Router & Switches MIB's

Pagina: 1
Acties:

• Infamous|IA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02-2004
Eeejz,

Jaja! Dit is mijn first post op GoT :).

Om maar met de deur in huis te vallen:
Ik ben al een tijdje bezig met MRTG. Hiermee monitor ik verschillende routers & switches. Om het configureren bij een klant wat sneller te laten verlopen zou het handig zijn als ik schema's had met de meest gebruikte MIB waardes voor van meest gangbare apparatuur. Dan hoeft ik niet iedere keer met een MIB browser in de apparatuur te duiken om de juist OID's op te zoeken.

Graag zou ik schema's willen van OID's met een omschrijving, bijvoorbeeld:

Cisco C3500XL
-------------------------------------------------
|.1.3.6.1.2.1.1.3 | Device Uptime |
|.1.3.6.1.2.1.2.2.1.5.* | Interface Speed |
|.1.3.6.1.2.1.2.2.1.14.* | Interface Errors IN |
|.1.3.6.1.2.1.2.2.1.20.* | Interface Errors OUT |
-------------------------------------------------

Ik wil deze lijsten hoofdzakelijk hebben voor Cisco en Avaya. Merken die ook gebruikt worden zijn 3com, Lucent, Lannet en Juniper.

Voordat ik veel tijd ga investeren om deze schema's zelf te maken leg ik het volgende voor aan de networking tweakers onder ons:

- Bestaan deze schema's al? (Ze mogen volledig zijn, ik haal de rotzooi er wel uit)
- Zoja? Waar kan ik ze vandaan halen?
- Of is er een programma waarmee ik een uitdraai kan maken?
- Andere mogelijkheden?

Ik weet dat op de FTP server van verschillende merken wel veel informatie staat. Maar niet per apparaat gescheiden.

Is er iemand die me veel werk kan besparen? :7

MzzL

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Heeeej first poster... Heb je ook al een beetje rond gefietst hierzo??? Beetje search gebruikt, beetje FAQ's gelezen???

In ieder geval, dit lijkt me er eentje voor gewoon network troubleshooting... Wij gaan niet volledige schema's voor je bakken, maar helpen je wel graag op weg....

Kijk hier eens...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op vrijdag 14 juni 2002 09:59 schreef Whizzer het volgende:
Wij gaan niet volledige schema's voor je bakken
Dat vroeg hij ook niet.
En de url die je gaf kent ook geen MIB's per device, en dat zoekt hij wel.

Sommige snmp applicaties kunnen met een extra optie MIB's uitpoepen (zonder de optie krijg je de omschrijving). Misschien kun je die outputs langs elkaar leggen, en zo die schema's maken.

• T006
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 14:43
Misschien dat cfgmaker je op weg helpt ?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op vrijdag 14 juni 2002 10:51 schreef T006 het volgende:
Misschien dat cfgmaker je op weg helpt ?
cfgmaker heeft niks te maken met mib.
Op de cisoc site staat de MIBBrowser daar moet je echter wel geregistreed gold member voor zijn geloof ik. Gelukkig ben ik dat. wat echter vaak een stuk sneller werkt is een snmpwalk te doen van een device en daar in te gaan zoeken dat werkt vaak een stuk sneller heb ik gevonden.

• Wiggert
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
Op vrijdag 14 juni 2002 09:45 schreef Infamous het volgende:
Eeejz,

- Bestaan deze schema's al? (Ze mogen volledig zijn, ik haal de rotzooi er wel uit)
Ik ben een tijd bezig geweest daar goede schema's van te zoeken. .. maar helaas is er volgens mij geen goede site met alle overizichten van alle MIB's
Wat ik meestal doe is een een snmpwalk, dan heb je al een volledig schema, en hoef je alleen maar te filteren wat je wil hebben.

Verwijderd

Ik weet niet wat je precies bedoelt met de schema's, maar je kan op de volgende URL MIBs selecteren voor alle cisco producten:

http://www.cisco.com/public/sw-center/netmgmt/cmtk/mibs.shtml
Vanaf daar kan je de diverse SNMP traps en MIB info per product downloaden.

Hoop dat het beetje helpt...

pj
Op vrijdag 14 juni 2002 15:40 schreef Wiggert het volgende:

[..]

Ik ben een tijd bezig geweest daar goede schema's van te zoeken. .. maar helaas is er volgens mij geen goede site met alle overizichten van alle MIB's
Wat ik meestal doe is een een snmpwalk, dan heb je al een volledig schema, en hoef je alleen maar te filteren wat je wil hebben.

• radi0man
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-06 00:14
Een aantal MIBs zijn standaard en worden beschreven in RFC's (http://www.hio.hen.nl/rfc/snmp/) Daarnaast zijn er nog enterprise MIBs. Dit zijn MIBs die specifiek betrekking hebben op de apparatuur van een bepaalde fabrikant. Voor Cisco staat er al een link en bij Lucent moet je maar even op de support pagina's zoeken (misschien moet je je hiervoor registreren), want daar staat in ieder geval voor een aantal producten de MIBs.
Als je een programma zoekt om met MIBs te werken, dan kan je even bij Freshmeat zoeken (http://freshmeat.net/search/?q=SNMP&section=projects)
Pagina: 1