WLAN: Alleen 2 x AP genoeg, of ook router?

Pagina: 1
Acties:

• kassenaar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-02-2024
Hallo kenners,

graag jullie advies na onze verhuizing;

situatie:
------------
* huiskamer: Chello
* kantoortje: 15 m verderop, binnenshuis, hier ligt een bedraad LAN met router/4-port 10/100 switch die ik voorheen rechtstreeks aan Chello had gekoppeld. Een aantal laptops zwerven.

Ik wil:
---------
Vanuit de huiskamer draadloos naar mijn kantoor. Simpel.

Nu zegt mijn dealer dat het volstaat om twee AP's te plaatsen: eentje rechtstreeks aan het kabelmodem, en eentje aan de router. Het bedraadde netwerk blijft zoals het is, in de laptops komen wireless PCMCIA-kaartjes.

Ik vraag mij echter af of je de chello-kabel rechtstreeks in een AP kunt prikken? Volgens mij gaat dit niet werken?

Ik zat zelf te denken dat je een Wireless router in de huiskamer nodig hebt om daar de chello-kabel aan te koppelen, en een AP in het kantoor.

What think?

Bedankt voor jullie tijd!

vr. groeten,
Peter Kassenaar.

• PhysicsRules
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

Is het de bedoeling dat alleen de laptops op het WLAN komen, of zijn er ook andere comps die op het gewone LAN zitten?

Als het alleen om de laptops gaat, zou IN PRINCIPE een Access Point genoeg moeten zijn. Het probleem is dat als de router in de woonkamer staat te stralen en alle laptops op het kantoor worden gebruikt, dat het signaal waarschijnlijk niet sterk genoeg is.

Mocht het signaal inderdaad niet sterk genoeg zijn, dan is de oplossing van de dealer logisch. Zet een AP in de woonkamer, en één op kantoor.

• kassenaar
Nee, ook de gewone comps moeten via het wlan naar het internet. Alleen wil ik die ook graag op de switch aangesloten laten (100 Mbit), en niet allemaal met elkaar laten communiceren via het WLAN.

Oplossing dus daarom een AP aan de router/switch hangen.
Laptops moeten via het WLAN naar het internet *en* het bedraadde netwerk.

Maar als ik je goed begrijp is het dus wel mogelijk om de chello-kabel rechtstreeks aan een AP te hangen?

De 'vaste' router zorgt in dat geval voor de interne DHCP-adressering?

TIA,
Peter Kassenaar.

• PhysicsRules

PhysicsRules

Zoals ik het nu begrijp zul je je AP toch aan je router moeten hangen en de kabelmodem aan de router
code:
1
2
3
[KABELMODEM] -----[ROUTER]-------[AP]))))))))))[LAPTOPS]
              |  |
             COMP'S

• kassenaar
Ja, dat is de meest eenvoudige oplossing. Maar dan moet ik dus 15m kabel trekken van huiskamer naar kantoor om van kabelmodem naar router te komen. En dat wil ik juist voorkomen.

Oplossing Dealer:

[KABELMODEM]---[AP] ))))) ((((( [AP]---[ROUTER]-COMPS/LAPT.

Maar ik weet dus niet of een kabelmodem *rechtstreeks* aan een AP gehangen kan worden. Dus ik dacht:

[KABELMODEM]---[WIRELESS ROUTER] ))) ((( [AP]--[ROUTER]-ENZ.

De oplossing van de dealer is natuurlijk het goedkoopst (hulde daarvoor overigens), maar ik weet niet of het werkt. En hij zelf ook niet. Hij `dacht dat het zo wel zou kunnen'.

??

TIA,
Peter Kassenaar.

• PhysicsRules

PhysicsRules

Ok, begrijp nu beter wat je bedoelt.

Ja, die oplossing van de dealer lijkt me logisch. De AP's geven alleen het signaal door als je het goed instelt. Dan kun je verder de router laten zorgen voor de verdeling van het signaal.

Je zou natuurlijk rechts een hybride AP/router kunnen nemen, zodat op dat ene kastje zowel LAN als WLAN systemen aangesloten kunnen worden:

[KABELMODEM]--[AP]))) ((([AP/ROUTER]-)-)-)-COMP/LAPTOPS

• kassenaar
OK, Thx.

Dan ga ik het gewoon proberen met 2 x AP. En anders neemt'ie de spullen maar terug... :-)

Bedankt voor zover,

vr. groeten,
Peter Kassenaar.
Pagina: 1