en dat werkt dus op basis van pptp, maar er zijn dus ook oplossingen op basis van IPSec dus ik vroeg me af wat nu de voorkeur heeft :)

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Als je binnen 10 minuten klaar wil zijn gebruik je PPTP, wil je ook echt nadenken en wat langer bezig zijn dan gebruik je IPSEC. IPSEC is ook stuk veiliger maarja als je niet echt geheime informatie ofsow gaat sturen kanje dus beter voor de eerste gaan...

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 20:48

schroevendraaier480

certified prutser

PPTP is layer-2 (ISO model) tunneling, dus multiprotocol. Je kan door een PPTP tunnel alles heenschoppen (IP, IPX, Appletalk, Decnet etc.).

IPsec is layer-3 tunneling, dus alleen IP georienteerd.

Je moet een PPTP tunnel zien als een virtueel touwtje tussen A en B, met een lichte vorm van bescherming van de gegevens die door de tunnel reizen.

IPsec tunnel is ook een virtueel touwtje, echter meer aandacht voor beveiling. Dus authenticatie, encryptie van de gegevens en controle op integriteit van alles dat door de tunnel gaat.

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

Pagina: 1